Gå til innhold

Tenningsfeil

Ranger emnet


240stig

Anbefalte innlegg

Min B23AT vil ikke gå reint uansett hva jeg stiller tenninga på. Har prøvd fra 12 til 30 grader og den rykker og napper uansett. Nå står tenninga på ca 13-14 grader og den går jevnt og fint opp til 3000rpm så rykker den jævlig opp til 4000 så drar den jevnt igjen. Den samme tendensen viser seg hele tida, er mellom 3000 og 4000rpm den rykker. Er forøvrig der ladetrykket kommer for fullt også. Har bytta fordelerlokk, rotor, tennkabler og plugger. Skjønner faen ikke hvorfor den nekter å gå bra. Kan jo hende jeg må bytte hele fordeleren, eller er det andre ting jeg bør sjekke i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vakumslangen er koblet riktig tror jeg, men skal sjekke den skikkelig for å være sikker. tror ikke det er tenningsbank, har skrudd ned tenninga til rundt 12 grader nå og den rykker fremdeles, kan prøve enda lavere. turtelleren lever sitt eget liv, den hopper litt opp og ned, så derfor tror jeg det er tenninga. jeg kjøpte bilen nylig, og har renovert motoren med nye smidde stempler og stempelringer, så jeg har aldri fått den til å gå reint egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har fordeler med vakuumklokke og impulsgiver bør du sjekke vakuumslangen mellom vakuumklokka og innsugings/innsprøytningsmanifoilen, og generelt alle vakuumslanger. Du kan også åpne fordelerlokket og øvre delen av fordeleren samtidig som du suger i vakuumslangen inn til vakuumklokka (på fordeleren), og se om systemet nedi fordeleren beveger seg. Gjør det ikke det er det noe galt med vakuumklokka. Jeg måtte bytte impulsgiveren for å få slutt på problemet. Den i samarbeid med vakuumklokka styrer tenningspunktet avhengig av turtall i motoren min. Så om du har samme system som meg så kan dette være til hjelp. Men jeg må legge til at jeg ikke har samme motortype (B230A).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har fordeler med vakuumklokke og impulsgiver bør du sjekke vakuumslangen mellom vakuumklokka og innsugings/innsprøytningsmanifoilen, og generelt alle vakuumslanger. Du kan også åpne fordelerlokket og øvre delen av fordeleren samtidig som du suger i vakuumslangen inn til vakuumklokka (på fordeleren), og se om systemet nedi fordeleren beveger seg. Gjør det ikke det er det noe galt med vakuumklokka. Jeg måtte bytte impulsgiveren for å få slutt på problemet. Den i samarbeid med vakuumklokka styrer tenningspunktet avhengig av turtall i motoren min. Så om du har samme system som meg så kan dette være til hjelp. Men jeg må legge til at jeg ikke har samme motortype (B230A).

 

Hmm, det prøvde jeg, og ingenting rørte på seg nedi der. Skal undersøke dette litt nærmere. Evt sjekke bensintilførselen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at 12grader fortenning er korrekt til den motoren? Husker ikke hva det står i boka nå jeg... *måseetternårjegkommerhjem*

 

Nei, jeg er ikke sikker på hva som er optimalt for akkurat den motoren, men i haynes står det 12 grader på turbomotor, så jeg gikk ut ifra det. Har prøvd mye forskjellig da, men det samme skjer uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har bytta absolutt alt av tenningsdeler nå, ny coil og fordeler med elektronisk tenning. Det begynner å komme seg, nå går den bra på 1 og 2 gir men med full gass på 3 og 4 sliter den litt fra 3000 og oppover, virker liksom som noe bremser. Lurer på om det er for mye mottrykk i avgassen ellerno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasserne har nok ikke blitt gjort noe med på noen år tror jeg. Noen som veit hvem som kan gjøre service på dellorto rundt oslo-området? Har null peiling på det selv. Kjører bare 0,7 i ladetrykk. Har ikke prøvd under 10 grader fortenning, nå har jeg rundt 17-18 grader, og bilen går bra på 1 og 2 gir, men så blir den mongo når jeg slenger i 3 og skal dra videre fra 3000rpm og oppover. Hører ikke noe tenningsbank heller, den bare vil ikke dra videre liksom, rykker litt og er treig å få opp på turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår