Gå til innhold

basser

Ranger emnet

saab_alex

Anbefalte innlegg

jeg skal ha meg ei lukket kasse til mine 2 rfd-2212...

problemet er egentlig at jeg ikke veit hvor jeg skal sette kassa: det er jo 2 muligheter, i selve bagasjerommet eller i det lille rommet innerst mot setet!

for best bass burde jeg plassere kassen i bagasjerommet eller i det lille rommet mot setene, hvem vei burde jeg vende kassa?

MVH Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror d er lurt med bassrefleks til 2x12" rockford elementer. Men det er ditt valg.

Du hører vel bassen bedre om du har den i baksetet, men du kommer nok til å høre de elementene godt om de er i bagasjerommet også!

Jeg anbefaler bagasjerom, fordi det ser bedre ut, høres godt , og 2x12" rett bak hodet......

(Hvis jeg har forstått plasseringsforslaget riktig. )

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er snakk om å ha den i bagasje rommet uansett, han har snakket mye om volvo i vertfall(240).

der er det jo opphøyd på tvers av bilen i rett under, der bagasjeluka har "hengslene". det er vel dette rommet mot baksete ryggen han snakker om.

Det må vel vere bra å ha kassa der med elementene mot bakenden på bilen, da har du ivertfall massa bagasjerom igjen også. det skulle vel gå akkurat å få kassa under der med12". målte dette på en 740 en gang , regner med at det ikke er store forskjellen....

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKAL HA DEN I EN VOLVO 240 SEDAN JA:)

speeder: det som er problemet er at det er bare 31.5 cm under hattehyllen til gulvet, 12"=30 cm, da har jeg 1,5 cm og gå på opp til hattehylllen ... skal ha mdf plater på 19 eller 22mm, dvs: med 30 cm basser + (1,9x2 mdf=2,8) så kassen kommer til å bli 32,8 cm, ergo, jeg mangler1,3 cm.....? er dere ikke enig?

jeg ble foreslått lukket ja...den er jo mye mindre da.. tror dere at jeg kommer til å angre meg på at jeg ikke valgte bass refleks? blir jeg lei av lite bass fra basserene mine med tiden?

mistercartman: bassrefleks veit jeg ikke sikkert hvor mange liter skal ha men tror den skal ha 56 liter pr. sub. jeg ble også fortalt at lukket skal ha 35 liter. pr sub lukket....

det står i boka: vas-cu.ft (liter) 2.65 (75)

er det noen som har peil på målene så si ifra da!!!!

skal jo ha jbl decadene 6x9 i hattehylla.. men da får jeg vel ikke plass da? gar det fint å heve hattehyllen? det er jo ganske stor magnet på den!!!

mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan bli dårlig med plass under hatthylla ja. En jeg kjener har 740 med 3 stk 10" bygget inn der. låter ikke akkurat dårlig..

Vet ikke hvor lett det blir å heve hatthylla. Du må ihvertfall fram med vinkelsliper, men det tror jeg du må uansett for å få plass til 6*9. Det jeg ville gjort og skal gjøre til våren er å skjære vekk allt metall under hattylla(under filten der) og skru fast en mds plate eller noe liknende og montere 6*9'ene i den plata og trekke over med filt.. For det er et helvete å få det bra med den orginale hatthylla.. veldig lett for at det blir mye skrangling.

hvis du ikke har kjøpt 6*9'ene ennå så kjøp heller høytalere som passer rett inn i de orginale hullene i hatthylla. 5 1\4" eller noe. er ikke helt sikker. Tror ikke du vil få noe dårligere lydopplevelse av dette.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

SKAL HA DEN I EN VOLVO 240 SEDAN JA:)

speeder: det som er problemet er at det er bare 31.5 cm under hattehyllen til gulvet, 12"=30 cm, da har jeg 1,5 cm og gå på opp til hattehylllen ... skal ha mdf plater på 19 eller 22mm, dvs: med 30 cm basser + (1,9x2 mdf=2,8) så kassen kommer til å bli 32,8 cm, ergo, jeg mangler1,3 cm.....? er dere ikke enig?

Du må ikke nødvendigvis bygge kassen så den blir 19mmX2 høyere enn basseren da...

kan jo ha en frontplate på 31,5 cm( eller litt mindere da)

basserne er jo 30cm i ytterkant, så du har fortsatt noe å skru fast elementene i.

Du vil få mere bass hvis du bruker en bassrefleks, men en tightere og finere bass fra en lukket kasse.

Det trengs mere effekt for å få et like høyt basstrykk fra en lukket som fra bassrefleks.

Du kan jo eventuelt gå ned til 2x10" eller opp til 3x10", hvis du ikke har handlet bassere enda da.....

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror forøvrig ikke at det blir noe plassproblem selv om du velger en bassrefleks.....

Vil tro at den kassen også vil gå inn i det "lille" rommet som du kaller det.

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19mmx2 er jo mdf plater på over- og undersiden!!!

kommer jeg uansett til å få en ganske fæl bass av disse så jeg ikke trenger noe bassreflex?

har en audison lrx 1.400 som vist driver de perfekt! eller?

dere som har peil på dette: hva ville dere ha brukt en lukket eller en bassreflexkasse?

uansett vil jeg ikke få plass til den store magneten under hattehylla hvis jeg har minus 1,3 cm.... er det vanskelig å heve hattehylla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

19mmx2 er jo mdf plater på over- og undersiden!!!

kommer jeg uansett til å få en ganske fæl bass av disse så jeg ikke trenger noe bassreflex?

har en audison lrx 1.400 som vist driver de perfekt! eller?

dere som har peil på dette: hva ville dere ha brukt en lukket eller en bassreflexkasse?

du trenger ikke å ha topp og bunn plata oppå front plata, du kan ha de "bak"......

Hvor brett og dyp er det lille rommet da?

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider