Gå til innhold

98 bensin, og justere tenninga...


Primera SI

Anbefalte innlegg

Det er vel det med noen hester her og der blir mange etter hvert. Tenning, sportsluftfilter, effektpotte, grenrør osv

 

Men hvor mye koster det å justere tenningen? Nissan verkstedene er jo rå dyre, mens vanlige verksted tar mindre i timen. En må vel nesten kjøre opp med nesten tom tank, og ha med litt 98 på kanne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kan jo gjøre det selv og.. Bare kjøpe sånn tennings lampe greie..! Og så printer du ut ein "brukerveiledning" eller låner/skaffer deg ein verksteds manual..

 

Det er meget muligt du klare og kjøre på 95 her i norge, sånn i vinter halvåret.... Du hører vist du får tenningsbank.. Vist du får det, så må du opp i oktantall eller stille tenninga litt ned igjen.. (du kan også kjøpe ein oktan "booster" og helle oppi tanken.. Men det er vel mer anbefalt og fylle den "ren" med 98 ved neste fylling og justere det inn igjen en gang til da)

 

(Det burde jo ikkje ta mer enn 10-15 minutter eller no hos et Nissan Verksted... Er ein såpass "lett" prosedyre.. Vist dei kan det i hodet vel og merke)

 

Du må ha motor med fordeler for dette her.. Nytter ikkje med sånn Direct Ignition greie.. sånn som QG18DE motoren har.. (sånn som den eg har :( er nødt og ta det "software" messigt tror eg?)

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil bruker mindre bensin når jeg fyller 98 sammenlignet med 95. Ikke mye det er snakk om, målte på 20mil, med samme kjøringsmønster; 95 - 1,08l/mil, 98 - 0,97l/mil på bykjøring..

I tillegg er det som andre nevner her bare sunt for motoren, peis på med tenningsjustering og 98:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Moldvarp

 

Du må ha motor med fordeler for dette her.. Nytter ikkje med sånn Direct Ignition greie.. sånn som QG18DE motoren har.. (sånn som den eg har :( er nødt og ta det "software" messigt tror eg?)

 

Du kan også bruke 98 på QG motoren!! Styre-enheten din vil lære seg det etterhvert og automatisk justere tenninga!! Kan nok ta en liten stund og det vil skje sakte så du vil ikke merke det med en gang!!

-98 Almera GTi

 

x-95 Primera 2,0 Sri

x-200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ronnyprimera

Det er vel det med noen hester her og der blir mange etter hvert. Tenning, sportsluftfilter, effektpotte, grenrør osv

 

Men hvor mye koster det å justere tenningen? Nissan verkstedene er jo rå dyre, mens vanlige verksted tar mindre i timen. En må vel nesten kjøre opp med nesten tom tank, og ha med litt 98 på kanne?

 

Er ikke så vansklig å stille tenninga selv, og bare få vite riktig fortenningsgrader til å kjøre på 98.... men mye hester får du ikke. På bilen min har jeg prøvd at kjørt på ca 102 oktan jeg jeg merker så vidt forskjell, og jeg får ca 4 ganger hestene pga større motor om mer hk..... så det er mye bedre å bruke pengene på noe annet

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by NissanPrimera

 

Du kan også bruke 98 på QG motoren!! Styre-enheten din vil lære seg det etterhvert og automatisk justere tenninga!! Kan nok ta en liten stund og det vil skje sakte så du vil ikke merke det med en gang!!

 

Så det du sier er at eg ikkje vil merke noe i det hele tatt!! :rolleyes:

 

Får heller fylle en tank med 98, og koble av strømmen for en 24 timer eller mer og se om ikkje ECU'n klare og begynne på ny med og lære og bruke 98..

 

Vel, det er jo sensorer her og der, så den skal teknisk sett justere opp og ned alt etter resultatet av eksosen.. Men hvor mye klare den og justere selv??

 

Tror eg heller satser på noe andre ting først! :D (virker eg ikkje litt motsigende nå? *hehe*)

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis så har vi bare en bryter på en Opel*puh*

 

Nei 98bensin gir IKKE flere HK PUNKTUM!

 

98bensina er 36øre dyrere enn 95 og den forurenser miljøet mere.

 

At bensin er 98oktan er bare at bensinen er mer motstandsdyktig mot selvantennelse. Normale biler med "normal" kompressjon trenger ikke denne typen bensin siden faren for selvantennelse er lite. Men større motorer derimot som har en høy kompressjon anbefales deriomot å ta dette siden:

Høyere kompressjon = høyre sjanse for at bensinen selvtennes, dvs. at bensinen tenner feil og ikke når pluggene tenner.

De som har Americanere og som har fylt på 95oktan vet hva motorbank er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mihkku

Heldigvis så har vi bare en bryter på en Opel*puh*

 

Nei 98bensin gir IKKE flere HK PUNKTUM!

 

98bensina er 36øre dyrere enn 95 og den forurenser miljøet mere.

 

At bensin er 98oktan er bare at bensinen er mer motstandsdyktig mot selvantennelse. Normale biler med "normal" kompressjon trenger ikke denne typen bensin siden faren for selvantennelse er lite. Men større motorer derimot som har en høy kompressjon anbefales deriomot å ta dette siden:

Høyere kompressjon = høyre sjanse for at bensinen selvtennes, dvs. at bensinen tenner feil og ikke når pluggene tenner.

De som har Americanere og som har fylt på 95oktan vet hva motorbank er.

 

For 49 gang.. det er 98 oktan "+" justering av tenninga som gir hk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"nyere" motorer har bankesensor som holder motoren på banke-punktet, så da vil motoren gi en smule mere effekt på høyere oktan uansett.

En eldre motor kan man få bedre effekt ved å stille opp tenninga + 98 oktan.

Dette kommer av at man får en mer korrekt timing på forbrenninga.

 

Samt ofte lavere bensinforbruk.

 

På min Sierra merker jeg det at bilen går omtrent det samme på 95 og 98 oktan, litt bedre på sistnevnte, samt at bensinforbruket synker og jeg slipper den forbanna ettertenninga.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mihkku

Heldigvis så har vi bare en bryter på en Opel*puh*

 

Nei 98bensin gir IKKE flere HK PUNKTUM!

 

98bensina er 36øre dyrere enn 95 og den forurenser miljøet mere.

 

At bensin er 98oktan er bare at bensinen er mer motstandsdyktig mot selvantennelse. Normale biler med "normal" kompressjon trenger ikke denne typen bensin siden faren for selvantennelse er lite. Men større motorer derimot som har en høy kompressjon anbefales deriomot å ta dette siden:

Høyere kompressjon = høyre sjanse for at bensinen selvtennes, dvs. at bensinen tenner feil og ikke når pluggene tenner.

De som har Americanere og som har fylt på 95oktan vet hva motorbank er.

 

Er du tilbakestående? Lesevansker? Isåfall si det så jeg slipper å irritere meg.

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bevist med dynotest, men det er i New-Zealand og de har litt dårligere kvalitet på bensinen så de anbefaler maks 17-19 grader!! Og da får man 6 hk mer på hjula med 92 oktan!!!!

 

Here is the all time cheapest hop up that anyone can do. Typically most SR20DEs have the timing set to 13 degrees or less from the factory. I have seen as low as 10 degrees on a brand new factory fresh car. You can safely run up to 15 degrees on regular gas on most SR20DEs. For best performance on a stock engine, put in 92 octane and dial in between 17 to 19 degrees. This has been proven by recent dyno testing on a stock car to give up to 6 more hp at the wheels. Remeber if you have your timing turned up this high you MUST use 92 octane fuel. Do not exceed 17 degress of advance if you have a JWT ECU.

 

Don’t tolerate any detonation though. Detonation will kill your engine quicker than lard and coconut oil will kill you! I am putting the detonation warning in here because the timing pointer on the engine can be easily bent which could cause you to accidentally over-advance your timing! It happened to me so be careful! If you have the JWT ECU, set the timing at 15 degrees. On the dyno I have not seen any difference between 15 and 17 degrees with a JWT ECU although bottom end snap might feel a little better. It is better to be safe at 15 than on the edge at 17 for only a perceived difference in throttle response. Be sure to disconnect the TPS when adjusting the timing and remember that the JWT NOS module requires that TPS terminal 1 and 2 be shorted out when setting the timing.

-98 Almera GTi

 

x-95 Primera 2,0 Sri

x-200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår