Gå til innhold

rsport turbosett

Ranger emnet


Per-Henrik

Anbefalte innlegg

SØK NETTET

 

Så finner du bilder av forbrennignskammere og diverse porting

 

Ta av toppen du har, mål volumet i forbrennignskammeret, regn ut hvor mye du må ha for å få 8.5:1, Slip ut etter bilder, Ta ett kammer av gangen. Mål hele tiden volumet slik at du ikke tar for mye. Når du er fornøyd, gjør du HELT likt på de andre kammerene.

 

lag en post her:

 

Her er det mange folk med peiling på volvo turbo motorer.

 

http://www.turbobricks.com

 

Kjøp deg en bok om turbomotorer på automobilia.

 

Om du legger ned litt tid på å lete rundt på nettet, vil du finne MASSE info om turbokonvertering av volvo motorer. B200K motoren er nok litt spesiell, men om det er som det har blitt sagt før at den ikke har den spesielle 631 toppen burde det ikke by på alt for mange problemer å konvertere den. Nr på toppen står over eksosmanifolden. (eller under, husker ikke helt)

 

Dette forutsetter selvsagt at motoren er i 100% tipp topp stand.

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er ikke tilhenger av 2 toppakninger. Med to toppakninger får du en vendehøyde på 2.4 mm, som er LANGT fra ideelt. Det funker nok, men det er en dårlig løsning.

 

Bruk 1 toppakning og slip opp forbrennskammerert i toppen til 59 cc. Orignalt er det ca 52. det burde gå greit. Du får da en komp på 9:1. Og mye bedre forbrenning, med mindre sjans for tenningsbank. To motorer med samme komp, hvorav den ene har 2.4 mm vendehøyde og den andre 1.2 mm, vil du kunne lade mest med den med 1.2 mm vendehøyde.

 

Søk på turbobricks ette "squish" og "flame rate" "deck height"

 

Er også en der som har turbo på sin B230 og kjører med 10.3 i komp tror jeg.

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bcrazy

er ikke tilhenger av 2 toppakninger. Med to toppakninger får du en vendehøyde på 2.4 mm, som er LANGT fra ideelt. Det funker nok, men det er en dårlig løsning.

 

I R-Sprt manualen står det at man skal bruke 2 stk topppakninger.

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bcrazy

er ikke tilhenger av 2 toppakninger. Med to toppakninger får du en vendehøyde på 2.4 mm, som er LANGT fra ideelt. Det funker nok, men det er en dårlig løsning.

 

Bruk 1 toppakning og slip opp forbrennskammerert i toppen til 59 cc. Orignalt er det ca 52. det burde gå greit. Du får da en komp på 9:1. Og mye bedre forbrenning, med mindre sjans for tenningsbank. To motorer med samme komp, hvorav den ene har 2.4 mm vendehøyde og den andre 1.2 mm, vil du kunne lade mest med den med 1.2 mm vendehøyde.

 

Søk på turbobricks ette "squish" og "flame rate" "deck height"

 

Er også en der som har turbo på sin B230 og kjører med 10.3 i komp tror jeg.

 

Enig i at doble pakninger ikke er ideelt, med det funker mer enn greit nok på en std. AT motor.

Ladet 0,7-0,8 på den jeg hadde, og det funka OK.

Var med intercooler vel og merke...

 

Er selvsagt bedre å "grave" ut av toppen for å senke komp., men dette er ikke noe man gjør på en ettermiddag :) .

Og man bør vite hva man gjør, for å få det bra til.

 

Når det gjelder 200K motoren, er jeg som tidligere nevnt skeptisk, i og med at den har forhøyde stempeltopper for å oppnå 10:1 i komp.

 

Jeg har ingen erfaring med turbo på 200K motoren,så dette blir bare antagelser: men jeg vil tro stemplene bør byttes dersom man monterer turbo på denne motoren.

Lavkomp. stempler fulgte med i turbosettene til 230A og 200K.

Til B19/21A ble det brukt doble toppakninger , da disse hadde lavere komp. forhold i utgangspunktet.

 

Fastholder på at det er enklere og billigere å begynne med en B21A motor, denne tåler også betraktelig mere juling enn 200K.

 

Eller kjøpe en B21 ET til omtrent samme pris som et r-sport sett...

 

mvh,

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by parelius

 

I R-Sprt manualen står det at man skal bruke 2 stk topppakninger.

 

Fordi det står i noe som volvo har skrevet og laget, betyr det ikke at det er så bra eller smart. Det funker helt sikker, MEN det vil funke BEDRE om man har 1 toppakning, forutsatt at du har lav komp.

 

Når jeg drev med vw boble for en stund tiden fikk jeg testet ut dette, dog uten turbo.

 

Motoren var en 1679cc type1

Først kjørte jeg med 2 mm vendehøyde og komp på 9:1, da jeg ikke gadd å ta meg tid til å slipe ut i toppene. Det ble mye tenningsbank og motoren gikk dårlig da jeg måtte stille tenninga langt fra optimal fortenning. (det skal legges til at 9:1 var noe ambisiøst da jeg kjørte med standard kam)

 

Etter en stund tok jeg fra hverandre motoren igjen og freste opp toppene. Med 1 mm vendehøyde og fortsatt 9:1 i komp gikk motoren mye bedre med mere fortenning og ingen tenningsbank. Den brukte også mindre bensin.

 

Du bør ha så lav vendehøyde som mulig, før det blir problemer med at stempler møter topp. Hvor lavt du kan gå avhenger av motor oppbygning, kvalitet og maks turtall.

 

Å slipe ut i toppen er gjort på en helg, og du behøver ikke være hjernekirurg for å få det til.

 

Prat med noen som har gjort det volvo topper før, og prøv å få tak i noen bilder.

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Per-Henrik

 

hva må man gi for en b21 et med alle elbokser till innspruten å slik, for at jeg skal får den til å funke i bilen min?

 

Har sett dem annonsert fra 4-5000 og oppover, komplett med bensinpumper, tankarmatur osv.

 

Så det er ikke mye å spare egentlig, på å montere et r-sport sett.

Hverken av penger eller monteringsarbeid.

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår