Gå til innhold

PC i bil?

Ranger emnet

Shyggen

Anbefalte innlegg

Må vell si meg delvis enig med "et hakk opp"..

Bærbar maskin er genialt til dette formålet.. men, kan være endel bortkastede penger..

at ITX ikke kan tilnærme seg en bærbar i datakraft er vell litt mer bullshit

Du får jo ITX nå med AGP port og plass til meget kraftige prossessorer, så i teorien vil du kunne få en maskin som er like

bra om ikke bedre en bærbarmaskin samt, at det koster mindre..

Strøm problemet skal kunne løses mtp. start av bilen o.l...

bare et spørsmål, har du noe bilder av oppsettet? du kan poste?

og eventueltl den totale kostnaden for hele oppsettet ditt.. ca...

for og kunne sammenligne litt hva man skal satse på..

Mvh Ray

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Shyggen

Må vell si meg delvis enig med "et hakk opp"..

Bærbar maskin er genialt til dette formålet.. men, kan være endel bortkastede penger..

at ITX ikke kan tilnærme seg en bærbar i datakraft er vell litt mer bullshit

Du får jo ITX nå med AGP port og plass til meget kraftige prossessorer, så i teorien vil du kunne få en maskin som er like

bra om ikke bedre en bærbarmaskin samt, at det koster mindre..

Strøm problemet skal kunne løses mtp. start av bilen o.l...

bare et spørsmål, har du noe bilder av oppsettet? du kan poste?

og eventueltl den totale kostnaden for hele oppsettet ditt.. ca...

for og kunne sammenligne litt hva man skal satse på..

Mvh Ray

Finn det Via basserte mini itx systemet som yter bedre eller like bra som en 2.4Ghz p4.. :) Det finnes ikke..

Budsjett?

laptop hadde jeg.. men ca 12k var nypris på denne. Får samme mye billigere i dag.

2800 for skjerm.

800 for powerinverter.

4-500 for ledninger, sikringer, kabelsko og relér..

Pluss mange timer til installasjon.

Bilder har jeg ikke her, er på jobb. Men kan se om jeg kan legge ut noe seinere..

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? sikker?

Litt info om en jeg fant ved et kjapt søk

Mini ITX board

Commell LV-671MA, Industrielles Mini-ITX Pentium M Board mit Sockel 479, 400 MHz FSB, DDR-RAM Sockel, Intel Extreme Graphics, mit LVDS-Anschluss (Dual 24-Bit), Dual View, TV-Out, AC97 Audio 5.1 mit SPDIF, LAN 10/100/1000 MBit, 2x RS232, 6x USB 2.0, CF-Sockel, PCMCIA-Sockel, +12V/+19V Spannungseingang, PCI Steckplatz, Mini-AGP Sockel

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MacSi

Finn det Via basserte mini itx systemet som yter bedre eller like bra som en 2.4Ghz p4.. :) Det finnes ikke..

finn en i386 laptop som gjør det samme? nei, finnes ikke. de har "mobile technology" som sikkert stammer fra en strømsparende celeron. det er ikke kvalitet.

en laptop har som regel 2.5" disk installert. Disse får du kjøpt separat, og passer fint på en mini-itx. hva er da forskjellen på støtsikkerhet om du fikser et bra stativ?

ser ut som at dere baserer dere på fantasi. prøve å vis litt til fakta, så er jeg med.

du kan jo ta "helt av" og handle en 12" powerbook og implementere 12" skjermen i dashen, klistre et stort "eple" på bakluka og kruse gatene med ITunes. det er bling-bling.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siterte MacSi....

og, linux er vel noe tull fordi det bare er det også? redd for forandringer og hjernevasket tro, ja det har dere! laptop er bra, men en DYR løsning siden du kan bygge en datamaskin i bilen etter DINE spesifikasjoner til langt under det dobbelte av hva en laptop ville kostet ny.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

siterte MacSi....

og, linux er vel noe tull fordi det bare er det også? redd for forandringer og hjernevasket tro, ja det har dere! laptop er bra, men en DYR løsning siden du kan bygge en datamaskin i bilen etter DINE spesifikasjoner til langt under det dobbelte av hva en laptop ville kostet ny.

Har ikke sakt noe om linux jeg..

Men hva hvis jeg skulle ha den laptopen til å jobbe med uansett?

Hva koster da mest? Bare laptop? eller Laptop og mini-itx system?

Jeg er fortsatt ikke helt fan av å være avhengig av å måtte tappe støm fra batteriet i bilen for å kunne drive pcn... Greit nok, mini-itx systemer er ikke veldig strømkrevende.. hvertfall ikke via basserte.

Men når du får de med Pentium M så begynner de jo å nærme seg respektabel ytelse med "lavt" effekt forbruk..

Jeg har forresten heller ikke påstått at harddisker tåler lite, de tåler faktisk mer juling enn mann skulle tru..

BMW E46 Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MacSi

Har ikke sakt noe om linux jeg..

Men hva hvis jeg skulle ha den laptopen til å jobbe med uansett?

Hva koster da mest? Bare laptop? eller Laptop og mini-itx system?

Jeg er fortsatt ikke helt fan av å være avhengig av å måtte tappe støm fra batteriet i bilen for å kunne drive pcn... Greit nok, mini-itx systemer er ikke veldig strømkrevende.. hvertfall ikke via basserte.

Men når du får de med Pentium M så begynner de jo å nærme seg respektabel ytelse med "lavt" effekt forbruk..

Jeg har forresten heller ikke påstått at harddisker tåler lite, de tåler faktisk mer juling enn mann skulle tru..

hvor har du montert den bærbare, under sete?

bilder hadde vært meget kjekt:)

--> Nissan Primera 96 <--

X - Toyota Corolla 83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mr_primera

hvor har du montert den bærbare, under sete?

bilder hadde vært meget kjekt:)

Undere setene er det nok fult av andre duppeditter: power-inverter, ekstern 250gb hd, usb hub og bluetooth dongle :)

Laptopen "henger" under hanskerommet i hjemmelaget feste annordning, der syns den ikke fra utsiden og den er lett å ta med ut av bilen.. Har lite bilder men kan se om jeg får tatt noen og lagt ut på nett..

BMW E46 Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Har vært inne på tanken selv.

En datamaskin i bil trenger ikke bruke mye strøm, selv ikke en stasjonær en ved bruk av inverter, som gjerne har en effektivitet på 90%.

En litt eldre AMD duron 1 ghz med en moderne hardisk kobla på bruker ikke mer enn ca. 65 watt, pluss 6-7 watt i overføringstap inni inverteren. Glimrende til MP3 og lignende. Og nesten gratis.

Det er mange som tror at en slik maskin ville bruke 300w fordi strømforsyninga var på 300w.

Lenke til kommentar
Del på andre sider