Gå til innhold

Tappe strøm fra lampesokkel

Ranger emnet


Bård

Anbefalte innlegg

Originally posted by ola

Men du har feil i EN ting, og det er at kassene skal brukes for å opprette holde fuktsperre.. Si det til en snekker om du tør å stå for det! ;) Fuktsperre har absolutt ingenting med dette å gjøre, da den må brytes uansett, og at kassen er like tett som en sil! (heldigvis, for å bli kvitt varme...)

 

Men jeg skal ikke diskutere med deg mere nå, for da drar du sikkert opp den boka du tydeligvis har lært deg å lese! :)

 

Det med fuktsperre og isolasjonsgrad hentet jeg faktisk fra Glamox sin installasjonsveiledning (villedning? :)) for Pegasus downlights. ILS (International Lighting System) sier det samme, bortsett fra at BØR er erstattet med SKAL i forbindelse med kaldtloft.

 

Boksen de refererer til i ILS sin bruksanvisning heter Spotbox 30 (El.nr 3200810), og ved bruk av SpotboxRAMME (el. nr 3205623), oppfylles alle bygningstekniske krav til diffusjonstetthet. Rammen benyttes til å feste fuktsperren til insiden av boksen.

 

Forøvrig selges det faktisk pappkasser (R1A ubehandlet el.nr. 3200800 og R2A behandlet el.nr. 3200802), så det må jo være en hensikt med det og. Har forøvrig ikke tittet oppi en sånn boks, men jeg tviler ikke på at det blir varmt!

 

Du skal få slippe å bla opp i NEK, men jeg føler at jeg har litt oversikten etter å ha sittet å bladd i den endel denne uka i forbindelse med tverrfaglig elektroeksamen (teori til fagprøven).

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du garantert mye mere enn meg ifra boken! :) Jeg har ikke studert den siden jeg avslutta skolen for 7 år siden! :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir ALDRI gjennomført fra verken snekker'n eller elektrikeren's side.

 

Holder med issolasjon på toppen av kassa for å unngå tempforskjell med tanke på kaldtloft å varm kasse.

 

Nylig vært på kurs med han Haugen.Kul fyr.

 

Men de skal ha oss til å feste trafoe'n i kassa nå arg.Elko har en fin løsning på dette.

 

+++ når der det fastsatt at ALLE forbruks kurser skal ha jordfeilbryter..Hehe selge selge mer penger i kassa til meg.:D :D

S2 coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audi_s4

Men de skal ha oss til å feste trafoe'n i kassa nå arg.Elko har en fin løsning på dette.

 

+++ når der det fastsatt at ALLE forbruks kurser skal ha jordfeilbryter..Hehe selge selge mer penger i kassa til meg.:D :D

 

Feste trafoen i kassa? Må være et opphengssystem med noe kroker eller noe da, for man kan jo ikke skru fast trafoen? Da blir det jo et helvete å bytte hvis den brenner eller må byttes av andre grunner. Står i Nek at forsyning til SELV utstyr skal være festet osv., men jeg pleier bare å legge den oppå taket og dytte den et stykke unna lampa jeg da...

 

ALLE forbrukskurser skal ha jordfeilbryter? Trodde det fortsatt bare var krav til varsling på alle kurser/300 eller 100 mA bryter, bortsett fra utendørs stikk og varmekabler/stikk på bad jeg...

Men som du sier: mer penger i kassa :)

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafo skal være festet nå ja.. Men det holder til og med med borrelås da!! ;) Står ikke noe om hvordan, bare at det skal være en feste anordning..

 

Jordfeil bryter skal det være på alle kurser, men kan også deles inn på f.eks tre kurser på en jordfeil bryter.. Men det anbefales selvfølgelig å ha kurs sikringer med JFB på alle kurser.. Det er IKKE tillatt å ha EN felles JFB på alle kurser felles...

 

Men nå er det helg, og alle NEK tanker skal tømmes ut! :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår