Gå til innhold

Teste e. vindusheiser før montering?

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Jeg har etpar el. vindusheiser hentet fra en Suzuki Balerno som er tilpasset min bil. Før jeg monterer de inn ønsker jeg å teste at de virker. Heisene er komplette med orginal bryter påmontert.

Det er tre ledninger: en rød, en blå og en grønn.

Hvordan kobler jeg disse på et bilbatteri for å teste at heismotoren funker som den skal?

 

Regner med den røde skal på pluss, men hva med de to andre? Som dere sikkert skjønner, er jeg temmelig grønn på bilelektro.

 

Hvis jeg setter en sikring midlertidig på den røde ledningen til plusspolen på batteriet, kan jeg kanskje bare prøve meg fram?

 

Kan kanskje noen være behjelpelig med koblingsskjema for dørene på Suzuki Balerno?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt greit nok.

Nå er jeg vel vanskelig, men jeg kunne veldig gjerne tenkt med å teste at alt funker, også bryteren.

 

Poenget er at dette skal inn i døra på en 1934 Ford hotrod. Døra er nå adskilt i ytterdør("dørskinn") og innerdør. Når dette settes sammen igjen blir det er h**** å fikse/rette på saker & ting.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eg vet hvorfor det er 3 ledninger ut av bryteren....

 

Du nevnte at det var fra bak dørene til ein bil, disse har "sikkerhet" fra hovedenheten i førerdøra for å kunne låse dem av, og kunne styre dem fra hovedenheten..

 

En av dei 3 ledningene skal ha pluss.. (for eks. fra når du vrir om tenningen)

Menst dei 2 andre er for fjernstyring av vinduet fra hovedenheten.

Dei 2 ledningene må kobles til jord uansett, for å kunne bruke det.

Vist du vil ha "fjernstyring" av vinduet, kobler du om slik at ein bryter flytter 1 av dei 2 ledningene over til pluss, isteden for jord..

 

Eg vett ikkje om eg klarte og gjøre det forståeligt for deg her, eg sitter med koblings skjema foran meg. Muligt det blir litt lettere for min del da.. ;) Dette koblings skjemaet er for ein Nissan Primera P11-144. Men eg rekner med det er ganske "standard" funksjonsmessigt på bilmerkene.

 

Du får prøve dette her, og se ka som skjer..

 

vindusheis.jpg

 

Bildet viser bryteren og el motoren. Den som er merket rød, er "konstant" pluss, menst dei andre 2 blir dei som skal til jord..

U= Opp N= Nøytral stilling D= Ned, du ser her at pluss ikkje er koblet fram til motoren i nøytral stilling, så ved hjelp av dette burde du klare og måle deg frem til hvilke ledninger du skal ha tak i.. *Lykke til*

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist den røde ledningen er for plussen.. ja.. !;)

 

Vist den ikkje er det, så kan det oppstå ein kortslutning der, så det er nok like greit og stappe på ein provosorisk sikring menst du prøver! (enten på + eller - ,samme suppa)

 

Edit: Det kan jo hende det ikkje er likt.. så det kan verr greit og ha i bakhuet.. (men det er bare så, så mange måter og koble det på, så logikken sier at det er likt)

 

 

Edit 2: Forresten, si i fra vist det fungerte!! (Blei nyskjerrig om eg faktist har klart og gi et brukende svar for en gang skyld!? *hehehe* :D)

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår