Gå til innhold

problem med girkasse ++

skrudde ridder

Anbefalte innlegg

heisann! jeg har en mercedes 190 E 2.0l 1988 modell. kjøpte den for ca 2 mnd siden!Å nå i det siste har det kommet en fæl lyd i fra girkassa!! det høres ut som en skurre-/skrapelyd av noe slag Nesten hver gang jeg trykker in cluthcen! hva kan det være? en kompis av meg sier det muligens kan være utløserlagret eller trusterlagret... men er ikke helt sikker!! noen som har hatt det samme problemet?

Med det samme jeg er her så har jeg et lite spm til.. den diff sperre lampa driver å lyser støtt og stadig hva og/eller hvor kan feilen ligge??

hadde vært genialt om noen kunne komme med noen "ideer eller løsninger" på hva det kan være!!

på forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by skrudde ridder

ok... sikker på at det ikke er diff sperre!? den slår inn hver gang jeg spinne å da den begynner å lyse så spinner bilen på begge hjula... så jeg trodde det var diff sperre jeg!!:)

Mulig du har det ja, skjelden sak på 2 litere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann! jeg har en mercedes 190 E 2.0l 1988 modell. kjøpte den for ca 2 mnd siden!Å nå i det siste har det kommet en fæl lyd i fra girkassa!! det høres ut som en skurre-/skrapelyd av noe slag Nesten hver gang jeg trykker in cluthcen! hva kan det være? en kompis av meg sier det muligens kan være utløserlagret eller trusterlagret... men er ikke helt sikker!! noen som har hatt det samme problemet?

Med det samme jeg er her så har jeg et lite spm til.. den diff sperre lampa driver å lyser støtt og stadig hva og/eller hvor kan feilen ligge??

hadde vært genialt om noen kunne komme med noen "ideer eller løsninger" på hva det kan være!!

på forhånd takk!!

Hvis ulyden kun kommer når du clutcher, er det god sjanse for at det er utløserlageret i clutchen.

ASD-lampa skal lyse når det er forskjell i snittfart på forhjulene og bakhjulene. Da skal den skru på diffbremsen. Dette vil ikke skje over 25km/t, da vil kun lampa lyse. Det _kan_ komme av forskjellig dekkdim foran og bak, men mest sansynlig er det feil på en ABS-sensor. Hør med gutta på mb190-forumet om det finnes blinktest på din. Jeg kan i hvertfall ta blinktest på min , for å finne ut hvilken sensor som er gåen og sånt.

Evnt. kan du begynne med å ta ut abs-sensorene og gjøre rent. Disse sitter på hvert forhjul, i tillegg har du en på bakakselen et sted.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... sikker på at det ikke er diff sperre!? den slår inn hver gang jeg spinne å da den begynner å lyse så spinner bilen på begge hjula... så jeg trodde det var diff sperre jeg!!:)

Du har nok ASD. (Automatische Sperre Differensial). Dette er ikke en diffsperre, men en diffbrems. Uvurdelig for å ta seg fram på vinterføre.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den som sitter i speedometeret som lyser ja...

Blinktest hva er det fornoe? har jeg ikke hørt om før jeg! men takker så mye for hjelpen uansett:D

Her finner du alt om Blinktest (kortslutte en kontakt, og dermed blinker ASD lampa, antall blink avgjør hvor feilen ligger);

Blink Test

Utklipp:

"Ta en ledning fra nr.1(dette er det samme som jord) å sett den i hull nr.5.

Du skal bare kortslutte i 1sekund, det blir bare å sette ledningen nedi og opp igjen. Da skal ASD lampa blinke, antall blink forklarer hva slags feil.

For å slette feilkoder kortslutter du samme hull i 20 sekunder.

Du må starte bilen å så kortl\slutte for å få noe resultat, tror du må stoppe å starte for å slette,men ikke helt sikker. Kan hende du bare kan la ledningen sitte i 20sek. etter at du har lest av feilkodene.

Det lønner seg å ha en som sitter inni bilen å følger med på lampa mens du kortslutter, lampa begynner å blinke veldig raskt å da er de fort gjort å gå glipp av et blink eller to.

Feilkodene er:

1 blink = ingen feil

2 blink = Styringsenhet ASD

3 blink = bremselysbryter(ved pedal)

4 blink = ABS/ASD sensor venstre side forran

5 blink = ABS/ASD sensor høyre side forran

6 blink = ABS/ASD sensor bak(sitter på klokka)

7 blink = flere ABS/ASD sensorer

8 blink = magnetventil eller bremselysbryter

Det er samme hjerne til ABS og ASD og det er di samme følerene.

Hvis den lyser å du ikke får feilkoder så kan det være at kontakta på hjernen som ikke sitter skikkelig. Om du kortslutter noen av di andre så ser du evt feilkoder på airbag osv.Vet det er noen som bruker ei prøvelampe istedenfor ledning, da skal du se feilkodene på lampa.Dette har jeg ikke prøvd, men det funker sikkert. Det er ihvertfall en ledning det er beregnet på. Lykke til!" Blink Test

Lenke til kommentar
Del på andre sider