Gå til innhold

Bur vs. registrering & forsikring

Ranger emnet

Laaars

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vet at det er delte meninger ang. registrering av biler med veltebur. At noen steder godkjenner de det, andre steder ikke.

Men er det sånn at et bur er et bur? Om du har et enkelt bur, eller om du har et vilt WRC-type bur så har dette noe å si?

Er det noen lover eller regler som kan nekte godkjenning av biler med veltebur? Dette burde jo egentlig bare være positivt ettersom det er tryggere?

Erfaringer med dette?

Og, hvordan blir forsikring når man har et kraftig bur i bilen? I tillegg til andre forsterkninger etc.? Du sitter jo tross alt litt tryggere.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, her skal det i så fall være skikkelig hel-bur.

Vet dette har vært oppe hundre ganger før, men man blir ikke klok av å lese igjennom 100 forskjellige poster om dette med 1000 forskjellige svar.

Så om noen har erfaringer setter jeg pris på det. :)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Nei nei, her skal det i så fall være skikkelig hel-bur.

Vet dette har vært oppe hundre ganger før, men man blir ikke klok av å lese igjennom 100 forskjellige poster om dette med 1000 forskjellige svar.

Så om noen har erfaringer setter jeg pris på det. :)

da blir du vel ikke noe klokere om du får enda en rekke med svar?!? dra å prat med biltilsynet selv, mye lettere. de biter faktisk ikke skjønner du, de har ikke lov til det lenger ;) jeg dro på biltilsynet og pratet med en kar der og han sa at det ikke var noen regler på det overhodet sålenge det ikke svekket bilens konstruksjon, noe et bur naturligvis ikke gjør. så enten kan du tro på at det jeg sier er sant, eller så kan du skjekke selv. uansett har dette blitt skrevet så mange ganger at det er rart du ikke har fått det med deg enda...

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor jeg spurte om noen hadde ERFARINGER med det, istedenfor at folk kommer med tomt prat noe mange tydeligvis har gjort i de 100 andre trådene om dette siden alle er uenige og prater om hverandre hele tiden.

Men da får jeg tro på det du sier om du har vært i kontakt med biltilsynet. :)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jantore

Buret skal være maks 6 eller 8 punkt og ikke ha dørstrevere. Kan ikke gå stag frem til demper tårnm i motor rom.

Buret mitt er 6 pnkt skrudd uten dørstrever og det er godkjent.

da lurer jeg på hvorfor bilsakkyndige jeg pratet med sa at det ikke fantes regler som omhandlet veltebur, og at det var en vurderingssak om det skulle bli godkjent. jeg spurte spesifikt om dørstrevere og stag til dempertårn og han sa fremdeles at det ikke var noe problem. virker som biltilsynet sier forskjellig overalt for tiden når det gjelder det meste. så dra å prat med det biltilsynet du skal registrere bilen på. for jeg vet at jeg drar dit han jeg pratet med jobbet, så jeg vet jeg får det godkjent :)

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke dra til billingstad de er rasshølere...de klikke på mitt bur...nr 4 på bildet... dra heller til drammen(lierstranda) de er ikke så prikete...hvertfall ikke som skjegg apen på billingstad

nå værende bil: =)

-Honda CRX v-tec 91mod

-Peugot 206 99mod 1,6xs (NB! til salgs,16"1000migila.falken 205x45,air fitler kit,simons effekt annlegg3",cd/radio/senket 40mm,blå,gi bud ;)bilder kommer)

Tidligere biler:

- opel kadett solgt til herrene av RDL prosjekt

-Nissan Cherry GT Turbo Intercooler

-BMW 325 e30

-Opel corsa 1,3 gt sport

-BMW 320 e30

http://www.kris.1000lecie.pl/crxpics/Honda%20CRX-1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

(signature)

Mine biler:

[o] 99' Nissan Skyline R34 GT-R

[o] 93' Mazda RX-7

[o] 94' Toyota Supra

[x] 96' Nissan Skyline R33 GT-R (SPIKER)

[x] 93' Toyota Supra (VRAK)

[x] 00' Honda S2000 (VRAK)

øhrm..enten så er du en utrolig rik og dårlig sjåfør, eller så er det modellbiler det er snakk om?..eller kødd?!"

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by shaniboy

ikke dra til billingstad de er rasshølere...de klikke på mitt bur...nr 4 på bildet... dra heller til drammen(lierstranda) de er ikke så prikete...hvertfall ikke som skjegg apen på billingstad

Nr. 4... halvbur? Reagerte de tilogmed på halvbur? Da er nok Drammen et alternativ ja, evt. Oslo eller andre i nærheten.

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider