Sportsvagnen Skrevet Oktober 10, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2004 Hallo folks! Har en 245L à 1978, er en m45 i den...men lurte på å bytte til M46 (OD) låda..vil dette gli rett på motoren, clutchhus osv.? Tar imot allt jeg kan få av tips/hjelp. Syns 4 gir blir litt kort av og til (90km/t+), så da har jeg litt lyst på et til, men ikke hvis det vil koste mer enn det smaker. Svar mottaes med takk! :cool: Siter Fast, faster, to fast, DEAD! *Volvo 240GL++ 1989* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoMan Skrevet Oktober 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2004 vet ikke 100% når det gjelder m46, men når jeg monter en M47 på min 1979 modell (vraka) så måtte jeg bytte clutch siden inngånde aksling på M47 hadde flere tenner en min M45 girkasse. Min M45 var original, mens m47 kassen var 84.. husker ikke helt når volvo forandret dette med antall tenner på inngåede aksling, men det var på 80 tallet engang :rolleyes: NB! du må også bytte mellomaksling den er korter på M46 Siter Volvo 945 GLTD 1991 Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt) Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt) (x) Opel Record 2.0S 1984 (x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Oktober 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2004 Originally posted by VolvoMan vet ikke 100% når det gjelder m46, men når jeg monter en M47 på min 1979 modell (vraka) så måtte jeg bytte clutch siden inngånde aksling på M47 hadde flere tenner en min M45 girkasse. Min M45 var original, mens m47 kassen var 84.. husker ikke helt når volvo forandret dette med antall tenner på inngåede aksling, men det var på 80 tallet engang :rolleyes: NB! du må også bytte mellomaksling den er korter på M46 det er forskjell på "tennerne" på m45, m46 og m47.. (hvis jeg ikke er helt på jorde) men bytter man clutsjhen sammen med kassen passer det fint:D Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoMan Skrevet Oktober 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2004 Originally posted by Vomaz det er forskjell på "tennerne" på m45, m46 og m47.. (hvis jeg ikke er helt på jorde) men bytter man clutsjhen sammen med kassen passer det fint:D Jeg sa jo det :), men at jeg ikke var 100% sikker på når det gjelder m46 kassa. Men tar men clutchen fra den bilen, man tar girkassa av skulle det ikke være noe problem.... Siter Volvo 945 GLTD 1991 Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt) Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt) (x) Opel Record 2.0S 1984 (x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JEPS Skrevet Oktober 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2004 er to foskjellige splines på disseinngående axlingene på girkassene, husker ikke akkurat året det ble byttet/overgang men det spørs om det ikke var i 79. de gamle er grove og de nye er fine, d.v.s gamle = få tenner, nye = mange ellers så trenger du mellomaxling fra m46 (od) den er litt kortere (men det er kanskje allerede sagt) PS: grove vs fine splines, du kan ikke bruke cluch fra disse "om en annen" *etter å ha lest gjennom innlegget mitt ser jeg at jeg har skrevet akkurat det samme som "volvoman" men, da veit du nu det i allefall* Siter 240 75mod V8 245 76mod TIC B21ET 63 Cadillac deville step in and sitt down, shut up and hold on! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sportsvagnen Skrevet Oktober 12, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2004 OK! Jeg vet det høres litt dumt ut men...hvilke følger får det at mellomakselen er kortere? må jeg bytte hele eller en av delene? :rolleyes: Siter Fast, faster, to fast, DEAD! *Volvo 240GL++ 1989* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Oktober 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2004 vel, du kan godt bruke en for kort mellomaksling.. med det fine problemet at du sliter no helt jævlig når du skal skru bakerste enden fast i bakaslingen. Så du MÅ bruke mellomaksling med rett lengde.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sportsvagnen Skrevet Oktober 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2004 JaOk...så hvis jeg får tak i en komplett M46 med mellomaksler og bytter clutchen så skal det gå uten noe mere kødd? da ser vi på det...:D Siter Fast, faster, to fast, DEAD! *Volvo 240GL++ 1989* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Oktober 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2004 ja, blir det noe kødd da så er det din feil ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JEPS Skrevet Oktober 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2004 jepp, da skal det gå bare fint, du må jo koble noen ledninger på/til overdriven men det er enkelt med koblingsskjema. PS:grunnen til at du trenger annen mallomaxling er at od (m46) kassen er lengre, derfor... kortere mellomaxling Siter 240 75mod V8 245 76mod TIC B21ET 63 Cadillac deville step in and sitt down, shut up and hold on! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoMan Skrevet Oktober 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2004 husk å få med deg relet til overdriven Siter Volvo 945 GLTD 1991 Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt) Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt) (x) Opel Record 2.0S 1984 (x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.