Gå til innhold

Hvordan jeg mistet lappen og spm rundt straff

Ranger emnet


Jonte

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål angående straffen jeg kommer til å få.. Før spørsmålene tenkte jeg at jeg skulle fortelle om hvordan jeg mistet lappen, så folk har noe å bedømme utifra..

 

 

Jeg kjørte fra Narvik by på vei til hytta vår ved Evenes flyplass. Ca 1 times kjøring. For å feire 50-årsdagen til tanten min. Jeg kjørte fort og ble stoppet av politiet ved Osmarken (Liland) i 80 sonen.

 

Dem hadde målt meg til 128 km/t. Og tok sertifikatet mitt der og da. Bilen blei avskiltet pga manglende Eu-godkjenning og jeg måtte ringe mamma for å få henne til å hente meg...

 

Jeg samtykket ikke i sertifikat-beslagingen pga at mitt speedometer viste 108 km/t ca, pga feil dekkdimensjon, noe som NAF hadde sagt ikke var noe problem og at bilen ville vise korrekt hastighet... Jeg forklarte meg sånn at jeg ofret en bot, men ikke å miste sertifikatet for det trengte jeg til daglig, når jeg skal på jobb, skole og andre ting.

 

Der jeg ble stoppet var det en rettstrekke, ingen hus. En avkjørsel i motgående kjørefelt. Og det var ingen biler der da..

 

Jeg fikk 6 mnd utsettelse på sertifkatet i forhørsretten, politiet ville ha meg uten lappen i ca 8-9mnd og er innkalt til rettsak den 19 februar, antar det er angående fengselsstraff og bot. 130 km/t er grensen for ubetinget fengsel i 80 sonen.

10 februar har jeg vært uten sertifkatet i 6 mnd.

 

Jeg har fått beskjed om at jeg må kjøre opp på nytt og ta teori eksamen på nytt. Sånn som jeg har forstått det..

 

Ellers er jeg 18 år. Går på Videregående Skole og jobber på Rimi Håkvik hvor jeg tjener ca 5000kr pr mnd. Ellers har jeg ingen spesiell formue, og bilen står i min fars navn. Jeg tenkte jeg skulle overføre pengene jeg har på konto til min mors konto før nyttår, sånn at dem ser at jeg ikke har en dritt... Dette hjelper vel litt?

 

- Så lurer jeg på om jeg kan ta teorieksamen når som helst?

- Er det noen vits for meg å søke om øvelseskjøring før utsettelsen er over?

- Hvordan er det med fengselsstraff? Er det vanlig at jeg får betinget straff?

- Hvordan er det med bot? Kan dem gi meg bot? Hvor mye tar dem i bot? Blir det i prosent av månedslønnen min dem finner ut størrelsen på boten? f.eks 75% av 5000? Da gir dem meg en bot på 3750kr? Er vel hvertfall sånn det fungerer ved fyllekjøring?

 

Noen som har noe å bidra med?

 

-Jonte

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm, dette ligner jo veldig på samme saken som han Krf politikeren som ble tatt for litt siden.

 

sakset fra vg.no:

 

Aftenposten skrev i går at Lars Rise, som er medlem av Stortingets utenrikskomite, denne uken ble dømt til 14 dagers fengsel. Årsaken er at han kjørte i 133 kilometer i timen i 80-sone i Nordbytunellen i Ås.

 

Hovedregelen er at man dømmes til ubetinget fengsel når farten overskrider 130 kilometer i timen.

-----

 

«Retten finner det klart at Rises hastverk i denne sammenheng ikke kan rubriseres som tilstrekkelig formildende omstendigheter for betinget reaskjon».

 

(VG 24.11.02 kl. 08:28)

:: Frisørbilentusiast ::

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nope-mx3

Hmm, dette ligner jo veldig på samme saken som han Krf politikeren som ble tatt for litt siden.

 

sakset fra vg.no:

 

Aftenposten skrev i går at Lars Rise, som er medlem av Stortingets utenrikskomite, denne uken ble dømt til 14 dagers fengsel. Årsaken er at han kjørte i 133 kilometer i timen i 80-sone i Nordbytunellen i Ås.

 

Hovedregelen er at man dømmes til ubetinget fengsel når farten overskrider 130 kilometer i timen.

-----

 

«Retten finner det klart at Rises hastverk i denne sammenheng ikke kan rubriseres som tilstrekkelig formildende omstendigheter for betinget reaskjon».

