Gå til innhold

Hvordan justere en B19 forgasser? Hjelp meg de som kan.

Ranger emnet

Estrewes

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpt meg ny volvo igjen. Denne gangen blei det en 242 1978 mod som har gått 142 000 og har fullt servicehefte og til og med den orginale kvitteringa fra når bilen var ny med "Herr Johan Johansen" som første eier. Bilen kosta 52 000 pluss moms og endte på 70 500 ny. Nå har jeg kjøpt bilen og den skal eu godkjennes og tas overflate rust på. Bilen har delskinn org intreør og er alldrig skrudd på før, så det er deilig.

Problemet:

Bilen vil ikke gå på tomgang og fusker på lavt turtall ved pådrag. Dette er fordi på forrige godkjenning så strupa de folka som tok eu kontrollen forgasseren helt ned og justerte inn alle skruer, så derfor må jeg justere gassern på nytt. Jeg har ikke noe serlig peiling på det forgasser justerings greiene (annet enn på moped) så derfor lurte jeg på om noen hadde en tegning av gassern og evt hvem skruer som skal skrus på til hva. Dette er altså en B19 motor og det sitter på en Zenith forgasser som jeg tror heter 175 CD. Håper på hjelp som kan hjelpe meg.

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker på at gassern er HELT i orden, skru av "lokket" (4 skruer) på den å se om den gummi pakningen/hetten som ligger oppi der er hel, er d hull i den, vil motorn fuske no helt jævlig! sjekket at den går på alle syl da? tenning på alle 4? kan også ha noe me tenningen å gjøre! men på innsuget ditt rett etter gassern siter d en skrue nedi der! flat skrue, skru den inn lr ut å sje omm motoren oppfårer seg anneledes, lrs prøv den skruen på gassern MOT torpedo veggen!

lykke til!

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JO takk for info, men jeg har allerede gått over tenningsanlegget og justert stiftåpning og tenning. Plugger har jeg hatt ute og justert plug gap. Jeg veit at det er gassern som er feil intillt og det jeg lurer på er hva grunninstillinga på gassern er og hvem av skurene som styrer hva...

Noen som veit? Evt noen som kan se i hayenes for jeg har ikke den boka. Trur det skal stå på side 87 om Zenith forgasseren.

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOLEX (Zenith) 175 CD

Notat: Justering av CO-verdi krever spesialverktøy, om dette ikke tilgjenelig bør man overlate justeringen til en fagmann eller annen kvalifisert person.

Notat: Alle forgasser justerig må utføres med eventuelt pulsairsystem eller luftinnblåsningssystem bortkoblet og plugget.

Tomgang justering:

1. konrollere at sjokken er helt inne, og at hurtigtomgangkamen går fri av justeringskruven

2. Kontoller olje nivået, fylle på ved behov

3. Koble til en turteller

4. Start motoren og la den gå til den har normal arbeids temperatur

5. Juster tomgangen turtallet ved å skruve justerings skruven til rett rett turtall oppnås..

6. Om rett turtall ikke kan oppnås ved hjelp av justeringskruven, kontrollere spjellets grunninnstilling

GRUNNINSTILLING

Denne metoden kan også anvendes dersom motoren etter tenner

1. skru inn justerings skruven i overstrømskanalen så langt den går, skruv den så ut 4 og en halv omdreing

2. Juster turtallet til 1100 – 1200 rpm med hjelp av justeringskruven på gasspjellet.

3. Juster så rett tomgangsturtall med hjelp av skruven i overssrømingskanalen.

4. Fest alle låsemuttre og ta bor turtelleren, forsegel låsemutteren til gasspjelet ved hjelp av en farge (lakk maling) om den har vært løsnet.

Dette er hente fra haynes boka...

Se bort for eventuelle skrive feil..

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og tusen takk for at du gadd å skrive det. Jeg har nå tatt ut gassern og vasker den og skal åpne den og sjekke at alle pakninger og sånnt er i slag. Deretter skal jeg prøve å justere etter grunninnstillingen som du sa. Den skrua som er ved overstrømmningskanalen den er vel på høyre side sett bak fra den da? Er ikke helt sikker på hva overstrømskanalen er jeg. Du har ikke et bilde av dette?

Hva slags justeringsskruer er den skuren i framkant da? den som sitter rett over innsuget og mellom gasser og innsug. Så vidt jeg ser så er det 3 justerings skruer på gasser og innsug. Hva er de andre?

Takk for svar Tosk og VolvoMan

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forgasser.bmp

du har neppe den gasseren på bildet siden det fra en 2,3 eller noe, men beskrivelsen jeg har gitt er på rett forgasser

etter det jeg kan se i Haynes boka er selve tomgangskruven her... hmmm

se mot forgasseren fra v. side av bilen da er den på høyre side av forgasseren, på øversiden av lite hvit deksel..

Skruven er strippete

:rolleyes:

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen asså det derre forgasser greiene det er vansklige saker. Mye værre enn innsprut spør du meg, hvertfall å stille inn rett. Har hatt av gassern og høyglanspollert den i alle vinkler og kanter og sjekka at alle hull og kanaler er åpne som de skal, satt det sammen igjen nå¨og skulle teste med de grunninstillingene du gidde meg. Ingen forskjell. Det er fortsatt et par ting jeg luerer litt på, har tatt bilde av det jeg mener og skal legge opp nå.

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunninstillingene på forgassernåla i gassern? står det noe om det?`

Jeg regner med du veit hva forgassernål er, men hvis ikke er det den nåla inne i gassern på bildet.

Bilde 1

Og hva er grunninstillinga på den skruen i forkant av gassern, jeg har prøvd å ta et bilde her også.

Bilde 2

Takker for all hjelpa jeg får av det VolvoMan

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvor nåla er, men ikke grunn innstillingen på den. Skal innom volvo og hente noen deler i morgen kan sjekke det da.

Men det kreves spesial verktøy får juster denne nålen.

19-2221_l.jpg

Koster 39,90 til Biltema

Bilde 2

Vist det den skruven til venstre for tilkoblingen av en slange du mener.

Så er ikke det noe justeringe, men en skruv som satt inn istede for en nippel til en slange..

På den forrige volvoen min gikk det en sange fra PULSAIR in der.

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener jeg hadde pulsair der, men mulig jeg tar feil..

Mulig de har på mekonomen, får høre med dem, men de har også mye rart

Var på Volvo i dag det er ingen grunn innstilling på nåla den juster bare om motoren skal ha feit eller mager blandning , men sete (det som nåla går nedi) skal justers

Vist du ser settet ovenfra er det to ringer, den som er dypest skal være 3mm under den plane flaten

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider