Hot Rod Skrevet Oktober 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2004 For ca 10 år siden var Borbet A helt på høyden. Nå sees fortsatt disse felgene på en og annenhalvsliten, senket MB 190. BMW 3/5-serie osv. Selv om jeg driver med amcar og hotrod likte jeg disse felgene fra første stund. Nå er de ikke er særlig moderne lengre, men man bryr seg lite om det når man jobber på en bil fra 1934. ;) Hotrod prosjektet krabber seg sakte fremover og jeg har etterhvert begynt å kikke meg om etter felger. Jeg trodde det skulle bli en smal sak å grafse til seg brukte Borbet A felger, men det ser ikke så lett ut likevel. Egentlig hører jo denne tråden inn under "felger & dekk" men jeg legger likevel ut en liten etterlysning her på off topic. Siden jeg bruker MB spindler foran og Jaguar aksel bak, må jeg ha framfelger med boltmønster 5-112 og bakfelger med 5-120. Regner ikke med å treffe en som har 4 felger som dette. Er derfor innstilt på å kjøpe to og to fra to forskjellige selgere. Når det gjelder bredde, innpress og diameter er jeg åpen for forslag som det heter. Det trenger heller ikke å være dekk på de. Noen som har etpar liggende? Eller kjenner noen som har etpar liggende? Kanskje litt for hardt brukt, slik at bare to eller tre er brukbare? NB! Er ikke så desperat at jeg betaler det hvite ut av øya, men hvis noen vil bli kvitt etpar Borbet A som passer mitt behov får de en fair pris for de. Kanskje noen har gode tips for hvor jeg bør lete? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rick Skrevet Oktober 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2004 Hvordan dimensjon er du ute etter? Vet av et par 17" Borbet A som står på en e30, husker desverre ikke bredden på felgene. Vist det er interresangt kan jeg høre om disse er solgt enda, selv om jeg tror rodden hadde passet 9*16 Borbet a bedre! :D Siter -Why Drive When You Can Drift..- *Nissan SilEighty -92 *Mitsubishi Carisma -96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 1, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2004 BMW E30? Er ikke det 3-serie før 1992? Da har den desverre feil boltsirkel. De har 4-100. Det var neste 3-serie fom. '92 som fikk 5-120. Uansett vil dimensjon som 9 eller 10 x 16" eller 17" være interessant. Jeg har regnet på at med min bakakselbredde ift. bilens bredde vil en felg på 9-10 tommer passe bra med ca 40mm innpress (dvs felg fra 3-serie fom 92). Men dette er kun teoretiske beregninger og det er heller ikke sikkert så brede felger for 3-serie faktisk HAR 40mm i innpress. Ofte går innpress ned når felgen blir så bred. Dersom felgen har mindre innpress (20 mm = 5-serie f.eks) vil den havne for langt ut, men da går det an å korte akselen litt, (selv om det koster kroner, selvfølgelig.) En smalere felg med 20mm innpress kan jo breddes innover for å oppnå bedde på 9-10 tommer og 40 mm innpress, så også det kan være interessant. 17toms felg på en 34 Ford blir ikke på langt nær så ekstremt som mange tror. Hjulåpningene i bakskjermene på en 34 er svæære! en 17 toms felg med gummi som fyller åpningene pent ser ikke hi-tech ut i det hele tatt. Og det er heller ikke det jeg er ute etter. 16 toms kan sikkert også bli helt ok, men er det ikke ganske dårlig utvalg i skikkelig brede dekk i 16 tommer? 315 osv? 15 tommer har jo "alle" med amcar og det blir altfor ballongdekk-utseende etter min smak. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Oktober 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2004 Står da av og til noen Borbet A felger til salgs på BMWCCN.NO sine nettsider under "kjøp og slag"... Bare ett tips. Verdt enn titt kanskje....... Borbet er fine felger det. Eg har det på 324'en. Men har lakket senteret mørkere og polert kanten noe j**** for å skille meg ut fra den kategorien som du beskriver ovenfor med "halvslitte 190E /3&5serien" Siter 2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil 1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt 1997 BMW 316i (skal på eu og selges) 1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Antivakumtrollet Skrevet Oktober 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2004 Etter det jeg vet så lages de ikke lenger, lederen i mb190klubben, måtte spesialbestille sine fra tyskland for å få de laget.. Siter Mercedes C200 Espirit 95-mod (x) Mercedes 190E 2.6 87-mod (x) Mercedes 190E 2.0 87-mod (x) Audi 200 2.2 Turbo Quattro 86-mod (x) Mercedes 230CE 89-mod (x) Peugeot 205 1.9 CTi cab 87-mod (x) Mercedes 190E 84-mod (x) Peugeot 205 GTi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evjen Skrevet Oktober 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2004 Originally posted by 230CE Etter det jeg vet så lages de ikke lenger, lederen i mb190klubben, måtte spesialbestille sine fra tyskland for å få de laget.. Det stemmer det, tror de gikk ut av produksjon for ca. 5 år siden. Siter - 1994 BMW 525iXA Touring - 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES- x 1994 BMW 525i E34 x 1989 BMW 316i Coupê x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Oktober 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2004 jepp, de er ute av produksjon, og trist er det...... men du kan jo bestille fra tyskland som sagt! hvis ikke er det jo nesten alltid borbet A tilsags Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2004 Har sjekket litt og funnet ut at andre i hotrod miljøet med samme for/bakakselkombinasjon som meg endrer boltmønsteret på forhjula til 5-120 slik at det blir likt rundt om. Dette er visst ganske enkelt, så det koster ikke mange kronene. Dermed blir det jo lettere å få tak i brukte. Har sett på Ebay i Tyksland og der er det MASSE brukte, fine felger. Både Borbet A og mye annet snacks. Det er jo en sjangse å ta. HAr hørt at det er endel svindel på Ebay for tiden, men jeg skal følge litt med der ihvertfall. Jeg trenger bakdekk med minimum høyde 29". Det gir en rulleomkrets på 2313 mm. Dette er jo digert ift hva dere youngsters har på deres 3-serier, Celicaer, Golf'er osv. Men det stemmer kanskje bedre med rulleomkrets på store biler som Audi A8, BMW 7 serie osv? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Oktober 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2004 I tilfelle du ikke har disse kjekt å ha linkene. Overgangstabell personbildekk http://www.bilnorge.no/upload/persombildekk.pdf Tire size calculator http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2004 Takker! Den overgangstabellen var bra, bortsett fra at den går ikke så veldig langt i bredde. Finnes det en "fortsettelse" videre oppover i bredde? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Oktober 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2004 Tja, vet ikke.Et raskt søk på "Tire size calculator" på http://www.google.com gav disse: http://google.startsiden.no/index.html?q=tire+size+calculator Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 5, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2004 Takker for nyttige innspill. Har plyd gjennom noen bilblader hjemme og ser at man kan gå noe ned på rulleomkrets uten å få trillebår hjul på 34'en. En dimensjon som 235/50-18 fylte hjulhusa helt fint opp. Den har ruleomkrets på 2114mm Syens ikke det dekket er bredt nok, men med samme rulleomkrets får man jo 295/40-18. Men drar vel prisen seg til noe innmari også tenker jeg..... 295/40-17 er bra bredde. Men det har rulleomkrets på bare 2037mm og diameter på 64,9cm. 2114mm på de overnenvte dekkene gir diameter på 67,3 cm. 2,4cm i total forskjell gir 1,2cm i forskjell hele veien rundt. Tror du det er merkbart? Det er jo litt, men så er jo dekkene svære også...? For å leke litt til med tall, blir forskjellen på fattige 3,6% av totaldiameter og 3,7% av rulleomkrets.... Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg