DaButcher Skrevet Oktober 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2004 Det som er gjenntatt mange ganger over her, er riktig: ALLE motorer etter de med støpejernstopp (b20 er siste), skal kjøre på blyfri! Det er noen tullinger som sier at b230 trenger bly, men det er bare vås! jeg har hørt om folk som kjører blyerstatinng av og til og hevder at motoren har bra av det, men noe dokumentasjon har jeg ikke sett på det. Jeg har derimot sett dokumentasjon på at alu topp motorene skal kjøre blyfritt. 95/98 oktan: det spørs på tenningen ja. er bilen stillt til 98, bruker den mer bensin på 95 oktan og er derfor ikke billigere på milen, enn om du kjører 98! jeg fyller 95 på bilen min om bensinen koster rundt 10kr literen og 98 om 98 ligger under 10. av og til fyller jeg 97 super, om jeg finner en bensinstasjon som selger den.. "godt og blandet, søtt salt og syrlig" Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Lars Skrevet Oktober 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2004 Pappa har hatt 240 i 30 år,å han har aldri kjørt med blyfri. Den 240 han har nå har han hatt i 8 år å den er kun kjørt på blybenz å har aldri tatt skade eller sagt i fra at det er feil benz. Når jeg sier blybenz,mener jeg blyfri med bly erstatning. Siter "81 Volvo 242 - Prosjekt "82 Volvo 760 GLE - Bruksbil "86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne) "84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den) "86 Volvo 240 GLE stv (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lasse_GT Skrevet Oktober 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2004 Originally posted by Volvo-Lars Pappa har hatt 240 i 30 år,å han har aldri kjørt med blyfri. Den 240 han har nå har han hatt i 8 år å den er kun kjørt på blybenz å har aldri tatt skade eller sagt i fra at det er feil benz. Når jeg sier blybenz,mener jeg blyfri med bly erstatning. er jo ikke skadelig da, men det er ikke no vits;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Lars Skrevet Oktober 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2004 Men den har aldri vist no tegn på at den har fått "feil" bensin. Har aldri "hostet" eller no sånt. Siter "81 Volvo 242 - Prosjekt "82 Volvo 760 GLE - Bruksbil "86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne) "84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den) "86 Volvo 240 GLE stv (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoMan Skrevet Oktober 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2004 jeg fyller 95 på bilen min om bensinen koster rundt 10kr literen og 98 om 98 ligger under 10. av og til fyller jeg 97 super, om jeg finner en bensinstasjon som selger den.. "godt og blandet, søtt salt og syrlig" Min forrige volvo hadde B21A motore, og etter boka skulle den ha 98, prøvde den på 95.... da ville den ikke stopp sto og hosta etter at tenningen var slåt av. Siter Volvo 945 GLTD 1991 Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt) Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt) (x) Opel Record 2.0S 1984 (x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenti Skrevet Oktober 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2004 Hei. Alle motorer med alu topp annbefales å kjøre med 98oktan i innstruksjonsboken min står det d i så fallj!! spesiellt når det er turbo motorer... kjører du med 95blyfri da får du tenningsbank!!! Siter Volvo 740 TIC 88 Mod (solgt) Volvo 740/940 16V Tic (solgt) BMW 318 is Coupe (Solgt) VW Passat 1,9 TDI Highline (Til salgs) Volvo V90 T-4R (Ny bilen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Oktober 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2004 Originally posted by v240 98 bly eller 98 blyfri [/b] det står klart og tydelig BLY eller blyFRI dvs.. han kan FIIN Fint kjøre med vanlig 95-98 etter hva tenninga er stilt på. :) versågod v240 :) Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tnrfd Skrevet Oktober 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2004 Originally posted by Kenti Hei. Alle motorer med alu topp annbefales å kjøre med 98oktan i innstruksjonsboken min står det d i så fallj!! spesiellt når det er turbo motorer... kjører du med 95blyfri da får du tenningsbank!!! Spørs hvilken årsmod du har og hvordan tenningen er stilt. Ifølge instruksjonsboken min så kan B230K motorene fra 87 gå på så lav oktan som 93. Er jo bare å prøve med 95 oktan og høre om man får tenningsbank. Siter - Honda CB750K 1977mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_original Skrevet Oktober 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2004 Jeg kjører min B21A på 98 oktan med blyerstattning. Såvidtt jeg vet må også denne motoren har blyerstatniung fordi ventilsetene ganske enkelt må ha det. Siter -Volvo 244 GL 1980 "Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet -Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Oktober 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2004 altså. for å avslutte diskusjonen alle motorene med alutopp kan kjøreres på blyfri uten blyerstatning eller noe sånt. Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Oktober 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2004 ja.. alu topp = blyfri! blybensin skader ikke, men har ikke noe effekt. kanskje bra å kjøre med bly i feks. 1 av xxx tanker? Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.