Gå til innhold

Vannpumpebytte på Golf 1.6l

Ranger emnet

sam

Anbefalte innlegg

Hei,

de av dere som henger på #bilforumet.net og #vwaudi-club har kanskje fått med dere at jeg sliter litt med å bytte vannpumpe på bilen. Den streiket her om dagen så jeg dro for å kjøpe ny på mekonomen:

7e8a497b.jpg

62f2b135.jpg

Problemene oppsto når jeg skulle ta av den gamle vannpumpa, noe som viste seg å være alt annet enn enkelt, hvertfall på denne bilen. Den siste bolten som holder vannpumpa på plass (øverst til høyre) sitter _dønn_ fast. Har prøvd med pipenøkkel 13mm, wd-40, tang, vold, hammer og meisel blant annet. Problemet er at den er ikke så lett å komme til, så jeg tenkte jeg skulle ta av dynamoen, noe som viste seg å ha siste bolten like teit plassert. Kommer jo ikke til med annet enn vann der, jo.

178a94e3.jpg

Ikke akkurat god plass, synes nå jeg.

c26c1531.jpg

Her ser du begge de to boltene som jeg sliter med.

29a9c195.jpg

Satt på alle boltene i går slik at jeg hadde fremkomstmiddel i dag... men de to som synes på dette bildet er lett å få ut.

Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre som ikke innebærer ei verkstedregning på 2400,- (hei normotor)?

Passat 1.8T '98 - Kjøpt 02.08.07

Golf 1.6 '88 - Kjøpt 20.08.04 - Til salgs med alt av deler jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamoen tar løser du lettest ved å løse den lange skruen ved nedre feste. ( se ant nederste bilde) Du løser den igjenom øvre registerreim deksel med en umbrako nøkkel. Du trenger ikke løsne hele det festet du har prøvd på.

Ta bort dynamo etter det jeg skrev.

Slå et hardt slag rett inn på skruen som henger.

Sett på en 6 kant pipe ( ikke 12 da runder du den lettere) å dra til for alt du er god for så kommer den nok.

Golf 4 gti 99 mod

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sonick

Dynamoen tar løser du lettest ved å løse den lange skruen ved nedre feste. ( se ant nederste bilde) Du løser den igjenom øvre registerreim deksel med en umbrako nøkkel. Du trenger ikke løsne hele det festet du har prøvd på.

Ta bort dynamo etter det jeg skrev.

Slå et hardt slag rett inn på skruen som henger.

Sett på en 6 kant pipe ( ikke 12 da runder du den lettere) å dra til for alt du er god for så kommer den nok.

Kan du identfisere den lange skruen ved nedre feste på noen av disse bildene for meg? Må jeg ta av registerdekslet eller?

e03aa826.jpg

2d6dc295.jpg

e652994a.jpg

44cddd04.jpg

Må jo være den skruen der? Eneste som krever umbraco som jeg kan se hvertfall.

b107a9f3.jpg

Ikke lett å ta i blinde, heh.

Passat 1.8T '98 - Kjøpt 02.08.07

Golf 1.6 '88 - Kjøpt 20.08.04 - Til salgs med alt av deler jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider