Gå til innhold

Motorbytte - vento

Ranger emnet

puno

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg blir kasta ut siden jeg snakker om vento her, men jeg lurte på et par ting ang. skifte av motor.

Har en Vento 1.6 GL '96 som er kjørt 200 000. Den er i meget fin stand inside-out. Jeg synes bilen er digg å kjøre, men kunne tenke meg mer enn de 100hk som er i nå. Tanken går da naturligvis i retning av en vr6 som det snakkes så mye om. Spørsmålet mitt er da:

- Er det noen i Norge driver med motorskifte, og hvor mye vil en slik jobb koste med drivverk og alt? (regner med at aksling bak må skiftes - trommelbrems nu)

- Er det noe annet som anbefales å gjøre som vil bli billigere, evt. andre motorer? (uaktuellt å kjøpe brukt bil for å gjøre jobben selv)

- Hvor mye tar biltilsynet for slike "uting"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vento hører jo nesten til under denne katogorien pga. at den er i Mk 3 familien. og er nesten kliss lik Golf Mk3 bare at det er en "sedan" utgave kan man si.

når det gjelder bytte av motor og trimming, så kreves det avgifter viss effektøkningen er mer enn 10% og at bilen er en 96 modell eller nyere.

når det gjelder bytte til Vr6 så må du også bytte bremser bak og andre ting som er forskjellig fra en 1.6l til en Vr6.

ønsker du bare litt mer futt så kan du bytte ut eksosen din med for eks. supersprint sitt anlegg, tror dem har en garantert effektøkning på 10-20hk? i tillegg kan du jo montere ett luftfilter og evt. en chip til bilen din viss det finnes.

VW Volf Mk3

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst jeg var deg ville jeg fått tak i en hel bil der du har alt du trenger og bytte dette over i så fall. skal du gjøre dette på et verskted koster det fort mye mer enn det smaker.

Men visst du først EU godkjenner bilen din har du jo 2 år på å få byttet alt, så sant du ikke blir tatt i en teknisk eller knuser bilen, men da har du jo god tid på å ta litt etter litt :D

Og visst du bytter alt blir det letter å få den godkjent, eller du får den godkjent heter det vell.

pris på dette er 450,- mener jeg.

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he skal du bygge om er det ikke noe vits å bygge noe annet en vr6.

Det er en utrolig morsom motor, evt å bygge om til 2L 16V er dumt. Prisen er omtrent den samme. Så hvorfor ikke gå for the real ting når du først begynner å bygge om.

Jeg hvet hvor du kan få bygd om bilen til vr6, men det er i oslo.

Du kan jo pm meg :D

Some people see the glass as half empty, some peole see the glass as half full, I just wonder who the hell is drinking my beer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider