Gå til innhold

Denne Porschen var skummel billig??

Ranger emnet


BLACK.PEARL

Anbefalte innlegg

Bilen er helgalvanisert. Hvis bilen ikke har vært kollisjonsskadet er sjansen stor for at det er null rust.

Porsche begynte med galvanisering rundt 1976.

 

924 var et samarbeidsprosjekt mellom Porsche og Audi. Pga oljekrisa ville ikke Audi satse på en 2+2 sportsbil og Porsche kjøpte ut Audis eiendel i prosjektet. Bilene blei produsert ved Audis tidligere fabrikk i Neckarsulm. Her blei også 944-serien produsert (med unntak av en håndfull biler som blei produsert i Stuttgart). 924 motoren hadde lånt deler fra VW LT (tror dette var begrenset til toppen). Understell bestod i stor grad av VW deler.

Da 944 serien blei introdusert, hadde den en Porsche-utviklet 2.5L rekkefirer med 163HK. Understellet bestod i en viss grad av Golf deler. Dette blei endret halveis ut i 1985. Det eneste som gjenstod av Audi deler var girkassa, som ble benyttet t.o.m. 1991.

 

Prototypen til 944 havnet på 6. plass i sin klasse i Le Mans og var den bilen totalt som tilbrakte minst tid i depoet i løpet av racet.

 

Kewl bil.

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by schnellfahrer944

Bilen er helgalvanisert. Hvis bilen ikke har vært kollisjonsskadet er sjansen stor for at det er null rust.

Porsche begynte med galvanisering rundt 1976.

 

924 var et samarbeidsprosjekt mellom Porsche og Audi. Pga oljekrisa ville ikke Audi satse på en 2+2 sportsbil og Porsche kjøpte ut Audis eiendel i prosjektet. Bilene blei produsert ved Audis tidligere fabrikk i Neckarsulm. Her blei også 944-serien produsert (med unntak av en håndfull biler som blei produsert i Stuttgart). 924 motoren hadde lånt deler fra VW LT (tror dette var begrenset til toppen). Understell bestod i stor grad av VW deler.

Da 944 serien blei introdusert, hadde den en Porsche-utviklet 2.5L rekkefirer med 163HK. Understellet bestod i en viss grad av Golf deler. Dette blei endret halveis ut i 1985. Det eneste som gjenstod av Audi deler var girkassa, som ble benyttet t.o.m. 1991.

 

Prototypen til 944 havnet på 6. plass i sin klasse i Le Mans og var den bilen totalt som tilbrakte minst tid i depoet i løpet av racet.

 

Kewl bil.

 

I følge denne siden så ble alle bånd med audi brudt etter 924. Denne var ment som en "økonomi-sportsbil" med understell og dørhåndtak fra golf.. 2.0 motor fra audi 100 osv.

 

The biggest difference from 924 was the engine: instead of the Audi engine, 944 was powered by a true Posrche-built unit.

 

944 derimot, ble en bil som var noe mer påkostet.. Bredda skjermer, bedre motor, mer motstandsdyktig ovenfor rust, penere lakk.

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvite biler er vel generelt billiger..

 

 

. Porsche i likehet med andre "sportsbil-merker" henter en del hyllevarer fra store bilfabrikker dette er selvføgelig for å kutte kostnadene. Selv om mange av delene er ørlite forandret på eller modifisert..

 

Når det gjelder gearkassa på 944 er det egentlig ikke så mye som minner om audi-kassa den har sin opprinelse fra.

Den har betegnelsen porsche/getrag 016.8 eller 016.9 for US med sluttgear ratio på 3,89:1 på 016.8. Porsche synkroniserings ringer . En kunne også få den med 40% limited slipp diff som en option.

 

Når det gjelder understell besår det av mcperson front og torsionstaver bak. 20mm stabstag framme og 14mm bak som option. dempere etc kan variere alt etter option bilen ble levert med. tilnærmet perfekt vektfordeliing og fantastiske kjøreegenskaper..

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Audi og VW deler i 944 serien også. Som sagt var store deler av understellet på Type I (1982 til halveis ut i 1985) fra VW. Fra og med Type to (1985.5 -1991) blei dette endret. Fremdeles var girkassa basert løst på ett eller annet fra Audi (min er i tillegg utstyrt med 40% sperre og ekstern oljekjøler). Girkassene er kjent for å ryke hvis de blir mishandlet (burning, dumping av kløtsj o.l). Pent behandlet kan de forholdsvis greitt supportere 400++hk.

 

 

Motoren i 924 har aldri sittet i noen Audi. Blokka (ikke toppen som jeg skrev istad) er hentet fra VW LT (kassebil). Muligens veiva er fra samme motoren.

I 1986 kom det en 924S som hadde 2.5 literen.

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder pris, får en ofte det en betaler for. En mishandlet 944 kan fort bli veldig dyr å eie. Et godt behandlet eksemplar selges ofte for 50K - 70K (type 1) og fra 70K og oppover (type 2).

 

Uansett er det en morosom bil. Selv med ynkelige 163HK ( ;) )

Ønsker du mer, får du alltids bilen med Turbo.

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

944 kom som en viderutvikling av 924, og da med tanke på 924 Turbo.

 

En 924 gts er jo en bil å ønske seg, høyere er vel GTR`en med 375hk orginalt på 1121kg kun 17stk bygd.

GTS med bare 245hk

 

når det gjelder understellet på type 1 finner du heller ikke dette på noen vw/audi. en del av komponetene er de samme. Det er vel blandet deler fra boble og rabbiten framme, mens bak er porsche sitt.

 

når det er sagt er det vel vw/audi i alle porscher og Lamborghini for den sak... :)

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dj_LoVeHeArT

er det ekte luftinntak på sidene..eller er det sånne plastdritt greier?

 

Bare juks. Motoren får luft fra en snorkel som går ned i hjulbrønnen ved venstre hjul foran.

Luftinntakene er nok bare til pynt (hvis du kan kalle det for pynt).

Ekstralysene foran er uoriginale. Setene er ikke originale.

Det ser også ut som om det er satt på en annen spoiler på luka bak. Det er noe galt med enten panseret eller den venstre vippelykta.

 

Helårsdekk er vel en selvimotsigelse ;)

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by schnellfahrer944

Uansett er det en morosom bil. Selv med ynkelige 163HK ( ;) )

Ønsker du mer, får du alltids bilen med Turbo.

 

Sant det....i standard 944 85B med dårlige bakbremser og polyforinger foran,helt standard bil.. 1.14 på rudskogen...skulle gått fortere hvis ikke en teit M3 bremsa så tidlig i alle svinga... :) God bil.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår