Gå til innhold

Kollisjon

Ranger emnet


Golf2

Anbefalte innlegg

Jeg sitter vel med et inntrykk av at folk tror det er værre å kollidere front mot front, der to identiske biler(m1=m2) kjører med samme/motsatt hastighet.(f.eks 20m/s og -20m/s). Enn å kjøre med samme bilen med samme hastighet rett i en fjellvegg. Altså vegen går rett i fjellveggen ala en "på tegnet" tunnel eller noe:D En skulle vel tro at det er værre å kollidere front mot front, men er det det??????

 

Vi ser for oss først de to bilene (helt identisk biler)som frontkolliderer. Punktet midt i mellom disse bilene kaller vi for s0. Når de to bilene kommer til dette punktet vil frontene bli trykt sammen. La oss si 0.5 meter på hver bil. Men punket s0 vil ennå ligge midt i mellom de to bilene. Altså blir hver bil akselerert ned fra 20m/s til 0 på 0.5 meter.

 

Nå ser vi for oss bilen som kjører i fjellveggen. Her kan vi sette punktet s0 som fjellveggen. Fronten blir trykt sammen og bilen blir akselerert ned fra 20m/s til 0. Siden s0 ikke har forflyttet seg så må fronten ha blitt trykt inn 0.5 her også.

 

Ergo blir den negative akselerasjonen under kollisjonene lik i de to tilfellene. Er jeg på bærtur eller?????????? Noen som kan fysikken bak støt og bevegelses mengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neimen,driver du å øver på fysikk-eksamen eller.no? ;)

var vel ikke akkurat bare du som strøk på den første,men :D

 

om den kollisjonsteorien din... når to biler frontkolliderer,er det sjelden at du har et punkt s0... bilene vil ofteste treffe litt skrått på hverandre,sånn at de blir slengt i hver sin retning.. fjellveggen flytter seg ikke,akkurat ;)

 

men,teoretisk stemmer vel det du skriver... ;) tidlig oppe på søndag du også ja,ser jeg? :D

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golfing

Jeg sitter vel med et inntrykk av at folk tror det er værre å kollidere front mot front, der to identiske biler(m1=m2) kjører med samme/motsatt hastighet.(f.eks 20m/s og -20m/s). Enn å kjøre med samme bilen med samme hastighet rett i en fjellvegg. Altså vegen går rett i fjellveggen ala en "på tegnet" tunnel eller noe:D En skulle vel tro at det er værre å kollidere front mot front, men er det det??????

 

Vi ser for oss først de to bilene (helt identisk biler)som frontkolliderer. Punktet midt i mellom disse bilene kaller vi for s0. Når de to bilene kommer til dette punktet vil frontene bli trykt sammen. La oss si 0.5 meter på hver bil. Men punket s0 vil ennå ligge midt i mellom de to bilene. Altså blir hver bil akselerert ned fra 20m/s til 0 på 0.5 meter.

 

Nå ser vi for oss bilen som kjører i fjellveggen. Her kan vi sette punktet s0 som fjellveggen. Fronten blir trykt sammen og bilen blir akselerert ned fra 20m/s til 0. Siden s0 ikke har forflyttet seg så må fronten ha blitt trykt inn 0.5 her også.

 

Ergo blir den negative akselerasjonen under kollisjonene lik i de to tilfellene. Er jeg på bærtur eller?????????? Noen som kan fysikken bak støt og bevegelses mengde?

 

I teorien er det du sier riktig.

Men hvor ofte har man en clean 100% treff i en frontkollisjon?

Dersom man treffer bare bittelitt skjevt er det en helt annen sak, da begge bilene vil fortsette i den retningen de var på vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel ikke bare du og jeg som strøk på fysikken nei, tomgrD:D:D:D

 

Det er som sagt ganske gange stygge faktorer som teller når to biler braker sammen. Masse, treffpunkt, vinkler, stivhet i karoseri, helling, bla bla bla. Ville bare få klarhet i teorien som har vært oppe til diskusjon på mangt et vorspiel:D

 

Var faktisk abnormal(edru) i går, så det er ikke rart jeg er tidlig oppe på denne skjønne søndagsmorgenen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Flasher

begge bilene gir vel etter litt.. metall er vel litt mykere enn ett fjell

 

Jepp, de gir etter akkurat like mye, i og med at de er identiske.

De møtes med 80 km/t hver vei, dvs de nærmer seg hverandre med 160 km/t. Kjører du inn i et fjell, står dette stille og du nærmer deg med 80 km/t.

 

Poenget er at deformasjoner i bilene veier opp for høyere fart i sammenstøtet, og situasjonen blir derfor den samme. (i teorien vel og merke. Som corvette sier, så er det uhyre sjelden at man opplever et 'lab' sammenstøt)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det skulle vise seg att bilene kom helt identisk mot hverandre, så skulle man jo mene att det ble som å møte en vegg ja.. men det er jo i teorien.. men å møte en trailer blir jo egentlig hardere enn fjell, om du tenker slik..

 

dette var jo ikke spm da men

"Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special"

 

Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen

 

Har mange bmw og opel på samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en av bilene har stivere front vil den først trykke inn fronten til den andre bilen før den selv blir trykt inn. Dette vil vel forflytte s0 og gi bilen med stivere front lengre strekning på å stoppe. Hmm....

Har du en bil med jæv.a stivt karosseri og stoooor masse kan du vel valse over det meste, bortsett fra fjellveggen da:D

Sikkert mange ingeniører som sitter rundt om i verden og regner på slikt:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg får vondt i hode av dette..

 

Skal ha examen i morgen men heldig vis ikke i fysikk...

If I can't take it with me to heaven,

I'm going drive it strait to HELL....

Nissan Cherry 1,3gl - 85 (bruksbil)

Kadett C -77 prosjekt

X-1/3 Volvo 360 WRC (slæddebil)

X-'75 volvo 240

 

->VOLVO<-

(verdens raskeste landbruks maskin!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår