Golf2 Skrevet Desember 9, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2002 Originally posted by tomgr golfing: du må ikke tenke så mye... kan bli forvirra av sånt,vettu ;) :D Har gått lei av å tenke på statistikk shø, hater binomsike eller hypergeometriske fordelinger og hypotese testing...gøyere med fysikk:):) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
agjell Skrevet Desember 10, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2002 Teorien betinger jo at bilene treffer hverandre nøyaktig front mot front, uten at du en gang har en piko-meter å gå på i siden før situasjonen endrer seg. Dette skjer nok ekstremt skjeldent, om ikke aldri, derfor vil det nok aldri være like hard som en fjellvegg å kollidere med en identisk bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Desember 10, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2002 Klippo, dette ble mye svada.. Bilene som krasjer skal være identiske, og de DEFORMERES. Det tar opp bevegelsesenergien, og denne brukes til å bøye stål blant annet. Dette kompenserer i TEORIEN for at kollisjonshastigheten er halvert ved møte med en fjellvegg. Veggen deformeres ikke. Dermed blir situasjonen den samme. (I teorien) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
agjell Skrevet Desember 10, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2002 Men det står jo klart i signaturen din: "Og alt jeg skriver her er bare jug og skryt..." Hvordan kan vi da stole på deg ;) Selv om jeg er enig altså :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Desember 10, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2002 Originally posted by agjell Men det står jo klart i signaturen din: "Og alt jeg skriver her er bare jug og skryt..." Hvordan kan vi da stole på deg ;) Selv om jeg er enig altså :D Hmm.. ;) Juget og skrytet har med at det hender jeg skryter av hvor fort jeg har kjørt og slike ting.. Det er bare tull. Ellers er jeg er ærlig sjel! :) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Bollocks Skrevet Desember 10, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2002 Jeg er enig med alle sammen jeg:D Siter - 87' Toyota MR2 MK1 - 82' Toyota Starlet KP60 (rwd) - 85' Suzuki SJ413 Jordebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling Skrevet Desember 10, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2002 Originally posted by klippo Tenk deg at du springer mot en stillestående vegg(lite lurt, men...). Treffet blir nokså hardt. Tenk deg at veggen er forskyvbar og kommer imot deg med samme fart som du springer imot den(lite realistisk, men...). Blir treffet like hardt eller hardere....????? Det vi må ta i betraktning er bevegelses energien til de legemene som kolliderer. Dersom du kolliderer med en fjellvegg er det bare bilen som har bevegelsesenergi. Dersom du kolliderer med en bil så har begge bevegelsesenergi og dersom det er to identiske biler så har begge to like stor bevegelsesenergi. Kolliderer du med et vogntog så blir du flat.... Eksempel med bevegelsesenergi: La oss for enkelhetsskyld si at bevegelsesenergien er lik 1000kg for en bil som kjører i 80km/h(det er jo alltfor lavt da....). Dersom du kolliderer med en fjellvegg så blir den samlede bevegelsesenergien lik 1000kg fordi det kun er bilen som har bevegelsesenergi. Dersom to like biler kolliderer så blir den samlede bevegelsesenergien lik 1000kg + 1000kg=2000kg!!! Altså dobbelt så store krefter som mot fjellveggen!!!!!! Dette er jo en veldig forenkling da, siden fjellveggen er solid og ikke gir etter på samme måte som en bil. Det ovenstående er også grunnen til at en sier; At dersom to biler i 80km/h frontkolliderer så er kollisjonshastigheten 160km/h!!! Håper dette gir mening..... Du mener at 2 stk biler på hver sine 1000 kg som treffer hverandre i 80 km/t er det samme som å kjøre i 160 i en fjellvegg? Dette gir særdeles lite mening.. :D Det betyr at bilene flyr bakover i 80 rett etter smellen, og er man uheldig treffer man han som kommer bak i 80, også flyr man fremover i 80 igjen. Det beste er vel da å treffe en fjellvegg, ellers blir man aldri ferdig med å fly frem og tilbake i 80. ;) Siter MR2'en Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cosworth Skrevet Desember 10, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2002 gikk litt fort i svingene der ja...(bokstavelig talt:rolleyes: ) Tror jeg misforsto spørsmålet litt...... Det er jo veldig forskjell på elastisk og ikke elastisk støt(eller hva det nå heter...) I tillegg til at to biler mot hverandre har deformasjonssoner som demper g kreftene så gjør også disse at kollisjonskreftene blir fordelt over et større tidsrom(ikke snakk om timer her da, mer i størrelsesordenen millisekunder..)slik at en ikke får den vannvittig høye g kraften man får ved en bråstopp(hardt mot hardt). Så i forhold til det opprinnelige spørsmålet var min sammenligning omtrent som å sammenligne fugl og fisk(eller noe sånn.....). Altså feil, men jeg hadde ikke lest spørsmålet godt nok(nybegynertabbe:D ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.