Gå til innhold

Kappe fjærer?

Ranger emnet

-EKS-

Anbefalte innlegg

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Demperen kan vere så stiv eller blaut som den bare vil.. Det er uansett fjøra som tilsier høyden på bilen.... Kun fjøra som holder bilen oppe.. Demperen skal bare jevne ut dabbinga som fjøra lager..

Derfor dei anbefaler stivere dempere til stivere fjører.. Slik at demperen skal klare og dempe dabbinga til fjøra effektivt nok..

Du hører ofte snakk om samstemt senkesett. Der demperen er samstemt med fjøra, men med justerbare dempere så kan du bruke mange forskjellige fjør merker, akkuratt fordi du kan stille inn demperen til den harmoniserer med fjøra du bruker..!

Så sånn er det!! :D

(bare ta ein demper og prøv selv.. Sett den ene enden på bakken, og legg vekta di på den andre enden.. Ka skjer??)

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Moldvarp

Demperen kan vere så stiv eller blaut som den bare vil.. Det er uansett fjøra som tilsier høyden på bilen.... Kun fjøra som holder bilen oppe.. Demperen skal bare jevne ut dabbinga som fjøra lager..

Så sånn er det!! :D

(bare ta ein demper og prøv selv.. Sett den ene enden på bakken, og legg vekta di på den andre enden.. Ka skjer??)

Hva som skjer? Den dytter opp igjen. Gassdempere har gjerne litt trykk, men det er ikke så fryktelig mye. Det holdt akkurat til at den ganske signe laurelen min ble litt høyere bak og ikke så fult så sliten ut lenger.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Gjer som dei smarte bøheringane på 240 og laurelane, fjern fjørene, blir det ikkje lågt nok, fjern demparane au.

hehehe.. Jeg har 40 mm senkefjører på 240`n som jeg har leika meg litt med vinkelsliperen på...funker fint det. Har egne fjører som jeg bruker til eu-godkjenning og slikt da;)

`09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :)

`91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres)

`08 Ford Kuga 4x4 (solgt)

`07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt)

`91 Volvo 240 stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

Hva som skjer? Den dytter opp igjen. Gassdempere har gjerne litt trykk, men det er ikke så fryktelig mye. Det holdt akkurat til at den ganske signe laurelen min ble litt høyere bak og ikke så fult så sliten ut lenger.

Gassdempere har jo ein gassblære for å holde trykk på olja, slik at det ikkje skal oppstå luftbobler i olja under aktiv kjøring.. Dermed holder demperen sin gode dempende virkemåte selv under "hard" kjøring..!

Det er jo ingen fjør inni demperen, så når du først har trykket demperen heeeelt sammen, så må du dra den opp igjen selv..

Vist den "spretter" opp igjen, så fungere den ikkje skikkeligt..

(demperen skal dempe i begge retninger, ikkje bare 1 retning)

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk visst du kapper mer en 40 mm på vanlig koni lengde, da er det lett for å ta knekken på dem visst man ikke har korte gule koni.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Moldvarp

Gassdempere har jo ein gassblære for å holde trykk på olja, slik at det ikkje skal oppstå luftbobler i olja under aktiv kjøring.. Dermed holder demperen sin gode dempende virkemåte selv under "hard" kjøring..!

Det er jo ingen fjør inni demperen, så når du først har trykket demperen heeeelt sammen, så må du dra den opp igjen selv..

Vist den "spretter" opp igjen, så fungere den ikkje skikkeligt..

(demperen skal dempe i begge retninger, ikkje bare 1 retning)

KYB-demperene som jeg kjøpte splitter nye til laurelen var gassdempere, og de hadde et visst trykk oppover. Jeg kunne presse dem sammen med henda, men slapp jeg, så seig de oppover igjen. Absolutt ikke noe spretting, men dog et visst press.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

KYB-demperene som jeg kjøpte splitter nye til laurelen var gassdempere, og de hadde et visst trykk oppover. Jeg kunne presse dem sammen med henda, men slapp jeg, så seig de oppover igjen. Absolutt ikke noe spretting, men dog et visst press.

Jepp. Alle gassdempere er slik, men trykket er ikke mer enn en kilo eller to, og har ikke noen betydning for bilens høyde...

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider