Gå til innhold

need help, volvo 244 turbo

Ranger emnet


a.d.b.

Anbefalte innlegg

kamerat av meg har akkurat kjøpt seg en volvo 244 turbo, dvs B21 forgasserturbo. Trenger noen tips på hvordan få ut noen flere krefter (hva som må kjøpes), hvor mye bensin den originale forgasseren klarer å gi, hvor mye motoren tåler uten spesiell modding, hvor høyt trykk originalturboen klarer å gi osv.

 

Dessuten, hvordan ettermonterer man turteller og turbotrykksmåler (har allerede en som sitter inne i instrumentpanelet men denne gir ikke tallverdier)?

 

Motoren gir nå rundt 150 hk m/ 3" eksos.

 

 

thanks

 

 

a.d.b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å få turteller kan du jo bare dra på høggern , å få tak i et instumentpanel med turteller i, kan vel ikke koste all verden.

 

Er ingen stor jobb og bytte heller på disse bilene

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ingenting sikkert, men det jeg har hørt om disse bilene er at du ikke bør ha mer enn ca 0.7bar (med en T3 turbo, vet ikke hvilken du har, og det er STOR forskjell etter hviken turbo du har), porting, polering av insug, grenrør hvis du tar deg råd, 3" effekt har du alt (ville satset på 2.5" jeg, menmen), og litt snax..

 

Men du kan jo skaffe deg injection da! Det er meget effektivt.. For å få nok bensin så bruker du kaldstartdysen. Motorene bør ikke presses over 250 hester i god stand har jeg hørt, men jeg er som sagt ikke noen expert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk skal du ha:)

 

aner du hvor mye hk det er på disse motorene originalt? Jeg er nokså sikker på at vi lader 0.7 nå, men vi har visstnok ikke mer enn rundt 150 hk. Vet du hvor mye den lader originalt?

 

Er visstnok vansklig å få noe særlig effekt ut av forgasserturboen, men vil vi kunne få noe særlig utbytte av å sette inn en intercooler? tenkte vi skulle få tak i noen ic/radiator fester og sette inn en volvo-intercooler..

en ting til.. når vi installerer dumpventil (BOV), fra hvor skal vi ta vakuumet?

 

audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren tåler ikke all verden med original kompresjon, den er litt høy... Det holder å frese ut litt gods i toppen, og ha på en ic, så kan du lade 1,2 uten trøbbel. Har selv en bil med samme motor, og jeg lader nå 1,5(har en T3/04). 1,2 er nok maks turboen klarer å levere i standardutførelse. Den originale forgasseren klarer å levere bensin nok til 170-180hk, men det er lett å brenne ventiler hvis du tyner forgasseren... Det beste er å gå over på innsprut.

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mye hjelp!

 

hehe, tenningen må jeg nok få noen som kan sånt til å gjøre, men neste steg blir iallefall en ic!

noen peiling på sånn ca. hvor mye det koster for innsprut? (komplett)

 

hvis jeg skal øke ladetrykket på den turboen jeg har nå, skal jeg bare skru til den skruen som sitter på vakumdelen på turboen?

 

 

Audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis du ikke kan stille tenning engang, så bør du holde deg unna ladetrykkskruen (hvis du har noe sånt)....

 

Mellom insuget og WG actuatoren din er det en slange. HVis den har en ventil eller noe slikt på seg, med en skrue eller noe på, så kan du muligens stille ladetrykket ditt der.

 

MEn skrur du på ladetrykket, kan du risikere banking, og merker du ikke bankingen, så vil du ødelegge hele motoren. Overlat derfor dette til noen som kan det.

 

Insprut kommer nok på ca 5000 vil jeg tippe, kanskje litt mindre.. Gratis hvis du tar naboen sin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå trenger jeg virkelig hjelp...

når vi kjøpte bilen fikk vi beskjed om at den ladet 0.7 bar... den gikk sånn halvveis opp på det gule på volvo r-sport trykksmåleren.

Idag installerte vi en turbotrykksmåler med tallverdier, og vi klarer maks 0.35 bar.. hvorfor? det ser ikke ut til at det er noe lekkasje i målerslangen, og jeg tror heller ikke det er noe lekkasje i turboslangene. Er en mekanisk trykksmåler som er montert i innsugsmanifolden, er det der den skal monteres? noen som har noen forslag på hva som kan være galt/hva som kan gjøres/hvordan jeg evt. øker trykket.

Sett at jeg kjører 0,35 bar, da skulle det vel ikke være noe problem å øke det til 0,7 bar??

 

Virker ikke som om bilen er slapp heller...

hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår