Gå til innhold

Avgifts Norge. IGJEN!

Ranger emnet

ehrnst

Anbefalte innlegg

Det som irriterer meg er det overfomynderiet som dukker opp her til lands, en skal komme alt usunt til livs tydeligvis. Professor i Sosialmedisin Per Fugeli har ved flere anledninger sagt at der er usunt å fokusere på å bare være sunn. Det blir en frykt for å være usunn, noe som tar bort noe av gleden ved å leve. F,eks: En person som jobber og holder seg i form, men tar seg en røyk i ny og ne er ikke noe mer usunn enn en person som ikke holder seg i form og ikke røyker.

Ta f,eks regjeringens plan om overvekt. Her skulle de overvektige slankes og bli mer aktive og sunne. Tror ingen som er overvektige vil bli sett på som personer med et problem, det skaper ofte fysiske problemer. Ingen får et godt og lykkelig liv ved å sitte hjemme å telle kalorier.

Det er per dags dato ikke bevist at snus er helseskadelig, på boksene står det: "Denne tobakksvaren kan være helseskadelig og er avhengighetsskapende".

Og som andre sier så gir en økning i avgifter bare økt smugling og hjemmebrenning. Vi husker vel alle smugler spriten som drepte x-antall personer for en tid tilbake?

Tror mange av tobakks motstanderne har problemer med å tenke årsak/virkning, ingen smugler bare for moro skyld.

Jeg påstår ikke på noen måte at snus, røyk og alkohol er bra, men litt fornuft må det da gå ann å bruke.

Just my 000,002£

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

de fleste starter å røyke pga at det blir en sosial gjeng som røyker sammen. Synes det er ganske utrolig at folk i 04 fortsatt greier å starte å røyke. Spesielt jenter har en greie ang røyking.

gode lenker for folk med svake sjeler.::

http://www.tobakk.no/fakta/index.htm

;) smoke_the_shit.jpg

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by B.T.i

Det som irriterer meg er det overfomynderiet som dukker opp her til lands, en skal komme alt usunt til livs tydeligvis. Professor i Sosialmedisin Per Fugeli har ved flere anledninger sagt at der er usunt å fokusere på å bare være sunn. Det blir en frykt for å være usunn, noe som tar bort noe av gleden ved å leve. F,eks: En person som jobber og holder seg i form, men tar seg en røyk i ny og ne er ikke noe mer usunn enn en person som ikke holder seg i form og ikke røyker.

Ta f,eks regjeringens plan om overvekt. Her skulle de overvektige slankes og bli mer aktive og sunne. Tror ingen som er overvektige vil bli sett på som personer med et problem, det skaper ofte fysiske problemer. Ingen får et godt og lykkelig liv ved å sitte hjemme å telle kalorier.

Det er per dags dato ikke bevist at snus er helseskadelig, på boksene står det: "Denne tobakksvaren kan være helseskadelig og er avhengighetsskapende".

Og som andre sier så gir en økning i avgifter bare økt smugling og hjemmebrenning. Vi husker vel alle smugler spriten som drepte x-antall personer for en tid tilbake?

Tror mange av tobakks motstanderne har problemer med å tenke årsak/virkning, ingen smugler bare for moro skyld.

Jeg påstår ikke på noen måte at snus, røyk og alkohol er bra, men litt fornuft må det da gå ann å bruke.

Just my 000,002£

fakta om snus:

http://www.tobakk.no/fakta/faktasnus_bm.htm

Enig i noe av det du skriver.. En kan ikke fokusere for mye på sunnhet.. Men en bør jo tenke over hva en gjør for det...

Folk som drakk seg ihjel på smugler spriten fikk en skjebne som ikke var fortjent, men jeg ventet på att slikt skulle skje. Har en så store alkoholproblemer at en må ty til smuglersprit for å få dagene til å gå så bør en snarest oppsøke blå kors. Tror ikke det var den vanlige mann som koste seg litt i helgene som satte dette til livs.. Og det sier noe om IQ til disse folka da de fortsatt tyller i seg dette.. Prisen på polet er ikke så ille synes jeg, betaler mer eller gjerne det det koster for å få rett vare.

At folk klager på prisen på sprit er litt feil synes jeg. Prisen er ikke så veldig i utakt med våres inntekter..

om 100år er alt glemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

fakta om snus:

http://www.tobakk.no/fakta/faktasnus_bm.htm

Enig i noe av det du skriver.. En kan ikke fokusere for mye på sunnhet.. Men en bør jo tenke over hva en gjør for det...

Folk som drakk seg ihjel på smugler spriten fikk en skjebne som ikke var fortjent, men jeg ventet på att slikt skulle skje. Har en så store alkoholproblemer at en må ty til smuglersprit for å få dagene til å gå så bør en snarest oppsøke blå kors. Tror ikke det var den vanlige mann som koste seg litt i helgene som satte dette til livs.. Og det sier noe om IQ til disse folka da de fortsatt tyller i seg dette.. Prisen på polet er ikke så ille synes jeg, betaler mer eller gjerne det det koster for å få rett vare.

At folk klager på prisen på sprit er litt feil synes jeg. Prisen er ikke så veldig i utakt med våres inntekter..

Du har helt rett Kjetilr, mange av dem som omkom som følge av giftspriten var personer som hadde alkohol problemer, men det er tross alt unødvendig uansett.

Jeg har sluttet å røyke, bruker ca. 2 bokser snus i uka og drikker kanskje 2glass rødvin i uka(seriøst), men jeg lar tross alt andre få beholde sine små gleder her i livet.

At prisene reflekterer våre inntekter er ikke helt sant, er vel basert på gjennomsnitts inntekt. De som tjener mindre vil da ofte søke etter smugler varer o.l.

Men, ellers er jeg helt enig med deg:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig så koser jeg meg med god mat, vin og litt andre alkoholholdige drikker i helgene..

Jeg vil gjerne la folk beholde sine gleder, men folk må få vite mer om skadevirkninger av det de gjør.

Men har aldri røykt andre ganger enn for å prøve når jeg var yngre.. Foreldrene mine røyker konstant.. så mulig jeg har fått skrekken fra det.. hehe..:D

om 100år er alt glemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Orph

Å si at det bare er folk med alkoholproblemer som drikker smuglersprit er heeeelt feil ! Mange av de er jo ungdommer ! Jeg drakk veldig mye smuglersprit da jeg var mindre, mye fordi jeg hadde lite penger, og det var en billig måte å drikke seg full på ! Ingen fortalte meg noen gang om risikoen... Er heldigvis mange år siden jeg sluttet med det nå, nå går det bare i polvarer, men å skjære alle under en kam er feil.

Er vel ingen av oss som har sagt alle som drikker smuglersprit har alkohol problemer, men det er et faktum at de fleste som døde pga giftspriten var personer som er mer tilbøyelig til å ta seg en dram hver dag, hvis du skjønner?

Smugler sprit blir vel satt i samme bås som hjemmebrent, og Hb har jeg drukket x-antall liter av(er fra lofoten:D) tidligere.

Men, ellers er jeg helt enig med deg. :)

Bare synd at ingen i regjeringen er det:rolleyes:

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psss.. synest folk skal bestemme selv hva de drikker og røyker osv. Hvorfor skal noen enkelte personer bestemme hva du skal kjøpe eller ikke, med å sette prisen så jævlig mye opp. De gjør det på den enkleste måten for å få vekk problemet.. Blir så forbanna på sånne saker som dette, snuser ikke selv, men blir dårlig når noen tror de skal bestemme over andres liv. La nå folk kjøpe hva de vil for faen, det hjelper ikke med høyere priser, snuser du så snuser du, samme med alkohol også!

BMW 325i Sleden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo flere uavhengige undersøkelser som har bevist at snus er kreftfremkallende og øker risikoen for både diabetes og hjerteinfarkt.

den undersøkelsen som "viste" at snus ikke er skadelig er gjennomført i sverige, og sikkert veeldig objektiv :rolleyes:

men for all del, ha i dere hva dere vil for min del, så lenge damene holde seg unna klinet :D

-endorfun- www.smartforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel..nå kommer tax-free butikker å tjene fett i tiden framover..hehe :)

fikk vite i dag av noen jeg kjenner at det ikke er noen grense på hvor mye snus du kan kjøpe i tax-free`n.. lite genialt eller..hhe (de vet for de spurte noen som jobbet i en slik butikk på en flyplass!)

men er jo sykt at vi snusere oxo skal bli kriminellisert oxo nå da..holder det ikke med alle som synder via røyk og alkohol?? (jodda..jeg har røykt selv..og drekker og..hehe)

nye smugler trenden blir vel snus-smugling..hehe..ser det for meg.. linje i VG: nytt lass med snus tatt av tollen på svinesund.. et parti på 500 kg ble tatt fra en ukrainsk lastebil som ble kjørt av en spansk talende danske.. (satt jævlig på spissen..hehe)

nei..gi FrP makta for en stund..la oss se hva de får til.. heia Carl I. Hagen

:pisser: KrF:ssip:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by The cowboy

vel..nå kommer tax-free butikker å tjene fett i tiden framover..hehe :)

fikk vite i dag av noen jeg kjenner at det ikke er noen grense på hvor mye snus du kan kjøpe i tax-free`n.. lite genialt eller..

Det er maks 10 bokser, men nå kommer det tax-free når du lander og så da kan du sikkert kjøpe så mye du vil:) 109,- for 5 bokser:D

quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by andrej1

Det er maks 10 bokser, men nå kommer det tax-free når du lander og så da kan du sikkert kjøpe så mye du vil:) 109,- for 5 bokser:D

det er det vi alle trodde det..men når de spurte de som jobbet bak disken om hvor mange de egentlig kunne ta med..så sa de at snus går ikke under tobakks loven i den grad..så her er det bare å hamstre inn!

og når det kommer fra folk som jobber i tax-free butikken så velger jeg å tro dem..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MR_Simba

like så greit å planet egne små sjenerte tobakksplanter..namnam..yummy

Noen mener det vokser tobakksplante på en liten øy i nord-norge (lofoten)... bodde der i 15,5 år..

Noen som vet hvordan en tobakksplante ser ut, så jeg kan sammeligne dem og starte produksjon

Jeg verken røyker, drikker eller snuser, men jeg mener avgiften er for høye på dette..

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider