Gå til innhold

Forsikring for en GTX-motor i en LX

Ranger emnet

MazdaPowah

Anbefalte innlegg

Har en Mazda 323 LX 1,6L. Har planer om en GTX-motor på til våren. Lurer litt på hvilke opplysninger forsikringsselskapene får angående bilen. Altså hva de ser på. Så vidt jeg vet så står det vel ikke noe om at det er turbo i vognkortet? Modellen blir vel ikke forandra selv om jeg bytter motor. Det eneste som vil forandre seg i vognkortet er jo slagvolum (1,8L) og effekt. Standard er vel 140-150 gamp på gtx-motorn? Eller er jeg helt ut på jordetbil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel noe om at hvis man ombygger bilen fra en modell til en annen så må man betale forsikring av den "nye" biltypen. Hvis man derimot godkjenner en bil med motor fra en annen bil så er det fortsatt samme bil i forhold til biltilsynet, som skriver vognkortet. Og du skal forholde deg til vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Puff

Er ikke helt sikker på dette, men : en kamerat av meg hadde en bmw 320 som var ombygd til 325i. I vognkortet stod det at bilen var godkjennt ombygd til 325, men han betalte 320 pris til forsikringsselskapet, helt lovlig.

Som sagt, er ikke sikker på dettte.

Ca. det samme som med meg det; Bilen er registrert og forsikret som 323 GLX, men godkjent med GT-R motor, bremser, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle tilfeller der du bytter fra en motorstr til en større må du ha bremser som hører til største motortype(eller større). Hva annet som må byttes om må en nesten høre med nissene om. Om girkasse osv byttes, så må det dokumenteres at speedometer er riktig. Det var alt de krevde på en "#¤#% (sensurert merke) jeg hadde engang. Ja også krengningstag skal være til den mod som motor er fra. Enkleste er å høre med biltilsynet, og si at du ikke har begynt, og at du ville høre med de først osv, da føler de at de er med fra begynnelsen.osv. Nisser! En annen ting er at alt ab bremser/dempere, rust osv skal være i bra stand. Men det foreslår jeg. Det som er vanskelig er bare en utfordring!!

93' RX7 FD

88' 323 4wd Turbo (BF Turbo)

86' Daihatsu Charade Turbo

Let's go CRAZY

Lenke til kommentar
Del på andre sider