Gå til innhold

dumt spørsmål egentlig. v tec?


golk killer

Anbefalte innlegg

må nok ta deg litt på at det er kun sedan og hatchback som blei utstyrt med vti motoren.. for civic 2000 modell coupe si har vti maskin og for at folk ikke skal misforstå så er ikke esi d16z6 og vti b16a2 maskinen sammen motoren med forskjellige topper.. dett er 2 HELT forskjellige motorer.. skal man først ha en honda motor som yter litt må han som regel gå for en h22a(honda prelude og accord type-r) b18c(honda integra type-r) b16a2(honda civic vti) b16b2(honda civic type-r) eller bygge en såkalt b20 vtec motor med en resleeva honda crv motor og b16a2/b18c topp..

 

honda crx vt har ikke samme maskin som civic vti.. dne har en b16a1 motor som har dårligere topp og ikke underspyling av stemplene.. og yter 150 hk..

- 01 Vw Bora 1,8T highline

- 00 Vw Polo color concept 1,4tdi

x 88 Honda Crx 1,6

x 83 Ford Granada 2,3

x 87 Ford Sierra 2.0 is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JokkiZ

VTi, eller som den veldig teknisk heter, B16A2-motoren (også kalt DOHC VTEC)

Den heter ikke DOHC VTEC - Den HAR dette. Honda har også masse andre motorer som har DOHC og VTEC, og de kan vel ikke alle hete "DOHC VTEC", kan de vel? Det er selvfølgelig motorkoden som gir navnet til motoren.

 

 

Forskjellen mellom SOHC og DOHC er at sistnevnte har doble kammer, som gjør den karakteristiske VTEC-lyden på 5800 RPM's på VTi'n, og det ekstra kicket :)

Det er ikke antallet kammer som lager forandringen i lyden, det er byttet til den agressive kamprofilen som forandrer lyden.

 

 

så det er liksom bare et timingsystem, samt en (to) jævla avanserte kammer?

Nei, det er et system som kan veksle mellom forskjellige kamprofiler for å holde denne optimal uansett last og turtall. Folk undervurderer hvor viktige kammen(e) er i en motor. Helt teoretisk er motoren en luftpumpe og kammen(e) bestemmer når, hvor mye, hvor fort og hvor lenge det skal slippes luft inn og ut av "pumpa". Tenk på at jo mere luftmasse en kan kjøre igjennom en motor - jo mere bensin kan man tilsette - og dermed oppnå høyere motoreffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rad3on

må nok ta deg litt på at det er kun sedan og hatchback som blei utstyrt med vti motoren.. for civic 2000 modell coupe si har vti maskin og for at folk ikke skal misforstå så er ikke esi d16z6 og vti b16a2 maskinen sammen motoren med forskjellige topper.. dett er 2 HELT forskjellige motorer.. skal man først ha en honda motor som yter litt må han som regel gå for en h22a(honda prelude og accord type-r) b18c(honda integra type-r) b16a2(honda civic vti) b16b2(honda civic type-r) eller bygge en såkalt b20 vtec motor med en resleeva honda crv motor og b16a2/b18c topp..

 

honda crx vt har ikke samme maskin som civic vti.. dne har en b16a1 motor som har dårligere topp og ikke underspyling av stemplene.. og yter 150 hk..

 

 

Nå tenkte jeg på modellene mellom 92-95. Altså de fineste av civic'ene i mine øyne

-- 1992 Honda Civic HB VTi Golden --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JokkiZ

Det har jeg ikke sagt noe imot. Men b16a2 motoren kommer originalt i HB og sedan. Men skal du ha den i coupe'en så må du sette den i sjøl. Noe som i grunn er synd fordi coupe'en i 92-95 er jo finest og se på.

 

JkZ ;)

 

Sier bare 92' Civic VTi sedan ;D

- Honda CRX Del Sol VTi EG2 - 1992

- Honda Prelude 2.0i - 1993 - SOLGT

- Renault Laguna 1.8RT - 1997 - SOLGT

- Honda Civic VTi EG9 - 1992 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår