Gå til innhold

Shift kit. Hvordan fungerer disse?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Girer litt hardere/fastere, men med sluring skjønner jeg ikke helt hva du mener. Den slurer mindre iom at den girer fortere, men converteren slurer jo som før. Settet involverer å skru ut ventilhuset inni girkassa, modifisere dette (oftest å borre noen hull, bytte noen fjærer, osv), og montere hele greia igjen med nytt filter og ny olje.

 

Har montert 2 sett selv, det ene på min brors Caprice med TH350-kasse, og det andre på min forrige bil; en C10 pickup med TH700R4-kasse. Monterte det første med girkassa ute, og det andre under bilen - dette krever STOR nøyaktighet og en stødig hånd, ellers ligger det små stålkuler rundt om på gulvet, pluss at det er 3typer 700-kasse, med hver sin monteringsanvisning. En omhyggelig prosess, men gjørlig. Er du i tvil - la vær.

 

Monterte begge settene (som var B&M Shift Improver Kit) i steg 1 - "heavy duty", som var passe for bruksbiler. Fastere giring, men ikke ukomfortabel. For de gass-glade kan steg 2 velges (Street-Strip), hvor du (som Stepside her på forumet) spinner over i andre gir :)

 

Tips til din 700 hvis du gjør dette:

Kjøp et "drain-plug kit", og "700 upshift kit" og monter dette samtidig. Upshift kit'et er ikke noe oppgirings sett egentlig, bare gjør kassa mindre følsom for kickdown i fjerdegir (Istedenfor å gire ned til tredjegir ved ca50% pådrag, gjør den det ved ca75%)

 

Anbefaller alt! Får bedre "respons" fra drivverket, morsommere å kjøre etterpå.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har shift kit i Chevellen min, på th350. Det øker akselerasjonen betraktelig og gjør at det piper i dekkene når den legger i 2. Da ligger jeg vel i 80 km/t. Gøy. :D

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit, er ikke så sær.

 

Så et shift kit kan gjøre at akselerasjonen blir kjappere med andre ord? Med hardere giring, vil det si at giring merkes bedre enn før? Hva må gjøres med ei slik kasse slik at giringen blir mere soft?

Mye spørsmål, men jeg er ingen mekaniker desverre. Angående sluring så var det det jeg ble fortalt av et firma jeg ringte.

Eiko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ElCamino

Trodde det var noe slikt som gjorde at man kunne gire manuelt med spaken uten at det er ille doh

 

Ille? Mener å ha lest at automat kasser som ofte gires manuelt slites mer i innvendige deler, men dette er over lang tid.

Det finnes noe som heter "manual pack" eller lignende, som gjør kassa om til en halvautomat, du må gire selv med andre ord (og slipper selvfølgelig å clutch'e). De kan også gires ned uansett hastighet (farlig på motorvei med "låste" bakhjul!!!) og holdes til til hvilket som helst turtall i gir, da mange standard automatkasser ikke girer ned (hvis du er på motorveien i 100km/t og hiver kassa i 1.gir), og noen girer opp til neste gir (ikke tillater mer enn X rpm i et gir).

 

Hardere giring kjennes bedre ja, jeg vil absolutt ikke ha "soft" giring! Føles jo ut som noe er galt...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevy 350 har du fremdeles bruksanvisningen/momnteringsanvisningen til det B&m kittet? Jeg har en B&M preppet 700kasse liggende.Jeg skal overhale den og har åpnet ventilhuset.Men nå finner jeg ikke anvisningen igjen og det er omtrent umulig å finne ut hvor kulene skal ligge-Har ringt rundt alle veier her i norge men ingen hadde noe sånt liggende

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det ikke liggende mer, men spør Modmach1 ! :) Han kjøpte bilen jeg hadde med den kassa, og fikk med "restene" etter settet, og de originale delene jeg tok ut...

 

Kan ikke huske jeg hverken la til, eller fjernet kuler i ventilhuset, men det kommer helt an på årsmod. Send en PM til Modmach1, eller vent til han tusler innom :D

 

Men... B&M PREPPET kasse? Importert komplett fra statene eller bare montert Shift Improver-kit som jeg gjorde? Tror "full"-settene dems er mer omfattende, og annerledes enn det jeg monterte. (Andre/mer omfattende ventilhus-mods)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kassen fra før og kjøpte Shiftkitet fra Summit.I den stage 2 eller hva det het skulle det fjernes 3 kuler .Byttes litt fjærer og borres noen hull.I værste fall får jeg bare bestille et nytt kit fra Summit så har jeg et ekstra.Kostet bare 200 dollar eller så.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår