Gå til innhold

Hvor få tak i lakk + teknikk?

Ranger emnet


kzn

Anbefalte innlegg

skal lakkere fangerne på vectraen i vinter, så lurer litt på hvor jeg får tak i lakk?

 

og hvordan jeg bør gjøre det? pusse så lakke med lakksprøyte? klarlakk?

 

kom gjerne med tips så resultatet blir så bra som mulig.

 

BTW, bilen er en 92 mod, hvit vectra.

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kzn

skal lakkere fangerne på vectraen i vinter, så lurer litt på hvor jeg får tak i lakk?

 

og hvordan jeg bør gjøre det? pusse så lakke med lakksprøyte? klarlakk?

 

kom gjerne med tips så resultatet blir så bra som mulig.

 

BTW, bilen er en 92 mod, hvit vectra.

 

Lakk får du kjøpt hos din lokale lakkforhandler....

Om hvordan du skal gjøre det, jeg er ikke noen lakkerer, men dette er vell basic:

 

*bruk alltid lakksprøyte for best resultat*

 

- Rette ut eventuelle bulker/ujevnheter og sparkle disse

- Pusse så ned hele lakkflaten, samt overflødig sparkel, så alt blir jevnt(må vell være en liten grovhet i platikk for at lakken skal feste seg?)

- Lakkere med grunning

- Lakkere så med ønsket lakk (Flere strøk til du blir fornøyd, husk også å la lakken bli støvtørr mellom hvert lag)

- Lakkere så med klarlakk for å få en blank og fin finish(Flere lag her også)

- så er det bare å la ting tørke også sette på igjen.

- etter 1-2 uker kan du polere over hele greia for å få bort eventuelle støvflekker osv.

 

Håper dette var til litt hjelp for deg....

 

Mvh. Kim Henriksen

Team Heimdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fangeren er "ruglete" fyller du først opp disse porene med filler. Etterpå legger du plastprimer (dersom den er laget av plast) og så legger du grunning. Jeg bruker å våtslipe grunningen med 600-papir før jeg vasker med vasketynner og tørker av med støvklut. Legg så base (lakken med farge) og etterpå klarlakk hvis ikke fargen på bilen er en tettfarge (en farge som det ikke er klarlakk utenpå)

 

Sprøyt lakk i et så støvfritt rom som mulig. Rommet bør også være varmt (rundt 30? grader) slik at lakken "strekkes" skikkelig og du ikke får appelsinhud i lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell ikke bare bare å lakkere med sprøyte ? er det?

 

Har aldri gjort det selv, men har lakket en del med sprayboks og har planer om å gå til innkjøp av sprøyte.

 

Noe som visstnok skal være essensielt for at du skal få et bra resultat er at du har rett viskositet på lakken, altså hvor tjukk/tynn du blander lakken med tynner/herder. Man bruker vell et slikt viskositets beger (heter sikkert noe annet) for å måle dette, en slags "trakt" man senker nedi koppen med den ferdig blanda lakken, og så tar man den opp, og teller hvor mange sekunder det går før all lakken har rent ut. Jo tynnere lakk jo fortere renner den ut, og visa versa:)

 

En annen sak er at du må ha riktig arbeidstrykk på lufta fra kompressoren, de fleste har vell et eget uttak med justerbart manometer slik at de får skrudd ned trykket , slik at det ligger jevnt på en ca. 4bar ? ca kanskje.. (har man ikke dette vil trykket hele tiden variere etter hvor mye luft du har på kompressoren, de som driver profft har stor kompressor og denne vil alltid ha mye mere enn 4bars trykk og de kan derfor skru det ned til 4 bar og jobbe stabilt der).

 

Selve sprøyta har jo en rekke innstillings muligheter, og dette må justeres før hver lakkering vil jeg tro..

 

Når det gjelder avstand fra lakk overflata så mener jeg å huske at jeg leste en plass at den skulle være 17-23cm ? lite?

 

Når det gjelder temperatur så er det vell 20grader som er det idelle vil jeg tro. Den mengden tynner som lakk produsenten anbefaler at man skal bruke i lakken er vell beregnet ut i fra 20 grader. Er det varmere/kaldere vil tynneren fordampe fortere/saktere og lakkerer man ved for lav temperatur er det derfor større skjangs for at man for sig osv.. Er vell sikkert bedre at det er litt for varmt enn for kaldt?.

 

Noe som jeg alltid har lurt på er hvor mange strøk man skal lakke, og hva som menes med "et strøk" , mener man at man skal lakke hele gjenstanden slik at lakken dekker ordentlig overalt? . Enkelt å greit slik som man alltid har trodd ?

 

Hvor lenge skal man vente mellom hvert strøk? .

 

Huff ble nå mye skriving på meg, fins det ikke en billakkerer her som kan forklare litt lakkerings-greier til oss? :)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm

 

skal iallefall høre med en "proff" lakerer og sånt før jeg eventuelt lakker selv.

 

men hvor mye sånn ca. tror dere at en fyr vil ta for å lakke front+hekk+skjørt?

 

tenker da på utenom bedrift, sånn privat (vet om en som driver med lakk)

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Excaliburz

- etter 1-2 uker kan du polere over hele greia for å få bort eventuelle støvflekker osv.

1-2 mnd. er mer riktig skala. Dessuten skader det ikke å være på den sikre siden.

 

Originally posted by kimoajajaj

Når det gjelder temperatur så er det vell 20grader som er det idelle vil jeg tro. Den mengden tynner som lakk produsenten anbefaler at man skal bruke i lakken er vell beregnet ut i fra 20 grader. Er det varmere/kaldere vil tynneren fordampe fortere/saktere og lakkerer man ved for lav temperatur er det derfor større skjangs for at man for sig osv.. Er vell sikkert bedre at det er litt for varmt enn for kaldt?.

En kompis jobber på oppretterverksted her i by'n og sier 30C grader. Bilen skal stå i rommet slik at flaten som skal lakkeres blir varm - mindre sjans for å få renn.

 

 

Originally posted by kimoajajaj

Noe som jeg alltid har lurt på er hvor mange strøk man skal lakke, og hva som menes med "et strøk" , mener man at man skal lakke hele gjenstanden slik at lakken dekker ordentlig overalt? . Enkelt å greit slik som man alltid har trodd ?

Ja. Minimum 3 strøk. Trenger ikke komme til alle kriker og kroker for hvert eneste strøk. Hvis du kommer over en litt vanskelig plass det ene strøket, så kan du vente til neste strøk før du angriper problemet. Da starter du å lakke det stede (I stedet for at du nettopp har lakket rundt stedet, og risikerer å få renn/lakkstøv når der du allerede har lakkert når du skal lakkere "problemstedet")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår