Gå til innhold

98 bensin, og justere tenninga...


Primera SI

Anbefalte innlegg

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ut ifra det andre her har sagt så er dette den billigste form for tuning.

Kjører selv på 98 oktan. er litt dyrere ja.. Men bilen liker det bedre.

Er vel ikke stor prosess å stille opp tenninga, men er greit å gjøre det hos et verksted som har måleinstrumenter.

Skal gjøre det selv.. men får liksom aldri ut fingern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-8 realistiske HK på hjulene!

 

Drit nå i å jatte om at 98 er dyrere enn 95 bensin. Dreier seg om noen hundrelapper i året og det er det verdt siden 98 er en bedre bensin for alle motorer omtrent. Gir en arbeidsmargin.

 

Ulempen er at hvis du justerer tenningen for optimistisk går det riktig galt. Men de aller fleste her inne som har litt sans for fart har allerede gjort dette inngrepet

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, å kun bytte til høyere oktantall på bensina vil kun bety mindre penger i lommeboka..omtrent..

 

Men hvis han justerer opp tenninga , og bytter til 98 (noe han da er pent nødt til,hvis han vil fortsette å kjøre), så vil det ha en liten økning..

 

Ganske billig løsning for den som ikke har altfor mye penger akuratt der og da..Fint å starte med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

 

 

vil ikke ha noen spes effektøkning å gå opp til 98.. Hvorfor ikke trimme skikkelig istedet????

 

Helt enig...ikke vits å begynne med noe sånt...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett vilken del du skal kjøpe for å trimme motoren "skikkeligt" vil det koste deg ein god 3-4 ganger mer enn og justere tenninga, og kjøre opp til 98 oktan for å kunne kjøre med det uten problemer.

 

 

Og kjøpe et Jamex konfilter for 99 kroner og stappe på midt oppi motorrommet er ikkje reknet som "skikkelig" trimming... (Heller ikkje den derre turbo lyd dippedutten du fester på enderøret ditt)

 

 

Men for all del, eg e enig med og trimme "skikkeligt" heller... Men det koster fort mye peng..!

Det hele startet med tråden "Chip til P11"..

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo ! dere skeier jo helt ut.. Spørsmålet var om hvilken effekt det gir og svaret er 5-8 hk på hjulene. Primera 2.0l motorene reagerer usedvanlig godt på økt tenning samt 98 bensin. Dette er bortimot gratis trim og gir endel ekstra fres.

 

Racing cat osv er det dommeste man gjør med en bil. Iallefall Primera.. Prisen er høy, effekten liten. Spess siden Primera har gode katalysatorer. Triming er jo en litt komplisert sak men virker som alle vet noe og slenger det ut. Da blir det mye tull.. Vær sikker før man slår fast i bordet med noe

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tviler sterkt på at det gir 5-8 hk på en slik bil. Blir knapt det på en 1.8 turbo vag motor ved å gå over til 98..

 

Men octan trimming er kanskje en japse greie... ikke vet jeg.. Skjønner heller ikke hva som er vitsen med å betale mer for bensina når det gir sååå lite effekt. Da ville jeg heller enten satset på en annen bil eller gjort inngrep som gir effekt... Men delte meninger om alt selvsagt...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

jeg tviler sterkt på at det gir 5-8 hk på en slik bil. Blir knapt det på en 1.8 turbo vag motor ved å gå over til 98..

 

Men octan trimming er kanskje en japse greie... ikke vet jeg.. Skjønner heller ikke hva som er vitsen med å betale mer for bensina når det gir sååå lite effekt. Da ville jeg heller enten satset på en annen bil eller gjort inngrep som gir effekt... Men delte meninger om alt selvsagt...

 

Enten ignorere du svarene heeeelt komplett, eller så later du til å vite mer en du viser...

Er vel ingen som sier at det er "oktan" trimming som er på gang.. Sier jo helst spesifikt at det er justering av tenningen som er på gang... Problemet er at når du justere tenninga litt opp, så risikere du tenningsbank med for lavt oktantall.. Det er her 98 oktan kommer inn i bildet..

Masseproduserte biler er ikkje satt opp for best muligt ytelse, dei er satt opp for rimeligste/sikreste muligt drift, og minst muligt produksjons kostnader..

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår