Gå til innhold

Saab 900 turbo cab!

Ranger emnet

oddi

Anbefalte innlegg

For etpar år siden kjøpte jeg min drømmebil, en saab 900 aero cab. Var aldri meningen at dette skulle bli no prosjekt, men jeg syns jeg har gjort mer med bilen enn folk med andre prosjekter, og mener derfor at jeg fortjener å få lage en egen tråd om bilen:)

Da jeg kjøpte den, så den slik ut:

saab1.jpg

Ganske stilig, men her var det mye potensiale! Jeg har alltid likt aero-felgene, men 16" med 225-dekk ble litt grommere. Fikk fatt i dette på STCS sine sider, betalte 5000 for felger og dekk=) Lakken var heller begredelig da jeg kjøpte bilen, det var ikke rust, men masse riper og dritt, og noen småbulker. Derfor ble lakkering bestilt. I samme slengen fikk jeg også komplettert stylinga, fikk fatt i de 4 resterende bitene for 5000 kr. Svindyrt, og dette var brukt! nytt ville de kommet på 12000 SEK. DRØYT!! men resultatet fra lakkering ble veldig bra, og bilen så etterhvert slik ut:

side_bredder.JPG På bildet sees også skjermbreddere som jeg fikk fatt i av en bekjent i saab-miljøet:)

I sommer syns jeg det var på tide å gjøre noe med knirkinga i forstillinga, og bytta til noen stivere foringer i dempere og krengestag. Plutselig hadde jeg bestilt senkesett også, og etter en del banning og bruk av vinkelsliper, måtte jeg ha nye dempere. Sachs Advantage ble bestilt:) Det baller på seg!

Etter senkinga så ihvertfall bilen slik ut:

siste%20bilder%20av%20saab%20006%20(Small).jpg

Resultatet syns ikke så godt, men det var fryktelig god plass i hjulbuene før, og dette er borte nå.

Nå som veigrepet begynte å bli rimelig bra, tenkte jeg at litt trim ville gjøre susen. kjøpte derfor et konisk filter, og satte dette på. Ikke all verdens forskjell, men et sted må man jo starte:)

Det som faktisk ble forskjell, var da jeg fikk ordna meg en APC der det ene potmeteret ble bytta ut med et litt større, + at lange ledninger ble satt på, slik at jeg kunne justere turbotrykket fra dashbordet:) kan justere mellom 0,5 og 1,5. Dette er på en ellers helt utrimma original motor:) Har ikke bilder av potmeteret, skal ut og ta etterpå. Nå holder jeg på å flytte batteriet til bagasjerommet, fordi jeg har planer om effektanlegg fra turboen og ut. Dette er bestilt, men blir nok ikke montert før til våren. Grunnen til at batteriet må flyttes, skal jeg ta bilder av etterpå:)

bruker forøvrig 75 kvadrat ledning, samt 150 ampere sikring. Det burde holde!:) Sitter egentlig bare og har en liten pause nå, etter å ha slåss med den jævla ledningen i 2 timer, og fått den dit jeg vil ha den.:)

Uansett, fler bilder kommer, kanskje allerede iløpet av dagen!

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn! da var batteriet flytta for å gi plass til fremtidig effektanlegg. Gadd ikke ta bilder av "forvandlingen", regner ikke med at det er såå interessant:) men har fått et bilde der man ser grunnen til flyttingen.

batteriboj.jpg

Som man kan se av bildet, er røret som går fra turboen VELDIG skarpt. For å få en rund fin bøy der, må batteriet flyttes. Dette alene skal visst gi ca 10 hk, så da er ikke batteriflyttinga mye å lure på. Det tok ganske lang tid, å trekke 75 mm2 kabel gjennom hele bilen er ikke bare lett når den helst ikke skal synes!:)

Jaja, resultatet ble ihvertfall bra, bilen brenner ikke opp når jeg starter:)

mvh oddi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangt motorrom a gitt

Men fett å flytte batteriet.. Tenker nok mye på god balangse i bilen du ja ;)

Tips... bytt ut batteriet med et optima/tørrcell variant om det ikke står meget godt sikret i bagasjen... Greit å tenke brannsikkerhet :)

Stå på! Respekt for trispoke mafian ;)

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pudding

Trangt motorrom a gitt

Men fett å flytte batteriet.. Tenker nok mye på god balangse i bilen du ja ;)

Tips... bytt ut batteriet med et optima/tørrcell variant om det ikke står meget godt sikret i bagasjen... Greit å tenke brannsikkerhet :)

Stå på! Respekt for trispoke mafian ;)

Har tenkt på å bytte batteri faktisk, men dette blir dyrt, biltema-batteriet får nesten duge foreløpig syns jeg.. kjøpte jo nytt i våres:)

3-spoke-mafiaen ja.. Vi er ikke så mange gitt, men faen så sterke vi skal bli. ellerno;)

mvh oddi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Det blei veeeeeldig pent når du fikk senka den litt :) Men, jeg synes felga er litt daffe jeg.. Men men.. Du virker å sverge til orginale ting tang :)

Hvite blinkers gjør seg vel? Eller?

Joda, felgene vekker mye oppmerksomhet, både positiv og negativ. Det syns jeg egentlig er litt dumt, fordi jeg vil ikke at felgene skal trekke oppmerksomheten bort fra bilen, verken i den ene eller andre retningen. Når det kommer til hvite blinklys er dette absolutt noe jeg kunne tenke meg, sammen med sota sideblinklys. Dette koster nærmere 1000 kr, og er derfor ganske nedprioritert i en ellers slunken studentlommebok:) kommer sikkert noe til våren, sammen med monteringen av effektanlegget, samt kanskje montering av flere stive foringer.

mvh oddi

Lenke til kommentar
Del på andre sider