Gå til innhold

16 eller 17" felger bak på rodden?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Er utvalget i brede dekk dårligere i 16 enn i 15 og 17 tommer?

Når bredden går over 295, må man da over på "typiske brede amcar dekk" som Mickey Thompson 12.5x28-15 osv?

En slik dim omregnet i "vanlige tall" blir jo ca 315/50-15

Denne dimensjonen har jeg sett passer vanvittig bra på 32 hotrod highboy (skjermløs).

Siden jeg har 34 modell bør dekkene måle minst 29 tommer for å fylle hjulhusa. Jeg vil i tillegg ha 16 eller 17 toms felger for å unngå "ballongdekk-effekt" på bakhjula. Dekk på min bil vil da i så fall blil noe sånt som 315/50-16 eller 315/45-17.

Eksisterer egentlig disse dimensjonene?

Jeg har kommet over etpar 9x16" felger med korrekt boltsirkel for bruk på Jaguar bakakselen. Blir overnevnte dekkbredder for brede for 9" felg? Bør jeg kanksje drøye litt og heller prøve å finne etpar tilsvarende i 10X17"?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i 15" begynner det vel og bli vanskelig og få tak i breie dekker til en normal pris, i allefall er det noe jeg har opplevd.

men det kommer jo litt ann på hva slags profil man vil ha da, lettere og få tak på breie dekker med mye profil enn lite.

i 16" og 17" virker det fortsatt greit og få fatt i breie lugger med lite profil.

13" prøvde jeg på for noen år siden.

det var vanskelig og dyrt om en skulle ha lite profil :D

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 15" får ,man tak i Mickey Tompson dekk som er temmelig brede.

Men jeg vil ikke ha "ballongdekk" utseende som blir med 15" og så mye gummi.

Har sjekket litt mer og funnet dimensjoner som f.eks 295/40-17 og 265/50-16. Tror disse vil ta seg bra ut på rodden.

Felg blir da hhv 10x17 og 9-9,5x16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Har sjekket litt mer og funnet dimensjoner som f.eks 295/40-17 og 265/50-16. Tror disse vil ta seg bra ut på rodden.

Felg blir da hhv 10x17 og 9-9,5x16

Husk at med dette oppsettet får du høyere dekkprofil foran enn bak, noe som kan se litt rart ut...:rolleyes:

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Husk at med dette oppsettet får du høyere dekkprofil foran enn bak, noe som kan se litt rart ut...:rolleyes:

Rart? På en europeisk bil eller asia-boks ja, men hotrods skal ofte ha "big n littles" for å se riktig ut. Spørs helt hvilken stil Hot Rod vil ha på bilen sin. Jeg ville hatt høyere og bredere bak (liker mer "race-stuk" selv)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Chevy350

Rart? På en europeisk bil eller asia-boks ja, men hotrods skal ofte ha "big n littles" for å se riktig ut. Spørs helt hvilken stil Hot Rod vil ha på bilen sin. Jeg ville hatt høyere og bredere bak (liker mer "race-stuk" selv)

Helt enig i at en rod skal ha litt stuk, med større diameter bak enn foran. Men når det er omvendt så....uhhmmwhat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foran? Hvem snakker om foran?

Trådnavn:

Det du har sett er alternativer til bakhjul, ikke foran/bak kombinasjoner...

Edit:

Så i ettertid at det kan misforståes det med høyere dekkprofil foran, men det jeg skulle si var at man kan ha LITT høyere dekk foran, sålenge felgdiam og ytre diameter fortsatt er større bak; eks 15"foran 16"bak, 16" foran 17" bak, evt mer radikalt: 18" fram 20" bak. Da vil det uansett se høyere/større ut bak pga felgen, selv om dekkhøyden skiller ørlite...

Og det er egentlig fortsatt snakk om bak :)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selvfølgelig ikke ha større/høyere framdekk enn bakdekk.

Poenget er at bak skal jeg bruke (lett friserte) orginalskjermer og foran skal jeg ha "MC-skjermer" tilpasset tett inntil hjulet.

Derfor er jeg mer fokusert på å få bakdekk som fyller pent ut hjulhusa i første omgang. Framdekk/felg kombinasjon kan jeg da tilpasse utifra hva jeg ender opp med bak.

Det skal ikke være særlig stor forskjell foran og bak, for stuket på bilen er planlagt å bli ganske lavt og "rett". Altså nesten like lav foran og bak.

Men NOE forskjell må det nok være. Med framhjula nærmest i friluft vil de virke kjempestore ift bakdekka hvis diameteren er like stor.

En mulig kombinasjon på felger ser jeg for meg er 10x17" bak og 7x16 foran med gummi tilpasset slik at proposjonene på dekka blir lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://ankeras.servehttp.com/vareliste.php

Så det var noen dimensjoner som kanskje kan være brukende.

295/50X15 8 stk

285/40x17 2 stk

285/60vr18 4 stk

295/40x20 3 stk

295/45x20 4 stk

305/50X15 1 stk

305/50x20 4 stk

305/50x20 4 stk

Vet ikke helt hvordan profilen er på disse med de dimensjonene som er oppgitt men det skader jo ikke å sjekke :-)

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Chevy350

Foran? Hvem snakker om foran?

Trådnavn:

Det du har sett er alternativer til bakhjul, ikke foran/bak kombinasjoner...

Edit:

Så i ettertid at det kan misforståes det med høyere dekkprofil foran, men det jeg skulle si var at man kan ha LITT høyere dekk foran, sålenge felgdiam og ytre diameter fortsatt er større bak; eks 15"foran 16"bak, 16" foran 17" bak, evt mer radikalt: 18" fram 20" bak. Da vil det uansett se høyere/større ut bak pga felgen, selv om dekkhøyden skiller ørlite...

Og det er egentlig fortsatt snakk om bak :)

Aha... Jeg tolka det som 295/40-17 bak, og 265/50-16 foran ja. Da er vi visst enige likevel...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra innspill folkens!

Har bl.a kommer over en overgangstabell som viser rulleomkrets på forskjellige dekkdimensjoner. Kjekk å ha.

Også den viser det vi har vært inne på her: Dekk i den størrelsen vi snakker om har bedre utvalg i 15 og 17" enn i 16".

18" og større er utelukket pga pris.

Begynner også å komme endel svære høyhastighets dekk i 17" til disse nye luksus offroader'ne fra Porsche ol. De har ikke særlig offroad-preget mønster heller.

Derfor vil felg-jakten heretter dreie seg om 17x10" for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Det går nok greit.

En dekkdim som 295/40-17 er anbefalt til felgdim 10-11,5"

Ser at de fleste "eurofelger" stopper på 9,5" bredde i 17".

Er jo ikke akkurat smalt det heller selvsagt...

9,5" er anbefalt opptil 285 dekk og da får man sikkert på et 295 dekk også dersom profilen ikke er så veldig ekstrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider