Gå til innhold

Øke octantall for en slikk og nesten ingenting..

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg øke oktantallet uten å kjøpe octanbooster?

 

Vet at en del turbobiler har vanninsprøytning for å øke det, og på den måten få tidligere tenning, men hva med sugemotorer?

 

Kan man da a vanninsprøytning og kjøre tidligere tenning? Er det andre ting som kan gjøres?

 

Hva med slik blytilsetning på bensinstasjoner? Har hørt at bly øker oktantallet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Robert

Hvordan kan jeg øke oktantallet uten å kjøpe octanbooster?

 

Vet at en del turbobiler har vanninsprøytning for å øke det, og på den måten få tidligere tenning, men hva med sugemotorer?

 

Kan man da a vanninsprøytning og kjøre tidligere tenning? Er det andre ting som kan gjøres?

 

Hva med slik blytilsetning på bensinstasjoner? Har hørt at bly øker oktantallet.....

Du FÅR ikke tidligere tenning med vann!? Du kjøler med vann, for å tillate mere fortenning og høyere ladetrykk vel?

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Kaldere plugger har da ikke noe å si... ?

 

Hadde det virket med vanninsprøytning på en sugemotor? :)

 

 

Kaldere plugger gir senere tenning.. dette sikrer mot tenningsbank.

 

høyere oktan bensin gir senere tenning.. dette sikrer mot tenningsbank

 

Vannsprut gir kaldere luft, dette gir senere tenning.. dette sikrer mot tenningsbank..

 

du skjønner sikkert tegningen. Vannsprut brukes bare i mer ekstreme tilfeller når alt annet ikke hjelper.

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by henningl

 

 

Kaldere plugger gir senere tenning.. dette sikrer mot tenningsbank.

 

høyere oktan bensin gir senere tenning.. dette sikrer mot tenningsbank

 

Vannsprut gir kaldere luft, dette gir senere tenning.. dette sikrer mot tenningsbank..

 

du skjønner sikkert tegningen. Vannsprut brukes bare i mer ekstreme tilfeller når alt annet ikke hjelper.

 

 

 

Kaldere plugger gir hva? Aldri hørt om før!! Forklar..

 

Senere tenning med vannsprut? Vi vil vel ha tidligere tenning?

 

Kaldere luft gir mulighet for mer ladetrykk\kompresjon... ?

 

 

Foresten så gjelder det en 240 med B23 som sugemotor, og tilfelle du ikke har fått det med deg, så er det snakk om en Starion og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øker du trykket på en turbobil (regnet med at du pratet om starionen jeg nå), så øker du også sjangsen for tenningsbank. Tenningsbank er når det tenner for tidlig. På turbobiler er det ønskelig å senke kompresjonen og "forsinke" tenningen slik at man kan øke turbotrykket.

 

Riktignok øker man effekten med å øke kompresjonen, men på en turbobil er det mye mer å hente ved å senke kompresjonen og heller kjøre mer ladetrykk.

 

Hensikten med vannsprut er vel å kjøle ned ladeluften og forbrenningen. Dette øker ikke kompresjonen, men det hindrer at luften er så varm at det tenner for tidlig, altså i bunn og grunn det samme som om man justerer tenningen litt tilbake.

 

En kaldere tennplugg.. tja.. en kaldere tennplugg har vanskeligere for å gniste enn feks standardpluggene dine. Dette er en fordel pga at når temperaturen blir for høy vil pluggene dine få en tendens til å gniste for tidlig og på feil sted, resultatet er tenningsbank. Tennplugger er laget for å gniste riktig ved en gitt temperatur, øker du forbrenningstemperaturen må du endre pluggen for at gnisten fremdeles skal komme riktig.

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by henningl

En kaldere tennplugg.. tja.. en kaldere tennplugg har vanskeligere for å gniste enn feks standardpluggene dine. Dette er en fordel pga at når temperaturen blir for høy vil pluggene dine få en tendens til å gniste for tidlig og på feil sted, resultatet er tenningsbank. Tennplugger er laget for å gniste riktig ved en gitt temperatur, øker du forbrenningstemperaturen må du endre pluggen for at gnisten fremdeles skal komme riktig.

 

En annen ting Henning, kalde plugger overfører mer varme til toppen, og dette holder tempen på elektrodene nede.

Det som kan skje er at pluggene begynner å gløde, og tenner bensinen for tidlig. I verste tilfelle så smelter pluggen helt ned.. Da blir det stygt i forbrenningskammeret.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by henningl

Øker du trykket på en turbobil (regnet med at du pratet om starionen jeg nå), så øker du også sjangsen for tenningsbank. Tenningsbank er når det tenner for tidlig. På turbobiler er det ønskelig å senke kompresjonen og "forsinke" tenningen slik at man kan øke turbotrykket.

 

Riktignok øker man effekten med å øke kompresjonen, men på en turbobil er det mye mer å hente ved å senke kompresjonen og heller kjøre mer ladetrykk.

 

Hensikten med vannsprut er vel å kjøle ned ladeluften og forbrenningen. Dette øker ikke kompresjonen, men det hindrer at luften er så varm at det tenner for tidlig, altså i bunn og grunn det samme som om man justerer tenningen litt tilbake.

 

En kaldere tennplugg.. tja.. en kaldere tennplugg har vanskeligere for å gniste enn feks standardpluggene dine. Dette er en fordel pga at når temperaturen blir for høy vil pluggene dine få en tendens til å gniste for tidlig og på feil sted, resultatet er tenningsbank. Tennplugger er laget for å gniste riktig ved en gitt temperatur, øker du forbrenningstemperaturen må du endre pluggen for at gnisten fremdeles skal komme riktig.

 

 

Du senker kompresjonen for å kunne få mer ladetrykk og\eller tenne tidligere uten å få tenningsbank. Hensikten med vannsprut er å kjøle insugsluften og da kan vi ha mer fortenning, som igjen gir enda mer effekt :D

 

Så om du har for varm plugg, så vil de tenne i hytt og gevær med andre ord? Vel,ifølge de som kan det, så er det ikke smart å eksperimentere med plugger på Starionen, da de originale visstnok er de beste, uansett om du skal ha 180 eller 300 hester... Men det hadde kanskje vert interessangt å prøve en kaldere plugg, men jeg tviler på det har noe for seg, og det er bare 30-40 ekstra hester i den uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med vannkjøling kan du øke fortenningen, men hva faen er vitsen?

 

Situasjon: Jeg har montert vannsprut, det åpner seg 2 muligheter for meg for å utnytte dette:

 

Mulighet 1: Jeg kan justere frem tenningen (eller øke kompresjonen for den saks skyld) litt mer uten å få tenningsbank. Dette øker effekten, la oss si 10 hester kanskje?

 

Mulighet 2: Jeg kan la tenningen være (faktisk justerer jeg den heller en grad tilbake). På den måten kan jeg utnytte den kaldere forbrenningen til å øke ladetrykket. La oss si 30%, eller kanskje 30 hester?

 

Tallene finner jeg på, men poenget er at hvorfor i helvete stille tenningen frem når du kan la den være og tjene mye mer på å øke trykket istedenfor?

 

Og for ordens skyld; stiller du tenningen frem til grensen kan du ikke øke ladetrykket.

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått meg litt....

 

 

Situasjonen er at ladetrykket er nå på "max". Du vil ikke tyne mer ut av den stakkers turboen, og injectionen hindrer deg i å sette opp ladetrykket uten større modifikasjoner.

 

Du installerer vanninsprøytning, og går fra 7, til, la oss si 10 graders fortenning, og får 10 hester på dette, og ser deg fornøyd med trimmingen. Du har og laget potensiale for fremtiden hvis du skulle finne på å modifisere injectionen til å ha enormt ladetrykk.

 

 

Men for all del, jeg er enig i at det er bedre med laderykk!

 

Men hva med sugemotorer da? Kan dette virke der? Vil det kjøle blandingen som komprimeres i sylinderen, eller er det kun effektivt på turbomotorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: vanninjection påvirker hverken oktantall eller tenningspunkt!

 

Man kan enkelt si at vannets primæroppgave er å kjøle innsugsluften, på lik linje som en intercooler (dersom du ikke har intercooler bør du begynne med det før du drar igang med vanninjection!)

 

Noe annet som er viktig når man skrur opp trykket er å sørge for at motren får nok bensin! For lite bensin/mager blanding gir mye høyere forbrenningstemp., som igjen kan føre til tenningsbank (eller totalt nedsmelting om du ikke passer på!)

 

For å øke oktantallet trengs det bensintilsetning, som f.eks. oktanbooster.

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V Racing

For det første: vanninjection påvirker hverken oktantall eller tenningspunkt!

 

Man kan enkelt si at vannets primæroppgave er å kjøle innsugsluften, på lik linje som en intercooler (dersom du ikke har intercooler bør du begynne med det før du drar igang med vanninjection!)

 

Noe annet som er viktig når man skrur opp trykket er å sørge for at motren får nok bensin! For lite bensin/mager blanding gir mye høyere forbrenningstemp., som igjen kan føre til tenningsbank (eller totalt nedsmelting om du ikke passer på!)

 

For å øke oktantallet trengs det bensintilsetning, som f.eks. oktanbooster.

 

 

 

Vet jo det.. Men du kan jo si at vannet øker oktanen, det er jo den effekten du får.. Men vil det virke på sugemotor?

 

Har IC og dysene er god for over 250 hk.. Problemet er bare at jeg må modifisere injectionen for å få mer ladetrykk, og det er..dyrt.. Jeg kommer neppe til å installere noen vanninjection heller, og det var egentlig ikke Starionen som skulle bli samtaleemnet her..

 

Jeg prøver å dra mer liv ut av en B23 ved bensintilsetninger (mer fortenning), men vet ikke helt hva jeg skal finne på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår