Gå til innhold

trimming bluebird sr turbo 86


max-muscle

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en bluebird turbo.. den har gått 238 000.. den har ettermontert intercooler, kn filter, effektannlegg og dump valve. (orginal innmat i motor)

 

Den tidligere eieren påstår at den kan tåle et turbotrykk på 1,4 bar.. (men har selv bare kjørt på 0.9) det kan vel ikke stemme at den tåler så høyt trykk ?

inne i bilen er det en turbotrykks måler(ettermontert) pluss at det er en knapp inne i bilen som man kan stille trykket på. er det ettermontert ? det som kalles boostkontroller ?

 

jeg er bekymret for at turboen ikke har så lenge igjen.. siden den har gått 238 000. hva vil det koste med en ny og eventuelt større turbo ? hvor får jeg kjøpt det ?

 

har tenkt å få litt mer hester i den, hva vil det koste ? hvor høyt kan jeg gå uten å bytte innmat i motoren ? hvis jeg må det hva da ? hva vil det koste ?

 

vil ikke at trimmingen skal ødelegge bilen.. hva kan jeg gjøre uten at jeg er i fare for motorhavri ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først; grattis med bil!

 

så lenge motor ikke skjærer seg og rusta ikke spiser bilen din, så er det et godt kjøp!

 

for å starte en plass...

 

- Turbo'n er en T2 originalt, og disse liker IKKE å bli kjørt over 1bar (hvis så mye engang).. jeg har allerede grusa èn ved å lade 1.3bar i ca. 5 sekunder. T25 fra folk som har kjøpt seg 200sx fra s13 er jo fin, direct swap :)

 

- For å lade over 0.7? bar i overtrykk, så må du fikse sikkerhetsventilen som sitter øverst på en stor "bolt" på innsugsmanifold.. denne vil 'forsikre' motoren i å få for mye trykk... (finnes mange how-to's på å sveise denne igjen, eller kjøpe chip til 7500,- som stenger denne) hvis det ikke allerede er gjort det da.

 

- Bluebird SR Turbo har ikke noen form for turbotrykkskontroller originalt.

 

- Den "magiske" grensen for hester ut av en CA18ET er 200. Over dette er det mange skrekkhistorier om skjeive råder, rådelagre som tar fyken, osv...

 

- Vil du få masse hester så anbefaler jeg en ny bunn etterfulgt av turbo, grenrør (som er jævlig dårlig original), og topp. Valvetrain (hva det enn er på norsk) er veldig dårlig, og med nye løftere og ventilfjærer vil du klare å øke turtallet ganske mye. Men dette har jo selvfølgelig samsvar med bunnen :) - CA18DET (fra 200sx s13) stempler og råder passer uansett.. men da er det snart både billigere og enklere å bytte motor til CA18DET! (det har jeg erfart...)

 

Vil du slå deg løs så har jeg en CA18ET topp til en s12 200sx med masse snacks liggende.. alle kvitteringer, bare delene i toppen kosta $989 USD og toppen er splitter ny med en 'mild' porting fra et velkjent firma i USA. Trimkam, spesialventiler osv m.m (komplett topp). ta kontakt om du er interessert! :) (fordelersiden må sveises for å få din originale til å passe, eller du kan skaffe en fordeler fra en s12).

 

Ellers har Jorgen/Jørgen her på forumet maaange deler til SR Turbo liggende hvis du trenger! (jeg har også noe) :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe særlig med rust på bilen, så 2 små prikker på den bakre hjulbuen. den er nettopp eu godkjent, så er vel ikke noe farlig innvendig rust på den da.

 

Hva er maks turbotrykk jeg kan kjøre på nå da ? uten fare for at noe går fyken ?

 

hva vil det koste meg for 250 hk da, uten at motoren blir ødelagt, eller er i fare får å bli det på en ganske god stund ? jeg kan ikke mekke så mye selv, så må få en til å gjøre det for meg.

 

Hva får jeg for eks 20 000, eller hvor mye blir det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, med 20 000,- kan du få chrom alloy råder og smidde stempler som kan ta det meste... men som sagt, så er toppen svak når det kommer på turtall. den jeg har liggende kosta meg 18000,- med frakt fra usa, men selger unna til 8000,-.

 

ikke gjør det samme som meg, men skaff en CA18DET med komplett ECU og ledningsnett, turbo og innsug/eksosmanifold og div ledninger. I teorien skal den passe, men jeg har bare sett bilder av CA18DET konverterte bluebirder, ikke hørt om noen i Norge.

 

Hvis du ikke vil bytte hele motoren, så kan du skaffe en blokk fra en CA18DET... selv om disse som oftest har gåene rådelagre :/

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder på med lignende prosjekt selv og har bygd om en intercooler fra s14 (200sx) som skal monterest nå!

hvor har du montert din ic? slik eg ser det har eg ikke plass til å få rør/slanger fra ic`en rundt radiatoren?

tror ikke 1.4b ladetrykk er å anbefale på en slik motor.. satser selv på ca 1,0bar.

-porsche 911 ruf biturbo

-00 audi a4 b5

-08 audi a3 sb s-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkuratt når jeg skulle hente bilen hos han jeg hadde kjøpt den av, hadde han ødelagt girkassa. så fikk igjen pengene...

 

men jeg var i sandnes å henta en ny en i dag, toget tok 7 timer oppover, 6 timer ned igjen med bilen. denne hadde bare gått 170 000 km + at den aldri har vært trimma. så er den kjørt av eldre menn hele livet.

 

Den gikk meget bra til orginal å være, morsomt å ligge i 3 giret på svingete veier.

 

Så nå har jeg IKKE NOE trim,

trinn 1

så jeg må ha effekt annlegg helt fra turboen, K&N filter, intercooler og dump valve.

 

trinn 2 blir ikke før til neste år... så jeg lurer litt på trinn 1, hvor får jeg kjøpt de beste å billigeste delene ? hvilken cooler bør jeg bruke ? (den må tåle trinn 2 til neste år) å er det vanskelig å montere en sånn en ?

 

Jeg vil ha en rå dump ventil.. helst med "fløyte lyd"(høres litt ut som en hundefløyte), hvis dere forstår hva jeg mener.. hvor får jeg tak i det ?

 

 

 

som trinn 2 hadde jeg tenkt:

 

chip

chrom alloy råder og smidde stempler

turbotrykk 1 bar

 

noe mer er det ikke vits da går bare resten av bilen i stykker.. noen som vet hva jeg vil oppnå i hk på trinn 2 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha..mr muscle...vi har fest..haha...grattis...vi må ta en prøve tur... hehe...se om den hadde grisa min hehehe :P ellers alt bra?

nå værende bil: =)

 

 

-Honda CRX v-tec 91mod

-Peugot 206 99mod 1,6xs (NB! til salgs,16"1000migila.falken 205x45,air fitler kit,simons effekt annlegg3",cd/radio/senket 40mm,blå,gi bud ;)bilder kommer)

 

Tidligere biler:

 

- opel kadett solgt til herrene av RDL prosjekt

-Nissan Cherry GT Turbo Intercooler

-BMW 325 e30

-Opel corsa 1,3 gt sport

-BMW 320 e30

http://www.kris.1000lecie.pl/crxpics/Honda%20CRX-1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... ser ut til at jeg ikke får solgt bluebirden min i den standen den er nå... men! har ett par deler du kanskje kan være interessert i

 

HKS SQV dumpventil m/feste (2.5"? pipe)

GIK intercooler (30x40x10cm?)

adapter fra luftmassemåler til 3" slange for å koble til åpent filter (som Jørgen på forumet egentlig skulle ha)

bomz r-spec bakpotte (2.5" inngang, 4.25?" enderør)

 

kan ta bilder hvis det er interessant

 

:)

 

edit:

 

turbo -> intercooler -> dumpventil -> spjeld slanger og pipes kan du også få med for 200,- (komplett for å få stashet montert)

 

potta er aldri brukt og vil se ca 900,- for den

adapteren er det jeg som har sveisa og lagd, pakning kan fåes med. delene kosta meg 300,-

har også et 3" apexi inntak som er ubrukt som kosta meg 900,-

dumpventilen skal du få for 1400,-

intercooler for 900,- (ja, den er tett og funker fint)

 

vil du gå enda lengre så kan jeg selge deg trimkammen som jeg har på den andre toppen som heller ikke er brukt. kosta meg $320 USD + frakt ~ 3000 norske. er en mild trimkam som passer fint med oppgradering av turbo, som du også kan kjøpe hvis du vil ha kammen - 2200 (T25 fra s13 som nylig fikk overhaling).

 

har også et gasspjeld fra en KA24E motor montert. Denne har en utvendig diameter på 70mm mot 60mm som den originale har.. den indre diameteren er mer enn 10mm større.

denne vil gi deg finere lyd og større hull til lufta inn i innsugsmanifolden. vil uansett ikke selge spjeldet siden jeg har modda manifolden (måtte borre opp ca 10mm ekstra i diameter for å få den til å passe). manifold m/ dyser + spjeld skal du få for 1200,- (bare manifold går for 1600,- på huggerier).

 

ellers har jeg en 190lph walbro pumpe som sender en del mer bensin rundt systemet enn den originale som dytter ca 90lph. brukt ca. 15km. selges for 800,-

 

har også en fuelrail fra en CA20E motor som har omtrent 4 ganger så store rør som en på en CA18ET. Må moddes litt for å passe dog. 200,-

 

har dessuten et splitter nytt originalt eksosanlegg fra frontpotta og bak liggende.. denne er fin hvis du skal ha custom eksos for så å bli innkalt på EU godkjenning ;) hakke peil hva disse går for, men 500,- ?

 

og sist, men ikke minst, har jeg et 40mm senking jamex fjærsett liggende. 800,- and it's yours.

 

kam, spjeld m/manifold og pumpe selges samlet da dette innebærer at jeg ikke har mulighet til å sette bilen sammen igjen.

 

 

alt i alt kommer vel dette på 12400, men du skal få hele smørja for 8500,-

 

(hele bilen med alt av reservedeler ligger på autodb for 15000,-)

 

pm! :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
Originally posted by Hawkon

hmm... ser ut til at jeg ikke får solgt bluebirden min i den standen den er nå... men! har ett par deler du kanskje kan være interessert i

 

HKS SQV dumpventil m/feste (2.5"? pipe)

GIK intercooler (30x40x10cm?)

adapter fra luftmassemåler til 3" slange for å koble til åpent filter (som Jørgen på forumet egentlig skulle ha)

bomz r-spec bakpotte (2.5" inngang, 4.25?" enderør)

 

kan ta bilder hvis det er interessant

 

:)

Pris på IC'n?

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil at bilen skal vare litt.. så gidder ikke kjøre på med alt for mye trim

 

fant noe nytt på bilen i dag da, på høyre side av rattet er det bilde av noe som ligner en støtdemper hvor jeg kan stille på en knapp på "s", "n" eller "f" ! hva er det her ? kan ikke være det jeg tror det er på en så gammel bil. og funker den ennå ? kan den slåes på i fart `?

 

merket også at ventilene tikket litt når bilen er kald(bare når jeg drar på), men blir nesten borte når bilen er varm. hvordan kan jeg få fiksa dette ?

 

å hvilken bensin skal jeg kjøre på ? fylte v-power her om dagen..

 

Den intercooleren din var litt intresang, men er den vanskelig å montere ? Hva trenger jeg får og montere den ? hvor skal jeg montere den ? er jo en stor radiator i veien !

 

dump ventilen din er ikke så intresang, da lyden fra den er veldig viktig for meg hehe:D forsto du hvem dump lyd jeg mente i forige post ? hvor får jeg tak i en sånn ????

 

å hvor får jeg tak i grenrør ? eller er det noen steder hvor de selger komplett effekt annlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

intercooleren monterer du foran radiatoren.. som sagt, så får du rørene forbi ved siden av radiatoren.

 

HKS SQV (sekvensiell) bov'en gir jo mye lyd! den gir et saftig blås på 0.7bar ihvertfall. høyfrekvent, illsint hest.

 

vel, mesteparten av det jeg har på min bil går jo ikke direkte på effekten. det du må gjøre for å trimme den er å kjøre på med mer trykk og mer bensin. DA sliter du på bilen. Alt det jeg har hjelper bare veldig mye hvis du skal trimme.

 

du får ikke 5 hester bare på å bytte til konisk filter, du får heller ikke 10 bare ved å slenge på et større spjeld. det må ha samsvar med det du gjør med motoren.

 

S/N/F knappen du har i bilen er justering til støtdemperne. på min var disse rusta av, så jeg tror neppe de fungerte ;) du kan dra av de gummimansjettene som står over demperne og se selv om det er kontakt der, men mine var ihvertfall erodert helt bort.

 

synes du skal kjøpe bilen min og ha som trimme/delebil! :D

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår