Gå til innhold

Lite Strøm?

Ranger emnet

msh

Anbefalte innlegg

Hei jeg har 92/93mod Toyota Carina E.Jeg tror jeg har 60A Dynamo i bilen min.Når jeg setter på høyt musikk,så dimmer lyktene på bilen.Jeg har kjøpt helt ny Gele batteri,så den skal være bra.

Må jeg skifte til større dynamo?Eller trenger jeg bare en kondesator i bilen?Jeg har 2.stk forsterker,den ene er på 800watt,og den andre er på 1200Watt.De trekker 100A tilsammen.

Mange sier til meg at hvis jeg setter på større dynamo enn standar,så kan jeg ødelegge elektriske systemet i bilen.

Så de sier at beste for meg er å bare sette kodisator.Hva sier dere?Kan jeg setter på større dynamo?Eller må jeg bare kjøpe kondisator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by msh

Hei jeg har 92/93mod Toyota Carina E.Jeg tror jeg har 60A Dynamo i bilen min.Når jeg setter på høyt musikk,så dimmer lyktene på bilen.Jeg har kjøpt helt ny Gele batteri,så den skal være bra.

Må jeg skifte til større dynamo?Eller trenger jeg bare en kondesator i bilen?Jeg har 2.stk forsterker,den ene er på 800watt,og den andre er på 1200Watt.De trekker 100A tilsammen.

Mange sier til meg at hvis jeg setter på større dynamo enn standar,så kan jeg ødelegge elektriske systemet i bilen.

Så de sier at beste for meg er å bare sette kodisator.Hva sier dere?Kan jeg setter på større dynamo?Eller må jeg bare kjøpe kondisator?

*KREMT* ødelegge det elektriske systemet i bilen ja! :rolleyes:

Ingen fare å bytte dynamo så lenge du passer på at det står en nokså lik regulator i den nye! En regulator er med andre ord det som bestemmer lade spenninga di (dette er som regel ikke noe problem da vanlige dynamoer kommer med 14,5 eller 15 regulator som standard)! Det du bør sjekke før du eventuellt skifter dynamo er at børstene på den du har er i orden og at regulatoren er i orden, dette er ting som du ganske enkelt kan se visuellt/måle! Ingen vits i å skifte dynamo visst regulatoren/børstene er dårlige og bør skiftes!

Du kan også da sette inn en kondensator eller to!? :D som du har fått tips om. Dette vil virke som et slags "ekstrabatteri" som store strømmengder på kort tid (stor kortsluttningsstrøm). Dette kan hjelpe på at lysene dine ikke dimmer når du spiller høyt, men vær obs på at desto flere kondesatorer du monterer vil du få ett større og større spenningsfall. Dette kommer av at kondensatorne skal lades opp oxo og det gjør de når du ikke belaster de! Dermed vil hele spenningskurva senkes litt!

Spørsmålet her er hvor ekstrem er du!?

Ekstrem : Ny dynamo, ett/to/tre....? batteri med stor kortsluttningsstrøm på (feks. maxxima blåtopp?) + en del kondensatorer.

Midtpåtreet : Ett batteri med stor kortsluttningstrøm + kondensator

Litt under: Ett batteri med stor kortsluttningstrøm

På bunnen : gammelt eller batteri med lav kortsluttningstrøm og masse amperetimer, kan kompanseres med å koble ett batteri med høy kortsluttningstrøm og ett med masse amperetimer i parallell slik at du får en del strøm og ta av samtidig som batteriet leverer når det virkelig trengs!

Sier dette deg noe!?

Honda S2000 2000 mod.. div mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ikke hjelpe allverden med store kondiser kontra ny dynamo, uforholdsmessig dyrt blir det også. Mitt råd er å få tak i 80A saken uansett, og også sjekke om ikke noen av Toyotas dieselbiler har mer guffe i dynamoen. Skulle ikke være for vanskelig å få tilpasset en sånn til bilen. en 120A+ ville gjort susen i ditt tilfelle. Bilens øvrige elketriske anlegg trekker jo endel også vettu.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så jeg burte sette på større Dynamo?Men er ikke de ganske dyre da?

De som jobber på toyota sa at det kommer ikke til å hjelpe ved å sette større dynamo.Det er bedere at jeg skifter regulatoren.

Jeg har merket at hvis jeg tar opp og ned vindue på bilen,så dimmer lyktene da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallå, vet ikke hva du bestemte deg for, mange gode forslag her og! men... som du nevner så dimmer lyset når vinduet går opp/ned (håper den er elektrisk... :D )

I de fleste biler så er starteren som trekker mest strøm ut av batteriet, ergo så vil du se at den jordings kabelen med størst areal som går ut av minusen på bat. er den som er skrud fast til motoren og en mindre kabel som er skrudd fast til chassiset på bilen...

Til det vanlig så vil den "ynkelig jordings ledning" holde men etter litt irring og rust og ++ så vil det bli en del spennings fall (0,1-0,3 volt) i nevte jordings kabel når strøm forbruket øker.

derfor tror jeg at du har den "dimmingen" på litt forskjellige punkter. Det ville nok hjelpe å byttet ut eller legge inn en extra på minst 50 kvadrat og så kort som mulig.

Hverken større dynamo eller kondis vil hjelpe noe betraktelig hvis dette er feilen men kanskje en høyere spenning ville kompensere for spennings fallet i kabelen (ohms lov), i de fleste tilfeller så vil man få litt igjen for strevet og ikke bare få bedre og strammere bass (uten nødvendigvis en stor kondis) men også bedre kjøre lys....

mvh

:)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider