Gå til innhold

Øke octantall for en slikk og nesten ingenting..

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Vanninjection på en sugemotor blir nok ingen success tror jeg :)

 

Prøv toulen (mulig det skrives toluen) som du får kjøpt på X litersdunker i en malingssjappe. Blandingsforholdet 1:10 (10%) bruker å fungere bra mot tenningsbank. Ved blandingsforhold over 1:20 går det dårligere igjen.

 

Vet ikke hvilket oktantall disse blandingene tilsvarer, men det fungerer utmerket!

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vanninnsprut er for å kjøle ned temp. på luften. Det er på turbo biler at tempraturen blir høy siden det er trykk. På sugemotor vil dette være minimalt med effekt. med Undertrykk vil du få en kjølende virkning på lufta. Faktisk så har mange sugemotorer forvarming på innsuget for at det ikke skal bli for kaldt! spesiellt vinterstid. Tror det har noe å si på lengden på innsuget også.... lengr einnsug = kaldere....

 

Oktalltallet forteller hvor lett bensinen selvantenner. Med vanninnsprut senker man tempraturen. forandrer ikke oktantallet.

når tempratures senkes har men mer å gå på før bensinen selvanntennes.

 

Tennplugger skal ligge på en bestemt temp. 750-900 grader.

Da har de en tempratur som er sjølrensingstempraturen. de klarer da å holde seg "rene".

Er de for kalde soter de. Er pluggene for varme smelter de, og kan de varme pluggene kan antenne bensinen før evt. en gnist.

-88 2wd cosworth

-80 911 turbo

-72 boble T1

-96 Galant td

-x-96 kawasaki zx7rr

-x-69 porsche 3.0l

-x-86 mercedes 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by snurrebass

Vanninnsprut er for å kjøle ned temp. på luften. Det er på turbo biler at tempraturen blir høy siden det er trykk. På sugemotor vil dette være minimalt med effekt. med Undertrykk vil du få en kjølende virkning på lufta. Faktisk så har mange sugemotorer forvarming på innsuget for at det ikke skal bli for kaldt! spesiellt vinterstid. Tror det har noe å si på lengden på innsuget også.... lengr einnsug = kaldere....

 

Oktalltallet forteller hvor lett bensinen selvantenner. Med vanninnsprut senker man tempraturen. forandrer ikke oktantallet.

når tempratures senkes har men mer å gå på før bensinen selvanntennes.

 

Tennplugger skal ligge på en bestemt temp. 750-900 grader.

Da har de en tempratur som er sjølrensingstempraturen. de klarer da å holde seg "rene".

Er de for kalde soter de. Er pluggene for varme smelter de, og kan de varme pluggene kan antenne bensinen før evt. en gnist.

 

 

Nå roter du. Varmere luft gir mindre effekt, uansett om det er turbo, eller ikke!!

 

Ellers er det rett ,med untak av at plugger selvrenses når de kommer over 500 grader ca...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm luft gir mindre effekt ja..... skjønnte ikke helt ka du hinta til... ??? Men mange biler som har for eks. spjeld på luftfilteret. en sommer og en vinter posisjon. fordi at om vinteren kan det bli veldig kaldt og da kan det faktisk fryse i innsuget!!! hat fakstisk opplevd det.

Men poenget var bare å si at det er ikke noe å hente på å kjøle lufta på sugemotor da den allerede er kald

-88 2wd cosworth

-80 911 turbo

-72 boble T1

-96 Galant td

-x-96 kawasaki zx7rr

-x-69 porsche 3.0l

-x-86 mercedes 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI... luften som motoren din suger holder jo minusgrader alikevel nå... fordampingseffekten (kjøleeffekten) av vannsprøyt som varmes opp til 40-50 grader (turbobil) er nok mye høyere enn å sprøyte kaldvann inn i allerede kald luft.

 

Og som snurrebass sier kan jo ikke luften bli FOR kald heller da.

 

 

Er turboen din nådd maks ladetrykk får du heller tenke spoolup... frontpipe, feite grenrør, porting av toppen.. osv... Og så KAN du jo vurdere en graingerventil da. funker faktisk overaskende bra.

 

 

(grainger = ballspring design mekanisk trykkregulering)

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er insugstempraturen som er viktig å få ned. Det er jo som kjent fordi kald luft tar mindre plass enn varm luft, dermed da også mer luft /bensin inn i forbrennings kammeret. Forbrennings tempraturen er vel om og gjøre å ha så høy som mulig uten å få t.bank og smelting osv. Som da vil føre til bedre forbrenning og bedre effektutnyttelse.

Forvarmingen som ofte er på forgasser motorer er for og forhindre at de skal kondensere og da også danne seg is i forgasseren. Dette er jo bare gjeldende på veldig kalde dager.

Og vanninjection på en sugemotor vil nok ikke ha noe for seg, det vil nok helder virke mot sin hensikt. Vannet skal jo også "Forbrennes". Og vann i seg selv har vel en rimelig lav brennverdi? :)

Hvis du skal vannkjøle kan du ikke da heller kjøle IC på utsiden. En annen ting er jo at du skal ha litt trykk før dette er særlig vits i da...

 

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by henningl

NEI... luften som motoren din suger holder jo minusgrader alikevel nå... fordampingseffekten (kjøleeffekten) av vannsprøyt som varmes opp til 40-50 grader (turbobil) er nok mye høyere enn å sprøyte kaldvann inn i allerede kald luft.

 

Og som snurrebass sier kan jo ikke luften bli FOR kald heller da.

 

 

Er turboen din nådd maks ladetrykk får du heller tenke spoolup... frontpipe, feite grenrør, porting av toppen.. osv... Og så KAN du jo vurdere en graingerventil da. funker faktisk overaskende bra.

 

 

(grainger = ballspring design mekanisk trykkregulering)

 

Ok, gir meg på vannsprut med støvsugeren..

 

Har lyst på grainger ja, men igrunnen spiller det liten rolle for meg om jeg har grainger eller bleed... Men bleedventilen er litt mer ustabil, så jeg vurderer å skaffe en grainger..

 

Turboen har ikke nådd helt max enda, men max i forhold til injection.. Den gir fuel cut hvis jeg øker noe mer nå.. Får se om jeg moder den til våren..

 

Grenrør til turboen hadde hvert porno, men det koster litt vel mye mer enn det smaker.. Hva mener du med "frontpipe"???

 

Porting er aktuelt, eksosmanifolden skal portes snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med frontpipe mente jeg vel egentlig downpipe... røret fra turbo og ned til eksos.

 

Trodde du hadde fått det med deg, men grainger-ventiler bedrer spoolup-tiden en del sånn at du får mer dreiemoment i bunn.. Bleed-ventilen har ingen slik effekt.

 

Kan du ikke lage mer toppeffekt er det lurest å satse på å få mest mulig effekt på mellomregisteret istedenfor. tidligere ladetrykk med ande ord.

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic men...

Fungerer de elektroniske boostcontrollerne like effektivt som en graingerventil ? Altså holder den wastegate lukket til ønsket trykk er nådd eller begynner den å jukse litt ala en bleedvalve ?

 

Mulig det er akkurat dette som er justerbart på disse...

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TurboXS-ventilen (både den single og 2-stegs) bygger på ballspring-design, eller såkalt grainger. Så den bedrer spoolup.

 

Elektroniske kontrollere bruker litt forskjellige løsninger, men somregel justerer den ladetrykket omtrent likt med graingerventilen. Samme mekanisme for å oppnå raskere ladetrykk, men mer innebygget logikk for å ikke få peaks og slikt.

 

Proggresiv bensintrykkregulator har vel alle turbobiler.. En justerbar derimot, er greit å ha.

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Progressiv OG justerbar er best da altså ??? Jeg tror nok jeg kommer til å satse på elektronisk boost controller på Audien,ikke mange Audier som har akkurat slikt "utpreget" Japse-bil utstyr ombord........men men!! Har sett mye rare forklaringer på det med oktan-tall og luft-temp og ymse...........cluet er:få en stor nok intercooler som kjøler effektivt uten å gi for mye lag og trykktap.Få juster tenning og bensins optimalt så slipper du å tenke på tenningsbank.Men hiv på en skvett med toluen på banetreff og skru opp ladetrykk og ha det gøy :) :) :)

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by henningl

med frontpipe mente jeg vel egentlig downpipe... røret fra turbo og ned til eksos.

 

Trodde du hadde fått det med deg, men grainger-ventiler bedrer spoolup-tiden en del sånn at du får mer dreiemoment i bunn.. Bleed-ventilen har ingen slik effekt.

 

Kan du ikke lage mer toppeffekt er det lurest å satse på å få mest mulig effekt på mellomregisteret istedenfor. tidligere ladetrykk med ande ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår