Gå til innhold

Problemer daff bil (sierra)

Ranger emnet

kjotpuck

Anbefalte innlegg

Har en ford sierra 91 modell 2,0 i som har normalt 120 hk + jeg har kjøpt effektanlegg + kn luftfilter. Etter dette har den gått ganske greit egentlig, men så skjedde det. Jeg kjøpte en trimboks til forden og satte den på og alt funka bra og greit den første måneden. Men på en humplette vei datt boksen og tilkoblingen av og løsnet og da ble den daff (føles som 60-70 hk) + at den bråker som faen. Jeg har prøvd og koble boksen tilbake som dne var men det hjelper ikke. Jeg har hatt den på verksted og kjørt tester av alle koblinger og sensorer for og se om det er noe feil, testen viste at alt fungerte som det skulle. Den virker som den har bra accs i starten av hvert gir, men blir daffere på høyere turtall og d skulle jo vært omvendt. Dessuten kjører jeg i oppover bakke vil ikke 3 gire gå mere enn til 70 km/t (virker som den er sperra der). Når jeg tokk en test og gav på i 2 giret er den ganske grei til den kommer til 50 km/t og opp da går den sakte + at den stopper helt på 70 km/t. (Skulle stoppa på 95 km/t) .

Noen som vet hva som kan være feil og noe jeg kunne prøvd og gjort med saken. Er ganske fortvila over og kjøre rundt med reine el mobilen for tiden.

Håper på svar hilsen Morten.

"Så fine brød du har er faren din baker" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at den bråker som faen...hvordan bråker den da? Høres ut som metall som slår mot metall elns? Hvis det er en slik lyd vil jeg tro at du har samma problemet som jeg hadde på min gamle motor.

Dysene dine kan bråke no inni hampen mye og minne mye om "rådebank-lyd", så his du har, eller kjenner noen som har likedane dyser har jeg ville prøvd å byttet de for å sjekke før du koster på bilen for mye(som jeg gjorde)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare litt nærmere den "trimboksen" din? Hvor den er montert osv.

Kan kanskje være register tull? Bilen kan bli veldig slapp og få ekstra innsugslyd hvis det har hoppet en tann eller noe.

Ellers ville jeg tatt en titt under bilen. Siden du kjørte på en humpete vei kan du kanskje ha truffet en stein slik at eksosen er strupet, bensinrør klemt e.l.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bensin filteret har vel aldri vært bytta på den tror jeg. Den hadde kjørt 55.000 km da jeg fikk den , den har nå kjørt 83.000 km.

Kikket under bilen og eksosen er ikke klemt. Men det rangla litt i katalysatorn så er godt mulig det er den som er ødelagt.

Bensin filteret kan det hjelpe og bytte dette ?

bensin pumpen leverer ikke nokk bensin? Mulig og skjekke dette ganske enkelt og greit selv?

Er dumt og hele tiden levere den inn på verksted når de ikke finner noe feil, slik koster penger det og :(.

"Så fine brød du har er faren din baker" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kjotpuck

bensin filteret har vel aldri vært bytta på den tror jeg. Den hadde kjørt 55.000 km da jeg fikk den , den har nå kjørt 83.000 km.

Skader vell ikke å skifte bensinfilteret. Hvis du har mye dritt i tanken så vil jo dette tette filteret ditt.

Kikket under bilen og eksosen er ikke klemt. Men det rangla litt i katalysatorn så er godt mulig det er den som er ødelagt.

Hvis det ranglet i katalysatoren kan det nok være at innmaten i den har løsnet og blokkerer eksosgjennomstrømningen din. prøv å skru ut katalysatoren og se om noe detter ut.

bensin pumpen leverer ikke nokk bensin? Mulig og skjekke dette ganske enkelt og greit selv?

pumpen bir jo slitt etterhvert den òg, slik som alle andre deler på bilen ;)

Jeg har hørt at en bensinpumpe på en 2.0liter skal klare å levere 12-14liter på et minutt jeg(vet ikke om det stemmer, så hvis noen kan bekrefte/avkrefte dette hadde det vært fint).

Dette mener jeg du kan gjøre for å sjekke selv:

- ta ut bensinpumpen

- legg den i en balje(e.l.) med ca 15liter bensin

- koble på en slange som går til en annen bøtte e.l.

- kjøre den på 12V

- ta tiden og sjekke hvor mye bensin det er i den andre bøtten etter 1minutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider