Gå til innhold

Kræsjet i går. Med Sierra

Ranger emnet


corcky

Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte med en kammerat av meg i går med en Sierra 2.0is.

Han fikk vognkortet i går så det var første gang han selv kjørte den skikkelig.

 

Dette var en helt standard IS som han hadde kjøpt uken før.

Han var storfornøyd med bilen. Nesten like bra akkselerasjon og veigrep som min BMW e36 325 sa han.

 

Vi hadde kjørt i ca 30min før han fant ut at han skulle teste akkselerasjon og veigrep.

Han bremset ned til 0 og akkselrerte. Dette var ca 30-40m før en sving.

 

Han akkselrerte det bilen var god for, slapp hverken gassen eller bremset i svingen, med det resultat at bilen slappmed ræva.

Uerfaren sjåfør som han er slapp han heller ikke gassen eller bremset når bilen fikk sladd, så sladden pågikk i ca 40-50m fra side til side før vi traff autovernet med fronten og snurret rundt før vi traff autovernet igjen. Denne gangen langs siden. Jeg annslår farten ved sammentreff til 80+kmt.

 

Onkel Politi og brannvesen ble tilkalt. (ikke av oss) og stilte oss en hel del spørsmål før turen bar opp på sjukehus for sjekk.

 

Fronten på Sierraen og autovernet gav heldigvis godt etter så slapp unna med litt forslåtte muskler i arm og skulder.

 

Resultat av lufteturen:

 

* Knust Sierra IS

 

* 5 knekte autovern påler + noen skjeve.

 

* Forslåtte muskler.

 

Konklusjon:

 

* Sierra er slapp i ræva

 

* Standard Sierra 2.0IS har ikke like god akkselerasjon og veigrep som senket BMW 325 E36.

 

* Autovern er bra å ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.... bra det gikk nogelunde bra da. Da kan jo du gi svar på et spørsmål som alltid folk på forumet diskuterer: Er sierra'n fin å kræsje med ? :D

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OFF-TOPIC:

Bare for å pirke litt... Så du skrev dette:

 

 

Originally posted by corcky

Uerfaren sjåfør som han er slapp han heller ikke gassen eller bremset når bilen fikk sladd

 

 

Dette er vel nettopp noe man IKKE bør gjøre?

Får man skrens og vil redde den inn "tryggest" mulig (men fare for hard kontra) bør man trykke inn clutchen.

Er man litt mer "rutinert" derimot bør man kontrastyre og holde gassen. Ikke nødvendigvis i bunn, men nok til at motoren ikke bremser hjula (noe som fører til at de får enda mindre grep).

Det samme gjelder det å bremse i sving... Når man bremser flytter man vekta fremover i bilen, som igjen fører til mindre grep bak.

 

Og det å passe på at man har myke overganger mellom gass og brems (og ellers i kjøringa) er vesentlig for veigrepet.

 

Dette burde folk teste seg litt fram på. Det gir litt andre dimmensjoner i sladdinga(og grip-kjøring), enn bare å gasse bilen ut i svingen :)

 

Ellers så bør man ALLTID kjøre med såpass margin når man kjører på vanlig vei, at man har "råd" til å ta en oppbremsing (og evt liten oppretting) i svingen.

 

Dette er ikke ment som ett besserwisser-innlegg. Bare deler mine erfaringer:)

-Kenneth

 

Drift Happens! No guts no glory!

http://www.kennethgroth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Xenon

OFF-TOPIC:

Bare for å pirke litt... Så du skrev dette:

 

 

 

 

 

Dette er vel nettopp noe man IKKE bør gjøre?

Får man skrens og vil redde den inn "tryggest" mulig (men fare for hard kontra) bør man trykke inn clutchen.

Er man litt mer "rutinert" derimot bør man kontrastyre og holde gassen. Ikke nødvendigvis i bunn, men nok til at motoren ikke bremser hjula (noe som fører til at de får enda mindre grep).

Det samme gjelder det å bremse i sving... Når man bremser flytter man vekta fremover i bilen, som igjen fører til mindre grep bak.

 

Og det å passe på at man har myke overganger mellom gass og brems (og ellers i kjøringa) er vesentlig for veigrepet.

 

Dette burde folk teste seg litt fram på. Det gir litt andre dimmensjoner i sladdinga(og grip-kjøring), enn bare å gasse bilen ut i svingen :)

 

Ellers så bør man ALLTID kjøre med såpass margin når man kjører på vanlig vei, at man har "råd" til å ta en oppbremsing (og evt liten oppretting) i svingen.

 

Dette er ikke ment som ett besserwisser-innlegg. Bare deler mine erfaringer:)

 

Helt enig.... Mye av det nybegynnere gjør feil at jo såklart at de ikke kjenner bilen helt, og dermed reagerer noen øyeblikk for sent og dermed kommer sladden og den er etterfulgt av en kontra-delux...

 

Spesielt viktig med myk vektoverføring på en sierra også pga vektfordelig/balanse i bilen.....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd. Håper det går bra med dere begge.

Får lyst til å moralisere, og banne over hvorfor ungdom ikke kan bruke hodet.

Dere skal være sjeleglade for at dere ikke tok med dere noen andre på veien:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=249852

 

Men uansett, mennesket er ikke perfekt. Og heldigvis lærer de fleste av sine feil. Så god bedring, og si ifra når de du sitter på kjører som idioter. Det gjør jeg når jeg sitter på med folk som ikke kan kjøre.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Xenon

OFF-TOPIC:

Bare for å pirke litt... Så du skrev dette:

 

 

 

 

 

Dette er vel nettopp noe man IKKE bør gjøre?

Får man skrens og vil redde den inn "tryggest" mulig (men fare for hard kontra) bør man trykke inn clutchen.

Er man litt mer "rutinert" derimot bør man kontrastyre og holde gassen. Ikke nødvendigvis i bunn, men nok til at motoren ikke bremser hjula (noe som fører til at de får enda mindre grep).

Det samme gjelder det å bremse i sving... Når man bremser flytter man vekta fremover i bilen, som igjen fører til mindre grep bak.

 

Og det å passe på at man har myke overganger mellom gass og brems (og ellers i kjøringa) er vesentlig for veigrepet.

 

Dette burde folk teste seg litt fram på. Det gir litt andre dimmensjoner i sladdinga(og grip-kjøring), enn bare å gasse bilen ut i svingen :)

 

Ellers så bør man ALLTID kjøre med såpass margin når man kjører på vanlig vei, at man har "råd" til å ta en oppbremsing (og evt liten oppretting) i svingen.

 

Dette er ikke ment som ett besserwisser-innlegg. Bare deler mine erfaringer:)

 

Tenkte det samme når jeg leste det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Xenon

OFF-TOPIC:

 

Dette er vel nettopp noe man IKKE bør gjøre?

Får man skrens og vil redde den inn "tryggest" mulig (men fare for hard kontra) bør man trykke inn clutchen.

Er man litt mer "rutinert" derimot bør man kontrastyre og holde gassen. Ikke nødvendigvis i bunn, men nok til at motoren ikke bremser hjula (noe som fører til at de får enda mindre grep).

Det samme gjelder det å bremse i sving... Når man bremser flytter man vekta fremover i bilen, som igjen fører til mindre grep bak.

 

Og det å passe på at man har myke overganger mellom gass og brems (og ellers i kjøringa) er vesentlig for veigrepet.

 

Dette burde folk teste seg litt fram på. Det gir litt andre dimmensjoner i sladdinga(og grip-kjøring), enn bare å gasse bilen ut i svingen :)

 

Ellers så bør man ALLTID kjøre med såpass margin når man kjører på vanlig vei, at man har "råd" til å ta en oppbremsing (og evt liten oppretting) i svingen.

 

Dette er ikke ment som ett besserwisser-innlegg. Bare deler mine erfaringer:)

 

Drifter Xenon... Tror jeg må leie deg inn i føreropplæringa her jeg ;) :D Fin post :D

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pudding

 

Drifter Xenon... Tror jeg må leie deg inn i føreropplæringa her jeg ;) :D Fin post :D

 

Pudding: Vi kan trene sammen? :) Du monterer kameraene dine på bilen min... og jeg viser deg? :)

Ikke det at jeg tror jeg har så veldig mye å vise deg... Du drifter jo bra du! Det jeg har sett ihvertfall.

-Kenneth

 

Drift Happens! No guts no glory!

http://www.kennethgroth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

ikke rart forsikringene i landet er dyre når det finnes så talentlause sjåfører rundtomkring..

 

 

Når en gjør noe slikt så kan en like gjerne drite i å klage på forsikringsprisen etterpå..

 

 

Nå er det vel veldig få av oss her som var spesielt råe til å kjøre de første åra vi hadde lappen da. Men selvkontroll og evnen til å se sine egne begrensninger er to ting mange absolutt ikke har for mye av...

 

Det burde bli tilbudt kjørekurs når man er ferdig med lappen. Da mener jeg ikke flere kjøretimer, men et skikkelig kjørekurs - hvor man lærer å kjøre på grensa. Eneste måten å lære å kjøre på grensa er ved å overskride den :) Men det er lite ideelt både å kjøre på grensa, og å finne grensa, på vanlig vei...

-Kenneth

 

Drift Happens! No guts no glory!

http://www.kennethgroth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår