Gå til innhold

Clutch Bytte

Ranger emnet

ThaBoZZ

Anbefalte innlegg

Tenkte og få bytta clutchen på Golfen til helgen...

Noen som har gjort dette før og vet om det er mye jobb?

Leste rundt at det skulle stå om dette i haynes boka men har sjekka alle kapitelene her uten og finne noe om det.

Ingen som har den svenske boka og har mulighet til og scanne det inn og legge det ut som PDF hvis det står noe om det i den?

Det som er mye jobb er vel at man må av med girkassa og diverse for og komme til cluthen, tror jeg har det verktøyet som må til for og gjøre dette.

Noe spesielt jeg må passe på under denne jobben?

Åssen blir det med girolja må jeg ta ut den osv, ting jeg må ta hensyn til?

Får hjelp av fatter som har bytta clutch på diverse biler før men spør her forde i tilfelle vi skulle støtte på noen problemer :)

Så kom gjerne med tips og forslag til hvordan dette burde gjøres ;)

Mvh ThaBoZZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger verktøy for å skru av akslene (ikke torx men 8 eller 12 kanter, fåes kjøpt på Torshov)

Clutch sentreringsverktøy men det er ikke et must, greier fint å sentrere på øyemål.

Trenger ikke tappe av olja i girkassa.

Jeg kan få scannet Haynes eller Bentley i løpet av kvelden.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mk2-16v

Du trenger verktøy for å skru av akslene (ikke torx men 8 eller 12 kanter, fåes kjøpt på Torshov)

Er dette et must? Bytta en drivknute ifjor og mener vi brukte et slikt verktøy da, kan det stemme?

Eller så må jeg i såfall få lånt meg et slikt et.

Vet du hva verktøyet heter? For da kan jeg høre på et verksted i morgen om og få lånt et slikt :)

Mvh ThaBoZZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg halveis ferdig med clutch bytte, tok jaggu sin tid og få demontert alt sammen og få av girkassa!

Har fått bytta clutchen så nå gjennstår det og sentrere clutchen og få på kassa og skru alt sammen igjen men dette må jeg ta i morgen...

Han som sa dette var en enkel jobb som ble gjort på et par timer vil jeg gjerne se :P

Har man aldri gjort dette før på en golf bruker man i HVERTFALL 8 timer totalt før man er ferdig!

Har man gjort dette før og er 2 personer så er det full mulig man klarer det på 4 timer men tviler på at noen kan klare det på kortere tid.

Det er selvsagt mye enklere hvis man har tilgang til bukk og skikkelig verksted så man bare kan hive ut hele motoren...

Men var i hvertfall litt av en jobb som jeg håper jeg slipper og gjøre igjen :P

Mvh ThaBoZZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...

Var en på en eller annen tråd som som "det er gjort på et par timer"

Det er ikke teknisk mulig uansett hvis det er snakk om og ha en bil uten fungerende clutch:

1: Starte klokka

2: Demontere og montere ny clutch

3: Sette sammen alt igjen så alt fungerer

4: Se på klokka og at de tok under 2 timer

Det går IKKE om så går på speed og en garanti på 12 rette i lotto hvis du klarer det på under 2 timer :D

Mvh ThaBoZZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider