Gå til innhold

dumt spørsmål egentlig. v tec?


golk killer

Anbefalte innlegg

hei lurer på en ting, vurderer å kjøpe meg en civic vtec-vti.

e det kun 90 hk i 1,5l v-tec?

se på denne annonsen : http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=568316

 

også har jeg hørt at det ikke e v tec i civic? kun vti!

 

takker for gode svar, ps noen som skal selge sin civic?

har en golf jeg kan ta i innbytte vis noen er interissert!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kidn

hei lurer på en ting, vurderer å kjøpe meg en civic vtec-vti.

e det kun 90 hk i 1,5l v-tec?

se på denne annonsen : http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=568316

 

også har jeg hørt at det ikke e v tec i civic? kun vti!

 

takker for gode svar, ps noen som skal selge sin civic?

har en golf jeg kan ta i innbytte vis noen er interissert!!

 

Jo det er vtec i civic. Får den i ESi versjon med 125hk og en VTi versjon med 160hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kidn

hei lurer på en ting, vurderer å kjøpe meg en civic vtec-vti.

e det kun 90 hk i 1,5l v-tec?

se på denne annonsen : http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=568316

 

også har jeg hørt at det ikke e v tec i civic? kun vti!

 

takker for gode svar, ps noen som skal selge sin civic?

har en golf jeg kan ta i innbytte vis noen er interissert!!

 

Når jeg så overskriften så tenkte jeg....."enda en som lurer på hvordan VTech skrives"...hehe.....er vel et av de temaene som er tatt opp mest ved siden av om neonlys er lov eller ikke....

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om det er jeg eller dere som er OT, men hva er VTEC egentlig?

vet det har noe med ventiler å gjøre, men kan noen forklare litt bedre hva det er\hvordan det funker...?

gjerne send en msg :)

 

regner med at Øyvind Ryeng kan litt om dette, så han er egentlig pliktig å svare ^^

---What does this button d.....---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VTEC er Hondas styring av ventiltiming og ventilløft.

 

Styres av oljetrykk og turtall, og gjør at man kjører i praksis med to forskjellige kammer. Det gjør at man får respons som en godt trimmet sugemotor på høye turtall, men den er fremdeles bra kjørbar på mellom og lavregister.

 

Fiffige greier. :)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

VTEC er Hondas styring av ventiltiming og ventilløft.

 

Styres av oljetrykk og turtall, og gjør at man kjører i praksis med to forskjellige kammer. Det gjør at man får respons som en godt trimmet sugemotor på høye turtall, men den er fremdeles bra kjørbar på mellom og lavregister.

 

Fiffige greier. :)

Jepp! VTEC-omslaget styres forresten også etter TPS-signalet; i klartekst hvor mye load det er på maskinen.

 

VTEC er som sagt enkelt forklart to kammer i én, og ingenting annet. VTEC ble laget for å behjelpe problemet med motorens kam(mer). En kam som gir mye moment på lave turtall klarer ikke å slippe nok luft/eksos inn/ut av motoren på høyere turtall, og en slemmere kam har ikke noe "saus" i det lavere turtallsregisteret og gir mere futt i toppen av registeret. En kam er (var) begrenset til bare en eneste profil som i de aller fleste produksonsmoddeller var kompromisset til å være i den snillere enden av skalaen, slik at mor skal komme seg til butikken uten å kvele motoren i hvert kryss.

 

Honda har selvfølgelig ikke hvilt på sine laubær (sp?). Med deres nye i-VTEC som vi blant annet finner i K20A-maskina i den nye DC5 Integra Type-R har en ikke lengre old-school VTEC. De har videreutviklet sitt VTEC-system til å være så godt som 100% optimalt uansett turtall/last. De har gått bort fra sine to profiler, og har istedet laget en 3D-profil som forskyves inn/ut, samt "cam phasing" som i tillegg dreier selve kammen frem og tilbake. Dette gir en "rett" kamprofil over hele registeret.

 

VTEC står forresten for "Variable valve and Timing and lift Electronic Control", så vet dere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øyvind.. det akkurat som om jeg skulle sagt det sjøl... god og enkel forklaring av v-tech(knis) ( ja jeg VET at det skrives VTEC hvis noen ikke skjønte det) har ikke vtec sjøl i min honda men.. blir vel noe bedre etterhvert... hadde vært rått med ed6 civic med b16a2 og ordentlig understell.. :D

- 01 Vw Bora 1,8T highline

- 00 Vw Polo color concept 1,4tdi

x 88 Honda Crx 1,6

x 83 Ford Granada 2,3

x 87 Ford Sierra 2.0 is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Knis.. :D

 

Jeg har aldri sagt at jeg veit hvordan det skrives.....;)

 

 

Bare litt ironi fra min side her....

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VTi, eller som den veldig teknisk heter, B16A2-motoren (også kalt DOHC VTEC), ble KUN levert på 4-dørs sedanen og Hatchbacken (HB). Coupen kom i 2 andre utgaver, nemlig vanlig 16-ventiler med 101hk (LSi) og med en SOHC VTEC motor (VTEC light (ESi)) på 125 hk. Forskjellen mellom SOHC og DOHC er at sistnevnte har doble kammer, som gjør den karakteristiske VTEC-lyden på 5800 RPM's på VTi'n, og det ekstra kicket :) Rent ytelsesmessig er faktisk SOHC-VTEC'n like rask som DOHC'n opp til ca 80 km/h. Deretter har VTi'n en fordel foran ESi'n med et høyere turtallsregister. SOHC sperrer på 7600 RPM og DOHC på 8450 RPM.... :-)

 

 

Bare litt mere info :)

-- 1992 Honda Civic HB VTi Golden --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår