Gå til innhold

En feil uten feilkilder ?

Ranger emnet

timberland

Anbefalte innlegg

Har nylig arvet/fått den gamle familiebilen og da det bare kom ulyd ut av den venstre fronthøytaleren, så bestemte jeg meg for å bytte begge ut.

Problemet er bare det at selv med den nye høytaleren så kommer det fortsatt den samme gamle ulyden, høres ut som den knatringa som kommer når en setter igang en platespiller. Lyden er kun tilstede når volumet settes over et visst nivå (8+) og øker med volumet. Sprakingen overdøver til en hver tid den musikken som måtte spilles.

Har prøvd to forskjellige høytalere (ny og gammel) og byttet høytaler-kabel. Cd-spillerne er testet hos Bilstereospesialisten her i Tromsø og de fant ingenting feil med den. Har prøvd å leke meg litt med koblingen for å se om de er noen løse koblinger, men det hjalp ikke noe. Det eneste som ikke er testet eller byttet ut er en liten ledningbit (som for øvrig ser helt bra ut) mellom sukkerbiten som høytalerkablene er koblet i og iso-kontakten. Har også prøvd å bytte ut sukkerbiten med kabelsko.

Alle de andre høytalerne fungerer utmerket. Vedkommende på Bilsterospesialisten så også over koblingen mellom cd-spiller og bil (høytaler, strøm osv.) og fant heller ingen feil. Hvis det skulle ha noe å si så er den en gammel Pioneer cd-spiller som brukes som lydkilde og høytalerne (de nye) er et par Pioneer 8,7cm. Bilen er en 1990 VW Jetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hybelkanin

Har nylig arvet/fått den gamle familiebilen og da det bare kom ulyd ut av den venstre fronthøytaleren, så bestemte jeg meg for å bytte begge ut.

Problemet er bare det at selv med den nye høytaleren så kommer det fortsatt den samme gamle ulyden, høres ut som den knatringa som kommer når en setter igang en platespiller. Lyden er kun tilstede når volumet settes over et visst nivå (8+) og øker med volumet. Sprakingen overdøver til en hver tid den musikken som måtte spilles.

Har prøvd to forskjellige høytalere (ny og gammel) og byttet høytaler-kabel. Cd-spillerne er testet hos Bilstereospesialisten her i Tromsø og de fant ingenting feil med den. Har prøvd å leke meg litt med koblingen for å se om de er noen løse koblinger, men det hjalp ikke noe. Det eneste som ikke er testet eller byttet ut er en liten ledningbit (som for øvrig ser helt bra ut) mellom sukkerbiten som høytalerkablene er koblet i og iso-kontakten. Har også prøvd å bytte ut sukkerbiten med kabelsko.

Alle de andre høytalerne fungerer utmerket. Vedkommende på Bilsterospesialisten så også over koblingen mellom cd-spiller og bil (høytaler, strøm osv.) og fant heller ingen feil. Hvis det skulle ha noe å si så er den en gammel Pioneer cd-spiller som brukes som lydkilde og høytalerne (de nye) er et par Pioneer 8,7cm. Bilen er en 1990 VW Jetta.

i og med at problemet øker ved økt volum, antar jeg at problemet ligger hvor høyttaleren er montert. Det kan være at det økte trykket, som kommer ved økt volum, setter noe i bevegelse. Mitt råd er derfor å ta ut begge høyttalerne, men hold dem tilkoblet, så spiller du musikk. Er ikke lyden der da, så likker det en fysisk hindring et sted ved monteringen som settes i bevegelse.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hybelkanin

Takker for svar, men problemet er nemlig at det kun gjelder den venstre høytaleren. Har prøvd å spille med høytaleren plassert andre plasser (på passasjersetet), uten at det utgjorde noen forskjell. Begge høytalerene er montert i stedet for bilens orginale høytalere (helt ute på kantene av dashbordet).

Det kunne vært tilfellet selv om det bare gjaldt venstre kanal, men siden du har forsøkt å spille med høyttaleren ut av monteringshullet, så kan det jo umulig være dette.

Sannsynligvis ligger problemet da i spilleren, selv om det ikke er funnet noe problem. Prøv å sette inn en annen spiller for å sjekke.

Er litt vanskelig å hjelpe så lenge man ikke har mulighet for å høre, samt sjekke utstyret selv.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...
Har nylig arvet/fått den gamle familiebilen og da det bare kom ulyd ut av den venstre fronthøytaleren, så bestemte jeg meg for å bytte begge ut.....

Har prøvd å leke meg litt med koblingen for å se om de er noen løse koblinger, men det hjalp ikke noe. Det eneste som ikke er testet eller byttet ut er en liten ledningbit (som for øvrig ser helt bra ut) mellom sukkerbiten som høytalerkablene er koblet i og iso-kontakten. Har også prøvd å bytte ut sukkerbiten med kabelsko.

Sjekk denne også. Alle monner drar. Du kan prøve å ringe BilXtra Jessheim på 63 97 10 03, spør etter Roar og si at Marius sa du kunne ringe han. Han har peil på Pioneer:)

*-87 Golf Deuce. "Syvsoveren"

Overraskende kvikk 1,8 K-Jet

JKM Golf-crew

Lenke til kommentar
Del på andre sider