Gå til innhold

Bmw 530 med 745 Turbo motor og godkjenning

Ranger emnet


Xarno

Anbefalte innlegg

Hallo, la inn et innlegg i bmwccn.no om dette og tenkte å prøve her også.

 

Jeg har en BMW 530 88mod med en BMW 745i turbo motor (3,5L) og har problemer å få godkjent denne til biltilsynet.

Har papir på at den er ombygd til 535 turbo i henhold til BMW sine retningslinjer i fra Steinkjer bilsalg AS. Støtdempere, stab-stag, forstillingsdeler bremseskiver og caliptere er tatt av en BMW M5.

De sier på biltilsynet at det er for stor effekt på motoren i forhold til bilen, så jeg må ta av turboen for å få den godkjent. Det er vel 252hk orginalt i den 745 motoren og M5 understellet/bremsene skal tåle 300+ så jeg skjønner ikke helt problemet.

Noen som har peiling om biltilsynet har rett eventuelt hva jeg sjal gjøre?

Å ta av turboen er iallefall ikke aktuellt, kunne likesågodt satt inn den gamle motoren da heh...

 

Takker for svar

 

Hilsen

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Xarno

Prøvde vegdirektoratet og bmwnorge i dag, men de kunne ikke hjelpe meg.

Tror jeg prøver et annet biltilsyn eller får bremset ned bilen innenfor 15% av orginaleffekt.

Hei

Er det en regel som sier at 15% effektøkning er tillatt? Uten noe mere tull enn et bremsepapir? Da skal det jo i teorien ikke være noe problem å få godkjent biler med turbo da :)

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en regel som sier det.. krever bremsepapir med oppgitt ladetrykk.. Holder på med denne mølla selv..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Ja det er en regel som sier det.. krever bremsepapir med oppgitt ladetrykk.. Holder på med denne mølla selv..

Tøft da! Er jo en grei løsning det. Har du hatt kontakt med tilsynet underveis her også eller? Har forstått at dem liker det. Sikkert ingen som skjønner tegninga da når man kommer med sikkelig feite saker, men det er jo det samma det ;)

 

Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er veldig aktuelt for meg og. Skal prøve å godkjenne bilen min, blir ikke skilter før Januar evt da det er 1975 modell og import fra Sverige. Jeg må skaffe TUV papirer til 528 E12 som bilen min er originalt. Så må jeg få godkjent at det er 745 motor i den. Jeg har jo det svenske vognkortet som sier at bilen er godkjent i Sverige. Men jeg kommer ikke så langt med det regner jeg med. Legg ut informasjon her om hvordan man skal godkjenne når noen får gjort det da? Skal gjøre det samme selv.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kontakt med biltilsynet fra jeg begynte..

 

Jeg må vise bremsepapir på bilen, med oppgitt ladetrykk.. rullende landevei var akseptert. Max 15% effektøkning, uten mere papir fra bmw norge (omtrent umulig slik jeg har funnet ut)..

 

Jeg må i tillegg godkjenne bremseskiftet mitt (selv valgt skifte, ikke nødvendig) hos de, med pedal trykk test eller no.. dette ordna de når jeg kom..

 

 

Dette er det jeg så langt har klart å finne ut.. litt usikker når jeg skal ivei, men håper på sein høsten nå..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. jeg var på hovedkontoret til BMW i Norge på Fornebu. Mye flåsete folk der syns jeg. De kunne ordne med TUV papirer. Men det kosta 3000 kr og tok visstnok en evighet å skaffe sa han?

 

Når jeg sa bilen var ombygd med 745 motor bare glista han å rista på huet og sa at det kunne jeg bare glemme å få godkjent, og hvis biltilsynet godkjente bilen min så gjorde de noe ulovlig. Skikkelig bra service der med andre ord.

 

trengte TUV papirer til en Audi en gang. Det var ikke noe problem. mye billigere og. og tok 3-4 dager eller noe.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt en del med ombygging av min e-28 selv en gang. BMW Norge gir seg en god faen i ombyggingsprosjekter. De skal bare selge deg nye biler. De er blitt for hvitsnippete spør du meg. Biltilsynet kan være forskjellige fra plass til plass. Har en annen bil jeg skal bygge turbo motor i og der har jeg allerede kontaktpersoner som hjelper meg med godkjenning. Hvis ikke går det ikke. Blir jo veldig spesiell den bilen din så den blir nok ikke lett å godkjenne tenker jeg. Men treffer du på de riktige folkene så er jo alt mulig. Jeg ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hmm fikk ikke godkjent bilen selv om jeg fikk bremsa den ned til 216hk (188hk orginalt i 530n) med opgitt ladetrykk og allt...

Sa fortsatt at jeg måtte ta av turboen p.g.a det ikke er turbo på m5-ene. Forstår fortsatt ikke problemet jeg men...

Fikk forresten 292hk (0,8bar) på bakhjulene før vi begynte å justere ned trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Thunder

Stemmer nok det. De liker ikke at folk monterer turbo i maskiner/biler det orginalt ikke er turbo i. Skal nok få litt hodebry med å få det godkjent. Har du vurdert å kontakte TÜV i Tyskland og spørre om de kan skaffe deg papirer?

 

Ser ikke ut som jeg har noen andre valg Thunder.

Noen som har kontaktet TÜV og fått papirer? Hvordan gikk dere frem?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Xarno

Hmm fikk ikke godkjent bilen selv om jeg fikk bremsa den ned til 216hk (188hk orginalt i 530n) med opgitt ladetrykk og allt...

Sa fortsatt at jeg måtte ta av turboen p.g.a det ikke er turbo på m5-ene. Forstår fortsatt ikke problemet jeg men...

Fikk forresten 292hk (0,8bar) på bakhjulene før vi begynte å justere ned trykk.

 

Fikk du forresten ned effekten nok? altså under 216hk?

 

Rart det der med at de ikke vil.. prøv å send mail til forskjellige biltilsyn irundt deg, å spør de voksent om hvordan du skal gå frem!

 

293hk på 0,8 bar var bra ja! bjørnstad bil?

 

NM ?

 

Hva slags oppsett? org 3,5 , med orginal turbo og innsprut?

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnstad bil ja.

Fikk den ned til 216hk, måtte ta av dump ventilen for å få det til.

Nm: 428. Regnet med litt mere der, men clutchen slurer litt så det har vel en del å si.

Allt er orginalt utenom chippen fra team745i.

Har du fått godkjent 5ern din med turbo Ola?

 

Edit: Skal forresten ringe en som driver med godkjenning av ombygde biler i tr.heim og høre hva han har og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår