Gå til innhold

Hvordan er det å bo i en bobil om vinteren?

Ranger emnet

Torfinn

Anbefalte innlegg

Ja jeg vurderer det!

Situasjonen er slik at jeg for tiden er i bor i Tyskland å skal være her til jul.

Etter jul blir det skiboms i alpene i ca 2 mnd!!!! :D

Så det jeg lurer på er å annskaffe meg en bobil for å bo i den i ca 4 mnd, men har ikke noe særlig erfraring med bobil om vinteren.

Tenker da på:

- Hvordan er tempraturen?(må vebastor varmer stå på for å overleve.)

- Kan men vinterisolere den? (eller finnes det ferdige vinterisolerte bobiler)

- Hvordan er det med strøm? (Si man har 2 bateri, hvor lenge kan man ha lys og strøm til kjøleskap før det må lades)

Har sett på biler her nede i Tysklan å de e sykt billige, som alle andre biler selfølgelig.!!

Har da sett på type +- 80 moddeller, som man kan få for rundt 2000 euro :)

Skal ikke ta den med hjem igjenn så den går sikkert til høystbydene når jeg reiser til Norge.

Med en slik pris er det jo billigere enn å leie leilighet, samt man kanskje får litt tilbake?

Ps: Frister ikke å komme hjem til avgiftsnorge!;)

---||---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om bobilen er isolert mht kabeføring og slikt.Hvis vannledninger henger fritt så fryser de.De beste vinterisolerte bobiler kommer fra Nordic og Kabe.Alle kraner, slanger og tanker bør ligge frostfritt.Propan/gass brukes i matlaging og til oppvarming sammen med strøm.Er du heldig finner du noen som har en stikkontakt å leie ut så du får strøm der.F,eks et motell etc som, mot at du måker snø eller slikt, lar deg være kobla til.De fleste bobiler på vintertur bruker mye propan. Jeg anbefaler industrikobling til vinterbruk. Dette fordi normal H-kobling kan bli stiv og plundrete å få ordentlig på plass i et trangt campingbilskap. (NB! Industrikoblingens gjenger er links.)

Det finnes isolermatter til både innvendig og utvendig bruk på frontrute og sideruter i førerhytte. Det finnes også isolermatter beregnet på å henge fra instrumentpanelet og ned på gulvet. (førerhuset er normalt bilens kuldebro).

Har selv bodd i båt noen vintre :-)

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du skulle vinter"campa" og har bil kunne jo campingvogn hvert tingen da :) feks en bjølset (ikke at det sikkert er så mange av de i tyskland men) det er glimrende vintervogner ihvertfall :) og viss du er aleine trenger du ikke den største vogna heller :)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JuIius

Det må da være bedre å leie seg ett rom.

Sikkert bedre men som maxgets sier blir det nok dyrere..

(En leilighet ligger på 2500-4000 i mnd)

Mambo: Er alene til jul, men etter jul blir vi to som skal være ski boms'er!

Men det er klart at leilighet er alternativet å det er det som er planen, men ble litt nyskjerrig rundt bobil alternativet.

Alle har bare godt av å leve makilig i blandt!

Men en liten ting jeg tenker på nå er regestreringen av bilen..?

Er det noe som lar seg gjøre i og med det er innenfor eøs landene?

Uansett blir det problem kjenner jeg flere tyske personer som sikkert kan ha en bil på seg noen mnd.

Ps: noen som vet hva vinterisolert er på tysk? hehe!

Torfinn

---||---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Torfinn

Sikkert bedre men som maxgets sier blir det nok dyrere..

(En leilighet ligger på 2500-4000 i mnd)

Mambo: Er alene til jul, men etter jul blir vi to som skal være ski boms'er!

Men det er klart at leilighet er alternativet å det er det som er planen, men ble litt nyskjerrig rundt bobil alternativet.

Alle har bare godt av å leve makilig i blandt!

Men en liten ting jeg tenker på nå er regestreringen av bilen..?

Er det noe som lar seg gjøre i og med det er innenfor eøs landene?

Uansett blir det problem kjenner jeg flere tyske personer som sikkert kan ha en bil på seg noen mnd.

Torfinn

Den dagen det kommer f.eks snøskred, strømmen er gått pga. aggregatsproblemer eller det er generelt møkkakaldt etc etc (finnes mange scenarioer) så tenker du tilbake til Julius på bilforumet og tenker "kanskje det hadde vært bedre å leie seg ett rom"

Lei ett rom av en privatperson, ikke en leilighet. Du har fremdeles adresse i Norge så du får bostønad/levestønad fra sosialkontoret hvis det er så knapt med penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen det kommer f.eks snøskred, strømmen er gått pga. aggregatsproblemer eller det er generelt møkkakaldt etc etc (finnes mange scenarioer) så tenker du tilbake til Julius på bilforumet og tenker "kanskje det hadde vært bedre å leie seg ett rom"

hehe fine! ;)

Lei ett rom av en privatperson, ikke en leilighet. Du har fremdeles adresse i Norge så du får bostønad/levestønad fra sosialkontoret hvis det er så knapt med penger

Det er ikkje bare for å spare noen tusen..

Er student så jeg får de pengene jeg trenger for å overleve.

Men Kan jo hende det blir enklere å flytte litt på seg samt man får opplevd en helt ny tillstand av tilværelsen!

Men jeg ser jo ikke bort i fra at det blir din visjon som til slutt vinner.. Uansett syns jeg tanken er "kul" å sitter nå å surfer på forskjellige biler for å se hva alternativene kan være.

---||---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i Sveits for 2 aar siden. Selv bodde jeg paa hybel, men hadde en norsk kamerat som bodde i bobil en hel vinter siden han dro mye rundt paa ski. Hvis man er keen paa aa komme seg til litt forskjellige skisteder (paa en billig maate) maa bobil vaere den beste loesningen.

Etter det jeg skjoente var fuktigheten (kondens/damp) det vaerste og ikke kulden selv. "Bobilen" var ganske enkelt en selvombygd varebil. Han hadde forresten et bra propansystem for oppvarming som han kjoepte billig i Frankrike. Ulempen var at han ogsaa maatte dit for aa kjoepe gassen siden de selvsagt hadde et system totalt forskjellig fra alle andre land.

Vinterisolering heter, saa vidt jeg husker, "Winterisolierung" paa tysk.

Viel spass i Alpene, det er kjempebra!

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mambo

viss du skulle vinter"campa" og har bil kunne jo campingvogn hvert tingen da :) feks en bjølset (ikke at det sikkert er så mange av de i tyskland men) det er glimrende vintervogner ihvertfall :)

Kunne sikkert vært fint, men jeg har ikke henger feste på den gigantiske poloen min....

Tviler uansett på at jeg har lov til å dra mer en combicamp med min bil..? :(

Ps:

Noen som har peil på hvor mange kg en kan dra med en polo lll ?

Torfinn

---||---

Lenke til kommentar
Del på andre sider