Golf2 Skrevet Desember 8, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2002 Jeg sitter vel med et inntrykk av at folk tror det er værre å kollidere front mot front, der to identiske biler(m1=m2) kjører med samme/motsatt hastighet.(f.eks 20m/s og -20m/s). Enn å kjøre med samme bilen med samme hastighet rett i en fjellvegg. Altså vegen går rett i fjellveggen ala en "på tegnet" tunnel eller noe:D En skulle vel tro at det er værre å kollidere front mot front, men er det det?????? Vi ser for oss først de to bilene (helt identisk biler)som frontkolliderer. Punktet midt i mellom disse bilene kaller vi for s0. Når de to bilene kommer til dette punktet vil frontene bli trykt sammen. La oss si 0.5 meter på hver bil. Men punket s0 vil ennå ligge midt i mellom de to bilene. Altså blir hver bil akselerert ned fra 20m/s til 0 på 0.5 meter. Nå ser vi for oss bilen som kjører i fjellveggen. Her kan vi sette punktet s0 som fjellveggen. Fronten blir trykt sammen og bilen blir akselerert ned fra 20m/s til 0. Siden s0 ikke har forflyttet seg så må fronten ha blitt trykt inn 0.5 her også. Ergo blir den negative akselerasjonen under kollisjonene lik i de to tilfellene. Er jeg på bærtur eller?????????? Noen som kan fysikken bak støt og bevegelses mengde? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Desember 8, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2002 To biler av samme vekt og samme fart blir jo det samme som å treffe et fjell som står i ro... ganske logisk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Desember 8, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2002 Du har rett her. Hvertfall rent teoretisk. Det er jo mye som spiller inn ved støt/kollisjoner. Hvis to like biler med samme deformasjonssoner frontkolliderer i 80, er det det samme som om bilen kjørte alene rett inn i en vegg. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Desember 8, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2002 neimen,driver du å øver på fysikk-eksamen eller.no? ;) var vel ikke akkurat bare du som strøk på den første,men :D om den kollisjonsteorien din... når to biler frontkolliderer,er det sjelden at du har et punkt s0... bilene vil ofteste treffe litt skrått på hverandre,sånn at de blir slengt i hver sin retning.. fjellveggen flytter seg ikke,akkurat ;) men,teoretisk stemmer vel det du skriver... ;) tidlig oppe på søndag du også ja,ser jeg? :D Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Desember 8, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2002 Originally posted by golfing Jeg sitter vel med et inntrykk av at folk tror det er værre å kollidere front mot front, der to identiske biler(m1=m2) kjører med samme/motsatt hastighet.(f.eks 20m/s og -20m/s). Enn å kjøre med samme bilen med samme hastighet rett i en fjellvegg. Altså vegen går rett i fjellveggen ala en "på tegnet" tunnel eller noe:D En skulle vel tro at det er værre å kollidere front mot front, men er det det?????? Vi ser for oss først de to bilene (helt identisk biler)som frontkolliderer. Punktet midt i mellom disse bilene kaller vi for s0. Når de to bilene kommer til dette punktet vil frontene bli trykt sammen. La oss si 0.5 meter på hver bil. Men punket s0 vil ennå ligge midt i mellom de to bilene. Altså blir hver bil akselerert ned fra 20m/s til 0 på 0.5 meter. Nå ser vi for oss bilen som kjører i fjellveggen. Her kan vi sette punktet s0 som fjellveggen. Fronten blir trykt sammen og bilen blir akselerert ned fra 20m/s til 0. Siden s0 ikke har forflyttet seg så må fronten ha blitt trykt inn 0.5 her også. Ergo blir den negative akselerasjonen under kollisjonene lik i de to tilfellene. Er jeg på bærtur eller?????????? Noen som kan fysikken bak støt og bevegelses mengde? I teorien er det du sier riktig. Men hvor ofte har man en clean 100% treff i en frontkollisjon? Dersom man treffer bare bittelitt skjevt er det en helt annen sak, da begge bilene vil fortsette i den retningen de var på vei.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf2 Skrevet Desember 8, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2002 Var vel ikke bare du og jeg som strøk på fysikken nei, tomgrD:D:D:D Det er som sagt ganske gange stygge faktorer som teller når to biler braker sammen. Masse, treffpunkt, vinkler, stivhet i karoseri, helling, bla bla bla. Ville bare få klarhet i teorien som har vært oppe til diskusjon på mangt et vorspiel:D Var faktisk abnormal(edru) i går, så det er ikke rart jeg er tidlig oppe på denne skjønne søndagsmorgenen:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flasher Skrevet Desember 9, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2002 begge bilene gir vel etter litt.. metall er vel litt mykere enn ett fjell Siter "Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special" Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen Har mange bmw og opel på samvittigheten :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Desember 9, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2002 Originally posted by Flasher begge bilene gir vel etter litt.. metall er vel litt mykere enn ett fjell Jepp, de gir etter akkurat like mye, i og med at de er identiske. De møtes med 80 km/t hver vei, dvs de nærmer seg hverandre med 160 km/t. Kjører du inn i et fjell, står dette stille og du nærmer deg med 80 km/t. Poenget er at deformasjoner i bilene veier opp for høyere fart i sammenstøtet, og situasjonen blir derfor den samme. (i teorien vel og merke. Som corvette sier, så er det uhyre sjelden at man opplever et 'lab' sammenstøt) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flasher Skrevet Desember 9, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2002 hvis det skulle vise seg att bilene kom helt identisk mot hverandre, så skulle man jo mene att det ble som å møte en vegg ja.. men det er jo i teorien.. men å møte en trailer blir jo egentlig hardere enn fjell, om du tenker slik.. dette var jo ikke spm da men Siter "Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special" Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen Har mange bmw og opel på samvittigheten :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Desember 9, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2002 Jeg tror ikke det er det samme, fjellet vil ikke absobere energi på samme måte som bilene vil, derfor tror jeg ikke at vi kan sammestille disse to hendelsesforløpene. .Net Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZy_T Skrevet Desember 9, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2002 uansett tror jeg nok alle kan være enige om at det beste er å ungå både fjellvegger og front-mot-front :D Siter Fin liten HowTo på hvordan bruke et forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bing Skrevet Desember 9, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2002 se på meg som ikke skjønner en dritt av hele greia.. jeg ville bare droppet tanken å kjørt pent.. Siter 1991 BMW 325I TOURING x 1992 Ford Sierra 2.0 CLX x 1986 Ford Sierra XR 4x4 2.8 v6 x 2000 hyundai coupe 2.0 x 1998 Hyundai coupe 1,6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf2 Skrevet Desember 9, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2002 Om en av bilene har stivere front vil den først trykke inn fronten til den andre bilen før den selv blir trykt inn. Dette vil vel forflytte s0 og gi bilen med stivere front lengre strekning på å stoppe. Hmm.... Har du en bil med jæv.a stivt karosseri og stoooor masse kan du vel valse over det meste, bortsett fra fjellveggen da:D Sikkert mange ingeniører som sitter rundt om i verden og regner på slikt:D:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Desember 9, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2002 golfing: du må ikke tenke så mye... kan bli forvirra av sånt,vettu ;) :D Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elvis Skrevet Desember 9, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2002 Huff jeg får vondt i hode av dette.. Skal ha examen i morgen men heldig vis ikke i fysikk... Siter If I can't take it with me to heaven, I'm going drive it strait to HELL.... Nissan Cherry 1,3gl - 85 (bruksbil) Kadett C -77 prosjekt X-1/3 Volvo 360 WRC (slæddebil) X-'75 volvo 240 ->VOLVO<- (verdens raskeste landbruks maskin!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.