Gå til innhold

Luftfilter..

Ranger emnet

polo-1992-xtreme

Anbefalte innlegg

Originally posted by polo-1992-xtreme

Hei..

Jeg bare lurer på hva som må fjernes og eventuelt legges til når man skal sette inn et universalfilter fra f.eks K&N?!

Jeg har som noen sikkert vet en polo 2f med AAV-motor..rundt filter...hva kan/bør/må fjernes?!

Og hvordan monteres det nye filteret?

takk for alle svar

mvh Mads

Det er vell stort sett bare å ta ut den gamle luftfilterboksen, skaffe en adapter som du monterer før luftmengdemåleren og setter filteret på andre siden av adapteren.

Var iallefall det på min, nå vet jeg ikke hvordan det er på din bil, men er denne måten som er "vanligst" vil jeg tro.

Mvh. Kim Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Originally posted by Peri

hey.

du får best effekt om du setter luftfilteret rett på innsuget eller så nærmed som mulig. kjenner ikke helt til din bil men legg ut et bilde av innsuget ditt? er enkere å se hva som må gjøres da =)

filteret festes med vanelig slageklemme....

mvh Peri

Dette stemmer vell ikke helt 100%, siden innsuget på de fleste biler ligger ganske nære motoren som igjen genererer varme.

Og som alle vet så skal luften som kommer inn i motoren være kaldest mulig for jo kaldere luften er, jo mer "komprimert" er den...

Så jeg vil heller si at du får best effekt av luftfilteret ved å sette det lengst mulig unna motoren(på framsiden).

Mvh. Kim Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å si d sånn så får man beste effekten av og ha luftfilteret direkte på innsuget (kortest mulig slange mellom innsug og filter)

og bugge opp en slange fra luftinntak og opp til innsuget på denn måten får man kald luft til luftfilteret, slangen stripser du opp og bør ha en diameter på 1o cm. =)

fornøyd nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja.. får komme med et tredje forslag/mening her eg då! :D

Mener eg har hørt at luftinntak ideelt skal ha nok ferdig filtrert luft til og tilsvare "ukjent" mengde prosent av motor kubikk.. ("ukjent" = Eg har ikkje anelse)

Dermed og montere filteret rett på spjeldhuset vil du faktiskt få motoren litt "tregere" respons messigt.. (eller rett på luftmengde måleren da)

Blir det samme som grenrør.. Samstemme størrelse og lendge etter motor størrelse og oppsett..!

Eg synst den virka ganske "logisk" så den har eg valgt og gå for.. Men for all del, eg seie ikkje at det "eg" sier er korrekt! (så ikkje slakt meg vist eg tar feil) :rolleyes:

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by polo-1992-xtreme

Hei..

Jeg bare lurer på hva som må fjernes og eventuelt legges til når man skal sette inn et universalfilter fra f.eks K&N?!

Jeg har som noen sikkert vet en polo 2f med AAV-motor..rundt filter...hva kan/bør/må fjernes?!

Og hvordan monteres det nye filteret?

takk for alle svar

mvh Mads

Sleng ut et bilde av innsuget/motoren da...

1984 VW Golf 1 8VT prosjekt

1987 VW Golf 2 Syncro

1987 DODGE RAM 350LE

x 1996 Audi A4 20V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig mye fra bil til bil....og filter til filter. Er du heldig slipper du noe som helst overganger men bare kan tre filtre på orginalen. Andre trenger du adapterplater til

For å få maks effekt av filteret er kaldluft det viktigste. Legg et rør fra fronten av bilen inn i en lukket boks hvor du legger filtere. Men da blir ikke filteret så synlig ved mindre du bruker plexi. (det selges ferdigg kit som er slik)

Ellers kan du løse det med bare å ha varme skjold rundt filterer men ikke kasse det inn.

Eller du kan ha det helt åpent å trekke inn varmluft....da hører du filteret bedre og ser det lettere.....

Uansett er det lite effekt å hente ut av det men mye lyd hvis du velger riktig filter. Sats på Pipercross.....

:pimp EYE CANDY :pimp

:titties: RACING :titties:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder selv på å bygge om til konfilter i disse dager (blir Green Twister). Ble vanskelig å skaffe brakett til innsuget, så jeg lagde en selv. Varmeskjold slipper jeg å tenkte på, da Twister filteret har varmeskjold orginalt. Bør dog kanskje legge en slange ned i fronten for å få mest mulig kaldluft.

Venter nå bare på at filteret skal komme seg hit .. :)

Oct%20056.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider