Gå til innhold

Hva er forskjellen på de forskjellige helsyntetiske motor oljene?

Ranger emnet

Ola

Anbefalte innlegg

Dette lurer da jeg på..

Jeg bruker Mobil1 0-40w , men mange sier dette er bortkastete penger.. Er det det?

Alle synspkt mottas med takk :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror det er fornuftig å kjøre på en skikkelig olje. Om du kjører på Mobil 1 eller helix tror jeg kanskje er mindre viktig, men det er helt klart forskjell på oljer!

Kan i alle fall trekke frem et helt konkret eksempel - mistet oljetrykket på min Golf 16V uten forvarsel for et par år siden. Den var da kjørt 7000km etter oljeskift med Biltema olje og oljen var så skitten at trykkventilen på oljepumpen ble holdt åpen av slam. (Ikke se på meg, det var ikke jeg som helte oljen på!) Mekanikeren som så på det var overbevist om at jeg måtte ha kjørt flere år på samme olje...

Kjørte siden både 10 og 12.000 km på Helix olje uten at denne var spesielt skitten. Oljen er kanskje den samme, men tilsetningene er ikke de samme - og det er de som holder sot og partikler svevende.

Så personlig ville jeg sagt - kjøp en merkevare olje, men kjøp den der den er billig. Kan f.eks anbefale Mekk-kjeden, som har gode priser på bl.a Valvoline.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det jo ganske mange som påstår at en olje som blir skitten, gjør en bedre jobb å da..?

Jeg bytter olje så fort olja blir mørk/sort.. , men aldri over 10000km.. Helst hver 5-7000km.

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et problem med oljen min..

Jeg forstår ikke egentlig heller..

Jeg kjørte i 2 uker og Olja var på bra nivå.. plutselig var den nede under minste "streken"...

Dette har skjedd flere ganger..

Hva kan det være?

Lekasje? Toppakningen er byttet, kanskje det er bunnpannepakningen?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All utvendig lekkasje på motoren, dukker opp i form av synlige tegn på blokka, på platen noen har under motoren, på asfalten, eller som stygg lukt..

01` Seat Leon 4x4 20vT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører med Shell Helix ultra racing 10W-60 eg,

veldig godt fornøyd med den.

Denne er jo eindel tjukkere og skal tåle høgere temperatur enn andre oljer.

helix ultra

Har for vane og skifte olje kvar 5000 km eg då, så olja rekker jo ikkje bli gammel.

Kjørte tidligere på Mobil 1 5W-50, fornøyd med den og, ikkje 0W-40 den blir for tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de med turbomotor så anbefales det å kjøre med en tykk olje.På vinterstid kan det være greit med en tynn olje.Men tenk deg en 0/40 olje som er 120 grader.Den er ikke akkurat tyktflytende da.Smører ikke så bra heller.Synes egentlig Mobil1 er oppskrytt,kun masse reklame som gjør at den selger.Men det er min mening.Holder meg til Valvoline jeg :) :)

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med AQT. Brukte mobil 1 før men jeg fikk så lavt oljetrukk av den at jeg gikk over til valvoline. Samme spec på olja men 1,5 bar høyere olje trykk. Hørt forskjell på gangen på motoren også. Går mykere med valvoline. Dette har jeg prøvd på mange motorer. Sker det samme hver gang. Alldri mere mobil 1.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken valvoline olje er dette? Og hvor kjøper dere den?

Pris? Har ikke sett valvoline i salg her jeg tror jeg.

01` Seat Leon 4x4 20vT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil nå med sugemotor bruker jeg en olje som heter Maxlife.Beregnet for biler som har gått over 100`km.Den renser godt opp har jeg lagt merke til og motoren går som en klokke.På turbomotoren min kommer jeg til å kjøre med Valvoline Racing 10w/60 som er en olje som holder viskositeten selv når den er varm.Men den koster litt da.........

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider