bcrazy Skrevet Oktober 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2004 SØK NETTET Så finner du bilder av forbrennignskammere og diverse porting Ta av toppen du har, mål volumet i forbrennignskammeret, regn ut hvor mye du må ha for å få 8.5:1, Slip ut etter bilder, Ta ett kammer av gangen. Mål hele tiden volumet slik at du ikke tar for mye. Når du er fornøyd, gjør du HELT likt på de andre kammerene. lag en post her: Her er det mange folk med peiling på volvo turbo motorer. http://www.turbobricks.com Kjøp deg en bok om turbomotorer på automobilia. Om du legger ned litt tid på å lete rundt på nettet, vil du finne MASSE info om turbokonvertering av volvo motorer. B200K motoren er nok litt spesiell, men om det er som det har blitt sagt før at den ikke har den spesielle 631 toppen burde det ikke by på alt for mange problemer å konvertere den. Nr på toppen står over eksosmanifolden. (eller under, husker ikke helt) Dette forutsetter selvsagt at motoren er i 100% tipp topp stand. Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet Oktober 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2004 Sett på 531 topp og dobbel topppakning, da får du ca 9.0 i komp... Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Oktober 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2004 er ikke tilhenger av 2 toppakninger. Med to toppakninger får du en vendehøyde på 2.4 mm, som er LANGT fra ideelt. Det funker nok, men det er en dårlig løsning. Bruk 1 toppakning og slip opp forbrennskammerert i toppen til 59 cc. Orignalt er det ca 52. det burde gå greit. Du får da en komp på 9:1. Og mye bedre forbrenning, med mindre sjans for tenningsbank. To motorer med samme komp, hvorav den ene har 2.4 mm vendehøyde og den andre 1.2 mm, vil du kunne lade mest med den med 1.2 mm vendehøyde. Søk på turbobricks ette "squish" og "flame rate" "deck height" Er også en der som har turbo på sin B230 og kjører med 10.3 i komp tror jeg. Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Oktober 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2004 jeg vet om en b230a i bergen. kjørt 150-170 tror jeg.. fra en 84' 245 som kjørte med automatkasse. motoren startet og gikk veldig bra, før bilen ble hugget. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet Oktober 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2004 Originally posted by bcrazy er ikke tilhenger av 2 toppakninger. Med to toppakninger får du en vendehøyde på 2.4 mm, som er LANGT fra ideelt. Det funker nok, men det er en dårlig løsning. I R-Sprt manualen står det at man skal bruke 2 stk topppakninger. Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-Henrik Skrevet Oktober 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2004 Er det noe problem da? Da blir det jo lavre kom,presjon forhold da. Siter Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_B Skrevet Oktober 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2004 Originally posted by bcrazy er ikke tilhenger av 2 toppakninger. Med to toppakninger får du en vendehøyde på 2.4 mm, som er LANGT fra ideelt. Det funker nok, men det er en dårlig løsning. Bruk 1 toppakning og slip opp forbrennskammerert i toppen til 59 cc. Orignalt er det ca 52. det burde gå greit. Du får da en komp på 9:1. Og mye bedre forbrenning, med mindre sjans for tenningsbank. To motorer med samme komp, hvorav den ene har 2.4 mm vendehøyde og den andre 1.2 mm, vil du kunne lade mest med den med 1.2 mm vendehøyde. Søk på turbobricks ette "squish" og "flame rate" "deck height" Er også en der som har turbo på sin B230 og kjører med 10.3 i komp tror jeg. Enig i at doble pakninger ikke er ideelt, med det funker mer enn greit nok på en std. AT motor. Ladet 0,7-0,8 på den jeg hadde, og det funka OK. Var med intercooler vel og merke... Er selvsagt bedre å "grave" ut av toppen for å senke komp., men dette er ikke noe man gjør på en ettermiddag :) . Og man bør vite hva man gjør, for å få det bra til. Når det gjelder 200K motoren, er jeg som tidligere nevnt skeptisk, i og med at den har forhøyde stempeltopper for å oppnå 10:1 i komp. Jeg har ingen erfaring med turbo på 200K motoren,så dette blir bare antagelser: men jeg vil tro stemplene bør byttes dersom man monterer turbo på denne motoren. Lavkomp. stempler fulgte med i turbosettene til 230A og 200K. Til B19/21A ble det brukt doble toppakninger , da disse hadde lavere komp. forhold i utgangspunktet. Fastholder på at det er enklere og billigere å begynne med en B21A motor, denne tåler også betraktelig mere juling enn 200K. Eller kjøpe en B21 ET til omtrent samme pris som et r-sport sett... mvh, Erik Siter 95 Volvo 855 96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3) 85 Massey Ferguson 675 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Oktober 10, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2004 Originally posted by parelius I R-Sprt manualen står det at man skal bruke 2 stk topppakninger. Fordi det står i noe som volvo har skrevet og laget, betyr det ikke at det er så bra eller smart. Det funker helt sikker, MEN det vil funke BEDRE om man har 1 toppakning, forutsatt at du har lav komp. Når jeg drev med vw boble for en stund tiden fikk jeg testet ut dette, dog uten turbo. Motoren var en 1679cc type1 Først kjørte jeg med 2 mm vendehøyde og komp på 9:1, da jeg ikke gadd å ta meg tid til å slipe ut i toppene. Det ble mye tenningsbank og motoren gikk dårlig da jeg måtte stille tenninga langt fra optimal fortenning. (det skal legges til at 9:1 var noe ambisiøst da jeg kjørte med standard kam) Etter en stund tok jeg fra hverandre motoren igjen og freste opp toppene. Med 1 mm vendehøyde og fortsatt 9:1 i komp gikk motoren mye bedre med mere fortenning og ingen tenningsbank. Den brukte også mindre bensin. Du bør ha så lav vendehøyde som mulig, før det blir problemer med at stempler møter topp. Hvor lavt du kan gå avhenger av motor oppbygning, kvalitet og maks turtall. Å slipe ut i toppen er gjort på en helg, og du behøver ikke være hjernekirurg for å få det til. Prat med noen som har gjort det volvo topper før, og prøv å få tak i noen bilder. Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-Henrik Skrevet Oktober 10, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2004 Eller kjøpe en B21 ET til omtrent samme pris som et r-sport sett hva må man gi for en b21 et med alle elbokser till innspruten å slik, for at jeg skal får den til å funke i bilen min? Siter Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_B Skrevet Oktober 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2004 Originally posted by Per-Henrik hva må man gi for en b21 et med alle elbokser till innspruten å slik, for at jeg skal får den til å funke i bilen min? Har sett dem annonsert fra 4-5000 og oppover, komplett med bensinpumper, tankarmatur osv. Så det er ikke mye å spare egentlig, på å montere et r-sport sett. Hverken av penger eller monteringsarbeid. Siter 95 Volvo 855 96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3) 85 Massey Ferguson 675 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-Henrik Skrevet Oktober 11, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2004 da får man en bil med innsprut også da. Siter Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.