Gå til innhold

Bytte fra 1.6 til 1.8i Ascona C

Ranger emnet

ZpiFF

Anbefalte innlegg

Hei!

Tror jeg har funnet en donorbil når det gjelder motor til min havarerte Ascona C.

Det er en 1.8i med 5 trinnskasse og det jeg har fra før er 1. med 4 trinns.

Må jeg bytte med girkasse?

Blir det stor prisøkning forsikringsmessig?

Må jeg ha bedre bremser?

Er det mulig å bytte motor for en bygutt som meg? :P

Takker for svar

-1998 Nissan 200sx s14a

-1995 Opel Vectra A 2.0i

*1982 Opel Ascona C 1.6s -Ihjelkjørt

*1984 Opel Ascona C 1.6s -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fult mulig å bytte motor for deg :)

Du trenger nye bremser, ellers så skal girkassa passe mener jeg.

Litt avhengig av hvilken bil du fikk den 1.8i motoren fra, men kommer straks noen som forteller deg nøyaktig om den passer.

Jeg mener 1.8i kommer fra Manta GT? Den kom også med 5 trinnskasse.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halle, det du snakker om nå er akkurat det jeg har i bilen min :D

I utgangspunkte var det en 16SH (1,6, 90k, forgasser), så ble det satt inn en 18SE (1,8 , 112k, injection). Tingen er den at han som bygde om ikke gadd å stresse så mye så han fortsatte å bruke forgasseren og girkassen osv. Funker hel fett det, det går sån ok også. Tror alt passer rett over. Kan spørre han vis du skal gjøre planen dine til virkelighet. Er jo ikke noe problem å bruke Injection greiene heller men da er det jo mye elektrisk som må byttes.

Har bytta til Vectra 2L bremser forann men bare vanlig tromler bak. Dette er jo kun for min egen del. Må si det er veldig bra bremser. Er vell godkjent for 180-200hk å bremser 100ganger bedre en de orginale.

Motoren er ikke godkjent ombygd, men har vert å henta pairer på Opel for et par uker så tenkte jeg skulle gjøre det.

- 1986 Opel Ascona 1,8

Sorry får alle skrive feilene, dysleksi er noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tromlene som står på mener jeg er godkjent opp til 130hk, man får nemelig ikke skiver bak på Ascona C orginalt, i alle fall ikke på noen av de vanlige modellene. Har vurdert å bytte hele bakakselen til Vectra men gidder ikke stresse med det.

Det står ikke noe om at man må bytte til skiver bak får å få den godkjent i alle fall.

Det eneste jeg lurer på før jeg skal godkjenne den er dette som står i ommbygingspapirene:

Nedre bærearm i forstillingen på Ascona 1,8i hadde en spesiell innfestning, betegnet "carrier" i delefilmen. Denne er nødvendig for å hindre ustabilitet ved kraftig aksellerasjon.

Men skal snakke med han som bygde den om så det går nokk greit.

- 1986 Opel Ascona 1,8

Sorry får alle skrive feilene, dysleksi er noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wiktory

Er vell godkjent for 180-200hk å bremser 100ganger bedre en de orginale.

Hvis det er 256mm skivene du snakker om, er ikke disse godkjent til mere en 170hk har jeg hørt. Men skulle nokk holde i massevis.

Motorbytte er ikke noe problem, husk og ha skikkelig med verktøy tilgjengelig.

Når det gjelder byttet til skiver bak, trenger du ikke hele bakakselen, kun navene og skivene+håndbrekkvire fra vectra/kadet GSI. Hovedsylinderen til bremsekraft forsterkeren kan være greit å bytte med det samme, denne har en strørre diameter en den du har i dag dvs. større trykk, bedre bremse effekt.

TH

Nå: BMW 520 -97

Nå: -94 Astra F STV 2.0i 16v Turbo

Nå: -95 Corsa B 1,4i

EX: -90 Vectra A 2000 2.0i 16v 2wd

Ex: -89 Vectra A 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider