Gå til innhold

Kupevarmeren som aldri blir varm - Jetta

Ranger emnet


wabby

Anbefalte innlegg

Har problemer med å få varme inn i kupeen, dette startet for noen uker siden.

 

Har prøvd å bytte termostat, luftet vannet, koplet av slangene som går inn i torpedoveggen og koplet på hageslange for å spyle ut evt dritt ut av kupevarmeren, har også prøvd radiator rens.

Ingen nytte noe av det over, Har sjekket wire fra varmeregulatoren og den ser bra ut.

 

Slik oppfører den seg:

Når bilen er kald og holder på å bli varm så kommer varmen delvis i bilen, når den blir så varm at termostaten åpner så forvinner all varme i kupeen.

 

Virker som at vannet blir tving inn i kupeen mens termostaten lukker, men når den åpner så er det formye motstand i kupeen slik at den ikke dytter vannet igjennom.

 

Mellom de to slangene som går inn i torpedoveggen går det en tynn lange imellom, virker som den skal ta trykket dersom det blir for høyt. Prøvde å plombere denne slik at vannet ble tvingt inn i kupeen. Men dette hjalp heller ikke. Så denne slangen er satt tilbake.

 

Legger med et gammelt bilde av bilen for å vise hvilken slange jeg plomberte.

 

plombering.jpg

 

Håper dere har noen forslag på hva som kan være galt ;)

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg er ingen ekspert men det høres ut for meg som at er for lite vann i systemet. Slangene som går gjennom varmeapparatet er jo det høyeste punktet og det betyr at det er det første stedet som mister gjennomstømning hvis det blir for lite veske.

Tengte det at det er tilstrekkelig veske når temostaten er lukket men når motoren blir var nok til at den åpner seg vil reservoaret tømme seg og sirkulere i blokken men ikke gjennom varmeapparatet. Ville vertfall prøvd å kjøre bilen riktig varm og sjekke om resovoaret er tomt evt. kjenne på slangen tilvarmeapparatet om det er vann i disse, hvis ikke sjekk vilke slanger som er gjennomstrømning i, kjenner fort om de er varme og harde eller kalle og bløte. på den måten kan man finne evt blokeringer.

*good luck*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Øyvinds teori - høres ut som om det er lite vann. Forsvinner det vann fra systemet? Noen VAG -folk der ute som vet om luft pleier å samle seg i sustemet? Hvor lufter en i så tilfelle?

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet forrige vinter i min jetta.

Jeg byttet ut de slangene som går inn til varmeregisteret med helt vanlige slanger uten de ventilene som sitter der. Har siden hatt varme.

Disse ventilene sperrer altfor mye.

Byttet termostat også, men dette var pga motor temperaturen ikke ble høy nok.

Jeg har sett at noen golf/jetta ble levert med disse ventilene du har og noen uten. Stikk innom hoggeren og finn sånne slanger uten ventiler.

 

Du skriver at du har spylet gjennom varmeregisteret.. det virket som vannet gikk greit gjennom der?

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet renner fint igjennom, det er ikke noe problem. Var ikke store motstanden heller ved å blåse ut vannet.

 

Det er nok vann i bilen, og når termostaten åpner så er reservatet forsatt fullt, all luft er ute av systemet.

 

Disse slangene du tenker på med ventiler ? Er ikke helt med på hva du tenker på da, eller hvor de sitter ?

 

Hadde vært fint om du kunne forklart det litt bedre.

 

Takk!

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

Vannet renner fint igjennom, det er ikke noe problem. Var ikke store motstanden heller ved å blåse ut vannet.

 

Det er nok vann i bilen, og når termostaten åpner så er reservatet forsatt fullt, all luft er ute av systemet.

 

Disse slangene du tenker på med ventiler ? Er ikke helt med på hva du tenker på da, eller hvor de sitter ?

 

Hadde vært fint om du kunne forklart det litt bedre.

 

Takk!

 

Jeg mente de slangene du skrev om i første post:

 

Mellom de to slangene som går inn i torpedoveggen går det en tynn lange imellom, virker som den skal ta trykket dersom det blir for høyt. Prøvde å plombere denne slik at vannet ble tvingt inn i kupeen. Men dette hjalp heller ikke. Så denne slangen er satt tilbake.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KooPa TropA

Det vet jeg ikke. Tviler på det. Ser ut til å bare styre vannmengden.

 

Husk å fjerne begge ventilene.. både den som går inn til varmeregisteret og den som går ut igjen.

 

Trur det er kun en ventil på min, men skal sjekke for å være sikker.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Er noen biler man må sette i oppoverbakke for å lufte, tror ikke det gjelder her men.

 

Åssen er det å sette dem i nedoverbakke? :D Måtte bare...

Håper på varm Jetta...;)

'95 Ford Mondeo 2.0 Stv.

'95 Kia Sephia GTX

 

x '92 Ford Escort RS2000

x '87 Ford Escort CL 1600

x '89 Ford Escort GLS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt feedback til dere som har kommet med alle forslagene. Det fungerte å fjerne begge ventiler og erstatte de med slanger.

 

Varmer som pokker ;)

Men så er det en liten bagatell sak igjen. Wire'n til den som styrer hvor lufta skal komme har en liten knekk og når den er dratt over til at lufta skal opp i ruta så må jeg ta handa under dashbordet for å hjelpe den tilbake for ellers bøyer wire'n seg.

 

Noen som vet om det er vanskelig å bytte/komme til denne wire'n ?

Skal selge bilen så jeg lurer på om bare skal la det være som en mangel... Er så lei av bilen nå...

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår