Gå til innhold

Hvordan jeg mistet lappen og spm rundt straff

Ranger emnet

Jonte

Anbefalte innlegg

Jeg presterte å miste lappen i 2 år! Etter et år gikk jeg lei og sendte søknad om jeg kunne få lov til å ta den igjen, fikk avslag.Da skrev jeg at jeg trengte lappen i jobb, fikk avslag igjen.Da fikk jeg arbeidsgiveren min til å skrive en oppsigelse der de nevnte at siden jeg ikke hadde førerkort og at de hadde ikke plass til meg på andre avdelinger så måtte de si meg opp med øyeblikkelig virkning.Da fikk jeg brev der det sto at jeg kunne begynne øyeblikkeligt.Neste dag var jeg og tok teorien, bestod, og 2 dager etterpå så kjørte jeg opp.

Jeg måtte ta lappen via kjøreskole, bil leie og teori.Øvelseskjørte ikke en gang.

- Så lurer jeg på om jeg kan ta teorieksamen når som helst?

Snakk med en kjøreskole.

- Er det noen vits for meg å søke om øvelseskjøring før utsettelsen er over?

Det trenger du ikke.

- Hvordan er det med fengselsstraff? Er det vanlig at jeg får betinget straff?

Ja, betinget er vanlig.

- Hvordan er det med bot? Kan dem gi meg bot? Hvor mye tar dem i bot? Blir det i prosent av månedslønnen min dem finner ut størrelsen på boten? f.eks 75% av 5000? Da gir dem meg en bot på 3750kr? Er vel hvertfall sånn det fungerer ved fyllekjøring?

Du får nok en bot ja og de går etter faste satser.

Mener å huske det var en sak om en som ble frikjent fordi bilen han kjørte mente retten var så sikker at han ikke utgjorde noen fare. Han hadde ganske stor fart når han ble målt også.

Prøv å hinte til denne saken :-))

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Viking

Mener å huske det var en sak om en som ble frikjent fordi bilen han kjørte mente retten var så sikker at han ikke utgjorde noen fare. Han hadde ganske stor fart når han ble målt også.

Prøv å hinte til denne saken :-))

Bilen var en MB SEC, dommen ble omgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonte... Du har IKKE lov til å øvelseskjøre så lenge førerkortet

ditt er beslaglagt.

Mistet selv lappen i september i fjor. 138 i 90-sone. (snitt)

Dette skjedde på en oversiktlig laaaang strekning, med tilnærmet INGEN trafikk... Tørt og fint.

Jeg skrev under på alt osv... regnet med bot osv., men fikk overraskende for min del en innkallelse til rettslig avhør.

Der ble jeg idømt en betinget dom på 16 dager og 2 års

prøvetid. Samt at retten ga meg kr. 8000,- i bot.

Politiet hadde foreslått 6000,-, men retten økte til 8000,- fordi

fartsovertredelsen var sååå GROV at det lå tett opptil ubetinget

fengselsstraff.

Hvor lenge jeg skulle være uten lappen var det Politiet som skulle bestemme. Fikk brev om at jeg mistet lappen for 7 måneder.

Jeg fikk permitteringsvarsel fra arbeidsgiver og skrev søknad

til Politiet om å få igjen lappen fortest mulig siden jeg var avhengig av den i forbindelse med jobben. Og henviste til permitteringsvarselet. Jeg er sjåfør i yrke. (Kl. BECEDE)

Innvilget... fikk redusert beslagstiden til 5 mndr.

Apropos bot og avdragsordning, så er det tull at du må søke om det osv...

Når du får giro på beløpet, kan du ringe Statens Innkrevingssentral (SI) og be om å få beløpet oppdelt.

Ikke noe problem... jeg valgte og dele opp i 12 avdrag.

Med mindre det er nye regler ang. dette.:rolleyes:

Diverse biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja..vær glad du ikke hadde 134 kmt i 80 sona ihvertfall. Jeg måtte klare meg uten lappen i 10 mnd og fikk 18 dagers UBETINGET fengsel. Fikk forresten ikke noen bot, som om det hjalp..

Håper dette ordner seg på beste mulige måte for deg!

Tips,- dra ut bremselyspærene dersom du skal ut å kjøre gris. Med litt flaks kan du få ned gjennomsnittet på politiets måling da de ikke ser at du kliner inn bremsen... Har fungert for meg :)

PS: Håkon & Co går god for at jeg er en veloppdragen og varsom bilist!!

:)

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv mista lappen to ganger pga fart.Siste gangen mista jeg faktisk jobben,men fikk jeg igjen lappen ??? NEI !! Men jeg redusert bota da......jippi!!!! Dommeren ga meg nesten hjerte-atakk,han blanda sammen promille-bot og min bot.Promille-bot er en og en halv brutto månedslønn............Jeg holdt på å dø når han sa beløpet på bota!!!!Uten jobb og greier,heldigvis skjønte han at han hadde sagt feil.

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrZy_T

Ingen her som legger merke til

Tror ikke den hjelper på saken lixom.....

Vel, dette var ikke min feil.. ikke direkte liksom, jeg gikk ikke inn for å drite i å få bilen godkjent, men burde egentlig forstått det.

Han jeg kjøpte den hos sa at den var Eu-Godkjent, jeg så at den sist var godkjent i år 2000 uten noen anmerkninger og så også at den har 6 som det siste tallet i reg. nr og da skal inn i Juni.. Men, tenkte ikke noe mere på dette, siden Biltilsynet godtok at bilen blei omregistrert i Juli..

Om dem omregistrerer en bil som ikke er godkjent så synes jeg det er litt dårlig av Biltilsynet.

Jeg får registrering neste gang gratis osv.. Såh..

Men, dette kan vel ikke spille noen rolle uansett..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Angående denne saken.

Jeg fikk et brev i posten fra politiet her i byen. Om å komme ned dit på dagtid, men jeg har ikke hatt tid. Og på onsdag reiste jeg bort, kom tilbake i dag.

Politiet ringte meg Torsdag's kveld kl 24.00 og ba meg komme ned på politistasjonen, jeg sa jeg var borte.. Og kunne komme i dag.

I dag når jeg kom ned dit. Fikk jeg et skriv.

Der sto det.

At politiet ikke hadde gjort ferdig saken min og dem hadde et krav om at sertifikatet mitt blei beslaglagt til 10. Mars 2003. Dette har dommer innvilget.

Faen jeg blei forbanna når jeg så det.

Etter hva jeg har visst så har jeg fått 6mnd uten lappen og rettsak den 19. Februar, jeg visste det var noe muffens når rettsaken er etter at sperrefristen er over.

Dem har faen meg hatt 6måneder på seg til å avgjøre straff (evt fengsel og bot), så trenger dem en mnd til?

Det hadde vært greit å få 7mnd med det første i stedet for 6mnd, da hadde jeg måttet takle det, MEN når dem skal fortelle meg det 3 dager (den 7.Feb) før sperrefristen min er over (10. Feb), da blir jeg forbanna..

Jeg tenkte jeg skulle ringe advokaten min på Mandag og å gå å prate til dommeren.

Noen som har noen tips angående denne saken?

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Angående denne saken.

Jeg fikk et brev i posten fra politiet her i byen. Om å komme ned dit på dagtid, men jeg har ikke hatt tid. Og på onsdag reiste jeg bort, kom tilbake i dag.

Politiet ringte meg Torsdag's kveld kl 24.00 og ba meg komme ned på politistasjonen, jeg sa jeg var borte.. Og kunne komme i dag.

I dag når jeg kom ned dit. Fikk jeg et skriv.

Der sto det.

At politiet ikke hadde gjort ferdig saken min og dem hadde et krav om at sertifikatet mitt blei beslaglagt til 10. Mars 2003. Dette har dommer innvilget.

Faen jeg blei forbanna når jeg så det.

Etter hva jeg har visst så har jeg fått 6mnd uten lappen og rettsak den 19. Februar, jeg visste det var noe muffens når rettsaken er etter at sperrefristen er over.

Dem har faen meg hatt 6måneder på seg til å avgjøre straff (evt fengsel og bot), så trenger dem en mnd til?

Det hadde vært greit å få 7mnd med det første i stedet for 6mnd, da hadde jeg måttet takle det, MEN når dem skal fortelle meg det 3 dager (den 7.Feb) før sperrefristen min er over (10. Feb), da blir jeg forbanna..

Jeg tenkte jeg skulle ringe advokaten min på Mandag og å gå å prate til dommeren.

Noen som har noen tips angående denne saken?

Ikke kjør for fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrZy_T

Ikke kjør for fort!

jaja. gjort er gjort. men, nå vil jeg ha lappen tilbake som jeg trudde jeg skulle få. men, det slue politiet, dem skal faen meg vri og venne på alt.

6 MÅNEDER har dem hatt på seg.. også trenger dem en MÅNED til? Når trenger dem 7 MÅNEDER på å sette en bot og en evt fengselstraff på meg? Det er gjort på 1 dag. Vedder på at jeg får det den 9. Mars.. Bare for å være jævlig. Idioter!!

Nå er det krig. Jeg skal gjøre alt for å få lappen tilbake..

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble målt til 152km/t av UP (gjennomsnittsmåling) i 100-sone.

De tok lappen på stedet og kompisen min som satt på kjørte resten av veien.... I alle fall.... etter mye om og men så endte jeg opp i lagmannsretten... Endte med en betinget dom.

Når rettsaken var ferdig og det hadde gått 2 mnd uten en lyd fra politiet sendte advokaten min et par brev til dem.... gikk 2 uker... så fikk jeg førerkortet mitt i posten... samme kortet som de hadde inndratt 8 mnd tidligere.

Måtte ikke kjøre opp noe som helst... men fikk 4000,- i bot.

Konklusjon: Vær snill og møt opp i dress :)

PS: Jeg samtykket i beslaget av førerkortet....

og forresten... Jeg var 18 når dette skjedde...

Audi A4 1.8T '96

Lenke til kommentar
Del på andre sider