 

(VG 24.11.02 kl. 08:28)

 

Joda, men dette besvarer jo ikke så mye av mine spørsmål? :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

politiet har ikke lov til å beslaglegge lappen slik som det er blitt gjort her, hvis det ikke har vært uaksom kjøring. kjenner en som ble tatt i rundt 200 i 100-sona, og han kunne kjøre videre. Det skal være en jurist eller.no som skal innkreve lappen.

 

når det gjelder det som har vært på tema om dobbeltstraff og at det ikke er lovlig ifølge EU-regler, så sees beslag av lappen som ikke straff, og man kan da både få bot, og miste lappen ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonte:

 

Oppkjøring og teori MÅ du ta på nytt ja siden du mistet lappen for 6mnd...

 

Du trenger ikke å ta noen øverlsekjørings timer når du skal ta det!.. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor du skal i rettsak?...altså..128 i 80 sone?... det er jo så langt jeg vet ennå Bot og fradragelse... men har du snakket med juristen? Du kan jo bare stå på at metret ditt viste max 110... og det er sikkert pga hjula eller hva det nå er...

 

menmen... har det alt gått så langt tid så er du sent ute å få den tilbake igjen.... du må nokk ha oppkjøring og teori på nytT!

 

Jeg skal ha det i mars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jall

politiet har ikke lov til å beslaglegge lappen slik som det er blitt gjort her, hvis det ikke har vært uaksom kjøring. kjenner en som ble tatt i rundt 200 i 100-sona, og han kunne kjøre videre. Det skal være en jurist eller.no som skal innkreve lappen.

 

når det gjelder det som har vært på tema om dobbeltstraff og at det ikke er lovlig ifølge EU-regler, så sees beslag av lappen som ikke straff, og man kan da både få bot, og miste lappen ja..

 

Politiet kan beslaglegge lappen på stedet.

De har da 3 uker på seg fra beslagsdatoen til saken sendes til forhørsretten, forhørsretten har så 1 uke på seg til å få opp saken.

 

Dersom disse frister ikke overholdes skal man få tilbake lappen inntil saken kommer opp.

 

Dersom man samtykker i beslag har politiet så lang tid dem gidder til å få sendt saken til forhørsretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, det jeg også fikk vite. Det gikk akkurat 2uker og 6 dager før jeg blei innkalt til avhør og like etter på møtte jeg i forhørsretten.

 

Men, jeg lurer på om jeg blir å få en betinget dom og hvor stor bot jeg får? Har ikke inntekt noe å si? Det at jeg er student? Etc?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OMR

Har purken lov til å beslaglegge på stedet?

Mener jeg har hørt at det holder du bare viser frem sertifikatet for å bevise at du har det, og gir purkefaen en eller annen leg isteden.

 

Ja, politiet har lov til å beslaglegge sertifikatet ditt på stedet, med eller uten ditt samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme greia skjedde med meg en gang.

dem tok lappen på stede. jeg nekta på det. ble kalt inn til retten.

 

der fikk jeg 5k i bot og mista lappen for 4 mndr.

 

kan ikke ta teorikurs mens man har sperre

må vente til det er over.

 

dem driter i hvor mye du tjener.

du får utsatt bota til du har fått deg jobb.

tjener du 5k i måneden er det nok til at du kan betale avdrag per måned.

 

jeg fikk mine 5000 delt opp på avdrag a 500 i ti måneder.

først tok det en stund før jeg fikk hele 5k på en regning...så måtte jeg selv skrive brev og forklare saken med at jeg ikke hadde råd, var i militæret. da fikk jeg 1 år utsettlese på bota.

så etter 1 år fikk jeg gebyr på 500 og forklaring om nedbetaling.

da sendte jeg nytt brev...skulle prøve å få lengere utsettelse..

 

da fikk jeg avslag.

 

ikke noe vits å føre over penger til noen andre. det hjeler ikke no.

 

mener og tro at 5k er max på sånne saker.

 

jeg sa jeg nettopp hadde startet opp firma der jeg importerte biler fra tyskland. hentet dem selv. å at jeg var sjåfør i militæret.

måtte ha lappen.

 

men dommeren trodde ikke på meg....

så rart? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med en fra Sortland. 18 år.

 

Han hadde blitt stoppa i 80 sona i 126.

 

Han fikk 6 mnd uten lappen og 8000 i bot!

 

 

 

Teorikurs har jeg tatt da, men jeg tenker på eksamen...

 

Ellers vil jeg øvelseskjøre sammens med Pappa osv.. For å få igjen følelsen av bilkjøring før jeg skal kjøre opp.. jeg har ikke kjørt uten lappen, så jeg husker ikke hvor gasspedalen er..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår