Gå til innhold

Montering av ekstralys

Ranger emnet


Audi-S3

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Har en Audi 100 C4 (92 mod). Er det noen her som har noen gode råd for hvordan jeg skal feste tusenmetringene (type bøtteløkter :) -> Boch Big Knick). Har lagt opp relé og det hele - men ble litt usikker på hvor jeg skal feste lyktene for at de ikke skal stikke for langt frem på bilen, og være lett og demontere når sommeren kommer uten at man glaner ned i to svære hull i fangeren.

 

 

Noen som har forslag? Begynner og bli mørkt hær nord nå :D

- VW Passat TDI Highline - 01

- VW Passat TDI - 96

x Audi 100 2,0E - 91 <- Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ei glipe mellom panseret og fangeren?

 

Selv har jeg vurdert å feste to plater/stag/whatever oppe og nede på selve radiatoren. Den har fire skrue fester som du ser med en gang du åpner panseret.

 

Deretter feste to stag vertikalt med en utstikker på midten ca. som kommer ut under panseret. Da er det bare å koble fra ledningene og ut med fire skruer når sommeren kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du tenkt og lage 'festeanordningnen' selv da, går jeg ut ifra!? Kjøpte en type brakett som skal monteres bak skiltplaten, greit nok egentlig. Men jeg syns tusenmetringene stikker litt vel langt frem da. Muligheten til og skru den fast i selve pansret (bak grillen) er også der i og med det er en liten glippe mellom fanger og panser, som du sier, men da har jeg et problem med og få plass til boltene til ekstralyktene...

 

Her er et bilde av den type feste jeg har kjøpt (til 2 stk tusenmetringer)

taggergutten-feste.jpg

- VW Passat TDI Highline - 01

- VW Passat TDI - 96

x Audi 100 2,0E - 91 <- Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har endelig kommet i gang og montert tusenmetringene, men må ha styrestrøm (bryter) til reléet, men jeg skal ikke ha en egen bryter. Tenkte og hente strøm fra bryteren til langlysene, i og med det ikke lenger er påbudt og ha egen bryter på tusen metringene. Prøvde og se nedi strøm / relé-boksen i motorrommet, men er heller dårlig i tysk. Noen som vet hvor reléet til langlysene står?

- VW Passat TDI Highline - 01

- VW Passat TDI - 96

x Audi 100 2,0E - 91 <- Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jepp, har tenkt på den muligheten og. Men da faller hele vitsen med og koble opp et relé bort - det som kommer fram til langlysene er jo strøm direkte fra batteriet. Jeg er ute etter KUN styrestømmen, den kommer da fra bryteren til langlysene inni kupeen, og går frem til langlys-releet som står en eller annen plass. Kunne selvfølgelig hente den rett ifra bryteren inni kupeen men det er litt knotete og komme til der....

- VW Passat TDI Highline - 01

- VW Passat TDI - 96

x Audi 100 2,0E - 91 <- Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tigergutten

Jepp, har tenkt på den muligheten og. Men da faller hele vitsen med og koble opp et relé bort - det som kommer fram til langlysene er jo strøm direkte fra batteriet. Jeg er ute etter KUN styrestømmen, den kommer da fra bryteren til langlysene inni kupeen, og går frem til langlys-releet som står en eller annen plass. Kunne selvfølgelig hente den rett ifra bryteren inni kupeen men det er litt knotete og komme til der....

 

kople deg bare inn på den "hvite" ledningen du! det er det smarteste å letteste.. me mindre du absolutt vil ha den over bryter.. men bare hent styrestrøm te rele`et ditt..

 

//Vegard

70`144,99`MB 220Cdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tigergutten

Jepp, har tenkt på den muligheten og. Men da faller hele vitsen med og koble opp et relé bort - det som kommer fram til langlysene er jo strøm direkte fra batteriet. Jeg er ute etter KUN styrestømmen, den kommer da fra bryteren til langlysene inni kupeen, og går frem til langlys-releet som står en eller annen plass. Kunne selvfølgelig hente den rett ifra bryteren inni kupeen men det er litt knotete og komme til der....

 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor vitsen med og koble opp et rele faller bort. Det er jo det jeg har gjort..Spenningen fra den hvite ledningen er jo perfekt som styrestrøm for et ekstralysrele. Du må jo huske på at spenningen på denne hvite ledningen, hele tiden vil være 100% identisk for spenningen som ligger og styrer fjernlysreleet inni bilen ett eller annet sted.

 

Hvis du gjør som meg, og tar strømmen fra den hvite ledningen, og bruker den til og styre et eget rele som du bruker til ekstralysa dine, (eller i mitt tilfelle et 40A rele for hvert ekstralys) kommer det til og virke...La meg igjen si, strømmen på den hvite ledningen, er identisk spenningen som styrer fjernlysreleet og det har ingen ting og si hvor du kobler deg på for og hente styrespenningen til reeleet, da spenningene er like..:)

 

Eneste poenget for og koble slik du har sagt måtte være og ha strøm på ekstralysa i tilfelle fjernlysreleet eller sikringa til fjernlysa skulle ryke under kjøring, men det har aldri skjedd på noen bil jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - det er sant som du sier. Spenningen er lik. Men det går jo mye mer strøm igjennom den hvite ledningen enn hva som releet er beregnet for (på "styre"-siden). Strømmen velger jo letteste vei - så hvis jordpotensialet er bedre gjennom releet og til jord kan det gå mer strøm igjennom releet enn det er beregnet for - selv om releet er oppgitt til 40A så er jo det bare på den siden som strømmen fra batteriet til tusenmetringene, som er beregnet på den strømstyrken. Det er som regel ikke noe i veien for og hente stryrestrøm ifra lykten - men teoretisk skal det være en bedre løsning og hente det fra releet til langlysa. Ville egentlig at det skulle være helt 'rett'. Men det blir nok til at jeg henter strøm i fra langlysene (hvite ledningen) - gidder ikke og legge så altfor mye arbeid i det....

- VW Passat TDI Highline - 01

- VW Passat TDI - 96

x Audi 100 2,0E - 91 <- Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tigergutten

Joda - det er sant som du sier. Spenningen er lik. Men det går jo mye mer strøm igjennom den hvite ledningen enn hva som releet er beregnet for (på "styre"-siden). Strømmen velger jo letteste vei - så hvis jordpotensialet er bedre gjennom releet og til jord kan det gå mer strøm igjennom releet enn det er beregnet for - selv om releet er oppgitt til 40A så er jo det bare på den siden som strømmen fra batteriet til tusenmetringene, som er beregnet på den strømstyrken. Det er som regel ikke noe i veien for og hente stryrestrøm ifra lykten - men teoretisk skal det være en bedre løsning og hente det fra releet til langlysa. Ville egentlig at det skulle være helt 'rett'. Men det blir nok til at jeg henter strøm i fra langlysene (hvite ledningen) - gidder ikke og legge så altfor mye arbeid i det....

 

 

Det er noe du har misforstått. Dette har jeg fagbrev i så jeg burde vite. Det er helt feil det med at det går mye mer strøm gjennom den hvite ledningen enn den er beregnet for. Glem det snakket ditt om jordpotensiale. Hvis du tenker at ekstralys spola skulle utgjort et bra jordpotensiale mellom den hvite ledningen og jord, altså lav motstand til jord så måtte du brukt et rele som ikke finns. At det går stor strøm (55W) gjennom den hvite ledningen betyr heller ingenting for evnen til og bruke spenningen der til og styre ekstralys spolen din. Ikke i teorien engang.

 

Det går ingen strøm via den hvite ledningen og ut til ekstralysa dine hvis du kobler slik jeg sier, det virker som du tror at strømmen vil gå via den hvite ledningen og rett ut til ekstralysa og dermed overbelaste hele systemet, smelte ledninger og greier, men det skjer ikke!

 

Det eneste du stjeler er ca 0.5w til spola i ekstralys releet, sett at motstanden i spola er ca 250 ohm, som er normalt.

 

En halv watt er innenfor 1% av pæras spec, og slike pærer varierer jo i løpet av sin levetid, og i produksjon så det er jo helt likegyldig.

 

Det du henter fra den hviteledningen er altså styrestrøm til ditt ekstralys rele. Belastningen på den hvite ledningen fra før, er ei eneste 55w pære, og om du henter styrestrøm til ekstralysreleet ditt, så snakker vi om ca 0.5W ekstra belastning som er belastningen spola som styrer bryteren i releet vil gi, altså helt neglisjerbart. Forskjellen blir 55W vs 55.5W, eller i praksis ingenting. Inn på ekstralys releets bryter (ikke spole), må du naturligvis ikke ta den hvite ledningen, men en rød ledning du kobler inn på batteriets pluss pol. Den andre bryterkontakten på releet kobler du på + på lykta. minus kobler du rett fra jord inn på lykta, eller fra batteriets minus pol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår