Gå til innhold

Kutt av motor ved oljetryksfall

Ranger emnet


T/A 455

Anbefalte innlegg

Da jeg anser meg selv som komplett idiot angående sjekking av olje, og har raset minst en motor pga det. Kunne jeg trengt et system som kuttet enten bensintilførsel eller tenning ved bortfall av oljetrykk. Kunne også vært inntresangt med en olje nivå måler som feks finnes på noen nyere biler. Dette skal monteres på en eller annen pontiac maskin.

 

Noen her som har en lur løsning?

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig oljetrykks bryter som skrur et rele til coilen av hvis trykket går under ca 0.5bar...

 

Svakhet 1: Ved start bør man ha en bryter som skrur releet på uansett, for "easy startups"

Svakhet 2: Du må huske denne bryteren, ellers gir ikke oljetrykksbryteren noen sikkerhet :)

Svakhet 3: Ved 0.5bar oljetrykk kan det allerede være for sent, og motoren raser uansett. Evt pumpa suger masse luft sammen med oljen, og klarer akkurat å holde et trykk høyere enn bryteren skrur seg av ved, og du er like langt...

 

MEN! Tanken var god, og det var et latterlig enkelt opplegg. :D

 

EDIT:

Bruke hvilekontaktene i et 87a/hvile-rele som "normalt på" bryter, og oljetrykksbryteren (En-lednings, til "idiot-lampe") til å skru av releet kun når oljetrykket synker. Så slipper releet stå på hele tiden og bli varmt (og kanskje gå istykker - kjedelig å feilsøke halvveis til Vesterås liksom...)

Easy start: En bryter inni bilen som kutter styrestrømmen til releet, så det er av (strøm til coilen) hele tiden.

Funker evt på bensinpumpa i innsprøytningsbiler, da trykket faller umiddelbart. På forgasser og el.pumpe må jo gasseren tømmes først, ikke god løsning der...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå å lage et rele som styrer strømmen til coilen, men svakheten blir,som Chevy350 sier, at den må overstyres ved start.Velger du likevel en slik løsning har nyere 6,5 diesler kombinert oljetrykks giver og bryter til fuelpumpen.(3-pins)

 

Men det er kansje bedre å lage en skikkelig varsellampe eventuelt med en summer som varsler ved lavt oljetrykk?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har oljetrykkslampe er det enkelt.Biltema og Clas ohlson selger lyssummere for noen tiere.Gi varsleren strøm i tenningsstillingen på switchen og la den jorde gjennom oljetryksbryteren.Har du måler i bilen må du enten kjøpe deg en giver med dobbelfunktion eller få en forgrening og skaffe en egen bryter til summeren.

Men husk som Chevy 350 sa, at selv om du har nok oljetrykk til at lampen slukker kan kam/løftere og vippetøy ta skade ved for lavt nivå.Oljen blir jo også mye varmere når det er for lite.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår