Gå til innhold

Tappe strøm fra lampesokkel

Ranger emnet


Bård

Anbefalte innlegg

Jeg kom på noe som hadde vært kult i garasjen - 12V innbygningslys i taket. Det jeg tenkte, var at disse kunne være tilkoblet garasjeåpneren, slik at jeg hadde en enkel av- og påknapp, og at de kom på automatisk når porten åpner seg.

Nå er det bare en vanlig 40W-pære med liten sokkel i garasjeåpneren. Finnes det å få kjøpt en liten greie som gjør at man kan ta strøm ut av lampesokler? Slik som man brukte til støvsugere på 60-tallet... Bare med liten sokkel?

Forøvrig synes jeg alltid at biler ser finere/blankere ut når de står på steder hvor de blir illuminert av flere lamper.

 

naias-w8-rear-680.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bård

Jeg kom på noe som hadde vært kult i garasjen - 12V

[/img]

 

 

Tror ikke det er så veldig lurt... alt for ikke bare lodde på to ledning??? eller sette på en stikk kontakt i parallell med lampe sokkelen?? er det kanksje litt mye jobb???

If I can't take it with me to heaven,

I'm going drive it strait to HELL....

Nissan Cherry 1,3gl - 85 (bruksbil)

Kadett C -77 prosjekt

X-1/3 Volvo 360 WRC (slæddebil)

X-'75 volvo 240

 

->VOLVO<-

(verdens raskeste landbruks maskin!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noen grunn til at det ikke skal være lurt å tappe strømmen fra lampesokkelen hvis det finnes en enhet som er beregnet på dette? Det hadde vært verre hvis jeg skulle laget den selv... Det hadde vel ikke vært helt lovlig.

Hvis jeg skal lodde på ledninger inni motorhuset, må jeg ta hele skinnen ned fra taket, for man kan ikke komme inn i det fra undersiden.

Hva mener du med å sette en stikkontakt i parallell med lampesokkelen? Da måtte jeg vel uansett ha åpnet opp åpneren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle en sånn gjenstand finnes? Det du faktisk sier, er at det finnes en sak som du kobler i et lampe uttak, for å hente ut støm på en stikkontakt, er det ikke? Det vil da si, at hvis du kobler dette på en støvsuger, eller kompressor, så drar du 6-10A gjennom 0.5 kvadrats ledninger!! Håper for guds skyld ikke den der gjenstanden finnes! :) Skal du hente strøm der oppe, må det gjøres via et relè ut av ledningene bak sokkelen, og med spennings forsyningen til det neste lyset ifra hoved spenningen inn til motoren.. Andre løsninger er farlige for folk som ikke vet hva de holder på med.

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bård

Jeg har vært og kikket inni lampesokkelen nå, og funnet ut at hvis jeg drar litt i sokkelen, kommer hele saken ut, og det følger med en liten ledning. Jeg kan jo bare kutte denne og skjøte med en sukkerbit over på en 12V-transformator, så er hele saken ordnet.

 

Er det ikke slik at lyset går av en stund etter du har åpnet/lukket porten? Jævlig kjipt hvis du mekker bil i garasjen med porten igjen (på vinteren f.eks.). Så etter 5 minutter blir det bekmørkt!

 

På sikt ville jeg derfor ha vurdert å bruke en bevegelsesdetektor istedet for den Mac Gyver-løsningen din. Altså, du lar motoren være, men lager et eget opplegg for downlightsene som er styrt via en bevegelsesdetektor (IR eller hva det heter).

 

Husk på avstand til treverk og sånt, lampene blir driiitvarme!

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jeg enig i å ja.. Malmberg (ala biltema :D ) har faktisk ok halogen lamper, med bevegelse sensor, og lys styring på armaturet til en billig penge ;)

 

Men hvis det er show belysning du er ute etter, så bør du tenke i andre baner ja! :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

Den er jeg enig i å ja.. Malmberg (ala biltema :D ) har faktisk ok halogen lamper, med bevegelse sensor, og lys styring på armaturet til en billig penge ;)

 

Men hvis det er show belysning du er ute etter, så bør du tenke i andre baner ja! :)

 

Er det meg du er enig med? Tror du misforsto litt... jeg synes downlights (innbyggingslys som bård kalte det) er fancy, men tilførselen synes jeg bør komme fra en bevegelsessensor som man plasserer på veggen innerst i garasjen istedet for å luske rundt inni motoren for å finne strøm.

 

Jeg har forresten brukt downlights foran garasjeporten her jeg bor, fin belysning ned på den doble treporten :) Seff. koblet på fotocella til resten av huset..

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier meg jo fint slik som det er nå. Lampen slukkes 4 minutter etter at porten har vært i bevegelse. Men man kan også skru lampen av og på uavhengig av portens bevegelse, og da står den på lengre enn 4 minutter, tror jeg. Hvis lampene går av etter en stund, er det jo bare å gå bort til bryteren og slå dem på igjen. Det vil fortsatt være lyst i garasjen, for jeg har lysrørlampe også, men den befinner seg i en annen del av garasjen. Dette med at lampene blir varme er jo egentlig ikke noe problem hvis jeg har dem koblet til garasjeportåpneren, for da er jeg jo sikret at de slår seg av. Hvis jeg skal lage slike, vil de bli bygget inn i taket, som da ville være et hulrom på 5 tommer. Det er vel nok?

Jeg kan jo likevel se om biltema har noen slike ir-sensorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bård

Jeg greier meg jo fint slik som det er nå. Lampen slukkes 4 minutter etter at porten har vært i bevegelse. Men man kan også skru lampen av og på uavhengig av portens bevegelse, og da står den på lengre enn 4 minutter, tror jeg. Hvis lampene går av etter en stund, er det jo bare å gå bort til bryteren og slå dem på igjen. Det vil fortsatt være lyst i garasjen, for jeg har lysrørlampe også, men den befinner seg i en annen del av garasjen. Dette med at lampene blir varme er jo egentlig ikke noe problem hvis jeg har dem koblet til garasjeportåpneren, for da er jeg jo sikret at de slår seg av. Hvis jeg skal lage slike, vil de bli bygget inn i taket, som da ville være et hulrom på 5 tommer. Det er vel nok?

Jeg kan jo likevel se om biltema har noen slike ir-sensorer.

 

5 tommer holder som regel i massevis. Anbefaler sterkt en sånn sensor, da står de jo aldri på mer enn nødvendig.

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magzmod: ja det var deg jeg var enig med.. Da enig med den ideen om bevegelses sensor..

 

Bård: Hvis du skal felle inn downlights, så må du montere stålkasser over de (i taket), altså kasser av ikke brennbart materiale, for at innstallasjonen skal være lovlig.. Det kommer til å være bra nok for funksjonaliteten med 5" klaring, så lenge det ikke kommer isolasjon bort til lampene.. Men desverre ulovlig da som sagt..

 

Misforstå meg rett, jeg har 6 downlight`s i stue taket, uten stålkasser, men jeg sier det til opplysning om loven til deg.. :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

Magzmod: ja det var deg jeg var enig med.. Da enig med den ideen om bevegelses sensor..

 

OK.

 

Originally posted by ola

Bård: Hvis du skal felle inn downlights, så må du montere stålkasser over de (i taket), altså kasser av ikke brennbart materiale, for at innstallasjonen skal være lovlig.. Det kommer til å være bra nok for funksjonaliteten med 5" klaring, så lenge det ikke kommer isolasjon bort til lampene.. Men desverre ulovlig da som sagt..

 

Misforstå meg rett, jeg har 6 downlight`s i stue taket, uten stålkasser, men jeg sier det til opplysning om loven til deg.. :)

 

Ikke skrem gutten nå da.. i etasjeskille er det tilstrekkelig med fysisk luftrom, mens mot kaldtloft bør det være en fysisk kasse for å opprettholde fuktsperre og isolasjonsgrad. Ingen krav om at det skal være stålkasser heller, det selges plastkasser/papp (?) til det bruket.

 

Isolerte tak: 25x25 (50 watt GY 6,35 & GX 5,3) og 20 cm høyde.

Uisolerte tak: avstand til omliggende bygningsdeler min. 50 mm, høyde: brakettens byggehøyde.

 

Jeg velger å tro at dette er mer korrekt, men hvis du kan referere til NEK400:2002 med sideantall eller paragraf, så kan jeg bøye meg for det :)

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe, nei du har sikkert rett i det! :) Men jeg hadde aldri villet valgt å montere pappkasser, over downlights i mitt eget hus.. For det blir ikke bare litt varmt der inne! :) Men jeg kan ikke referere til en bok jeg nesten ikke har giddet å lest i de siste 5 åra! heheh :D

 

Men du har feil i EN ting, og det er at kassene skal brukes for å opprette holde fuktsperre.. Si det til en snekker om du tør å stå for det! ;) Fuktsperre har absolutt ingenting med dette å gjøre, da den må brytes uansett, og at kassen er like tett som en sil! (heldigvis, for å bli kvitt varme...)

Hele poenget med kassene, er å holde brennbart materiale unna varmekilden.. Papp eller stål... (har du noen gang sett oppi en papp ekske som har stått over en downlight?)

 

 

Men jeg skal ikke diskutere med deg mere nå, for da drar du sikkert opp den boka du tydeligvis har lært deg å lese! :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår