Gå til innhold

Dynamo/Batteri-kapasitet?

Ranger emnet

blaem

Anbefalte innlegg

Har en 4-kanals JBL Px300.4 forsterker som driver ett 4" frontsett på og ett 6,5" baksett, begge på 100W rms. Har i tillegg en 2-kanals Soundstream VGA1600.2 1600W fosterker som driver to 12" woofere på 500W rms hver.

Jeg går ut ifra at jeg må ha nytt batteri og dynamo (orginal-dynamoen på min 85-ascona strekker vel ikke til? :)).

Hvor stor må kapasiteten på disse være?

Noen som har konkrete forslag til Dynamo?

Går det f.eks an å bruke en dynamo fra en senator elns?

Har egentlig ikke peiling på slikt, jeg er faktisk ikke engang sikker på hvor mye strøm den originale dynamoen produserer.

Håper dere kan hjelpe meg!

edit: Jeg har en 2F kondis også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tviler på at det fins noe spessielt kraftigere enn 85A dynamo til de bilene orginalt. Men hvis det er en bosch dynamo så går det an å bytte børstene så vet du at de er gode ihvertfall. hvis vi sier at dynamoen klarer å gi 85A på 14v så er det jo nesten 1200watt og hvis du har 2F kondis som er god så holder til 2000watt hvis vi bruker 1F til 1000watt regelen.

Jeg ville bytta børstene på dynamoen hvis du får bytta det. Det ligger på rundt 300kr Og I tilleg bytta til et gelebatteri til ca 2000kr optima yellowtop er et greit et. er på 65A hvis jeg ikke tar feil eller hvis du legger på litt penger og kjøper et odessy batteri til 3300kr på 72A men det er litt overdimensjonert så sjekk om du har plass. Og til sist men ikke minst the big 3. ( jorde godt fra batteri til chassi og motor til girkasse etc. )

edit : beklager leste feil 85modell ascona / 85A dynamo

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm skal vel sikkert gå an å få den på der også. det kommer helt an på hvem du kjøper av og hvilken stand den er i. du får løpe til nærmeste bil dele sjappe som driver med dynamoer og spørre om hvor mye de skal ha for en overhalt en. eller så kan du lete rundt blandt folk i Opel motorsport club og se om noen har no. har forresten kanskje en 120A delco dynamo til opel som jeg kan kanskje selge. kan sende deg pm viss jeg har det

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med nytt anlegg iallefall, må nok ha ny dynamo og batter slik jeg sa tildligere! tror ikke det fantastiske biltema batteriet er så mye tess! bare si i fra når du har fått alt så skal jeg se om jeg får tid til å være med å skru :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by oorzako

gratulerer med nytt anlegg iallefall, må nok ha ny dynamo og batter slik jeg sa tildligere! tror ikke det fantastiske biltema batteriet er så mye tess! bare si i fra når du har fått alt så skal jeg se om jeg får tid til å være med å skru :D

Har biltema batteri selv jeg ... kjører det meste... har jo en 500W forsterker som kjører på to subber i baken. Har også montert 230V system i bilen .. 500W adapter... Når jeg kjører alt på max av anlegg og strøm til det jeg bruker det til , så hører jeg at dynamoen strever litt. Ser det på lysa .. alt dimmer litt.. så tror jeg må også få tak i en dynamo .. kansje større batteri? har bare 55AMP batteri :D

I'm born to drive a car, and born to be a listener to sound :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger forsåvidt ikke nytt batteri, med mindre du skal spille høyt når bilen ikke går. Når bilen går så drives alt det elektriske i bilen av dynamoen.. Når det gjelder kjøp av dynamo ville jeg reist på en hogger å tatt meg en titt, kan få ganske rimelige 90A dynamoer der vet jeg.

Nissan Car Club Norway

"Sånn ærre i racing.."

- Nissan Almera 2000 1,5L

Lenke til kommentar
Del på andre sider